اینکه میگویند خداوند از گناهان میگذرد در بعضی موارد چگونه ممکن است
اینکه میگویند خداوند از گناهان میگذرد در بعضی موارد چگونه ممکن است.مثلا شخصی بیت المال در اختیارش است عمری از بیت المال میدزدد.بعد پشیمان شده اموال بیت المال رو هم پس میدهد.اما این سوال پیش میاد خب..این ادم اموال حرام رو پس میده .اما یک چنین ادمهایی که اموال عمومی رو چپاول میکنند.با عث بدبختی افراد زیادی شده و ممکنه خیلی هارو به خاک سیاه بشونند.اگه این جور ادمی همه اموال حرام رو پس میده تکلیف حق و عمر بر باد رفته ادمهای زیادی که به واسطه اعمال اینگونه اشخاص شدند چی میشه؟منظورم اینه که اون ادم ممکنه با خدا تسویه حساب کنه.اما حق مردم که بر گردن اوست چگونه ادا میشه؟ نظر شخصی من اینه که اگه اون شخص مطمئنه که با این کاری که کرده به زندگی کسی آسیب زده مطمئنا باید پیگیری کنه بعید میدونم خدا از سر تقصیرش به این راحتی ها بگذره.... 1- : ان الله يغفر الذنوب جميعا (زمر/53); خداوند همه گناهان را مي آمرزد. پس هر گناهی قابل بخشش و توبه کردن است. 2- با توجه به روایات مشخص می شود که توبه تنها استغفار يا پشيماني از گذشته و حتي تصميم به ترک در آينده نيست، بلکه علاوه بر همه اينها بايد شخص گنهکار در مقام جبران برآيد و فسادي را که مرتکب شده جبران نمايد. امام علي - عليه السّلام - فرمود: ... استغفار و طلب آمرزش از درجات عليين است و داراي شش شرط مي باشد: اول اينكه شخص توبه كننده از (گناهان) گذشته خود پشيمان باشد. دوم اينكه عزم و تصميم جدي بر عدم بازگشت به سمت گناه داشته باشد. سوم اينكه حقوق مردم را به آنها بازگرداند. چهارم اينكه تمام واجباتي را كه ترك كرده و حقوقي كه از خدا بر گردن اوست به جا آورد. پنجم اينكه گوشتهائي را كه از حرام بر بدنش روئيده با گريه و انابه آب كند تا گوشت جديد برويد و ششم اينكه سختي طاعت و عبادت خدا را بر جسمش بچشاند، همان طور كه شيريني معصيت را چشانده است و بعد از تحقق آن شرائط، استغفار كند.«بحارالانوار، ج 6، ص 36» 3- کسي که مي خواهد از اين گناه توبه کند بايد از دو جهت حق الله و حق الناس تسويه حساب نمايد. براي اداي حق الله طبق قاعده عمومي توبه، بر او واجب است پشيمان شده از کردار خويش متأسف باشد به اين اميد که بدين وسيله از حق خداوند پاک شود. اما براي اداي حق الناس قاعده اين است که از صاحبان حق که حقشان را ضایع کرده است طلب حليت کند. اموالی را که به ناحق مصرف کرده به بیت المال برگرداند.اگر باعث شده که به جان کسی لطمه ای وارد شود، توبه او مشروط به رضایت آن فرد یا پذیرش دیه یا قصاص است و ... بعد از توبه آثار گناه باقی می مونه.معنی این جمله چیه؟ شما اگر تعدادی میخ رو به اشتباه به دیواری بزنید و بعد پشیمون بشوید و از دیوار خارج کنید ، آثارش باقی نمیمونه؟ گرچه کسی که توبه واقعی کرده بخشیده میشه ، ولی کسی که گناه نکرده بالاخره فرقی با گناه کار داره ، حتی اگر توبه کنه شخص... هر دو بهشتی ، ولی در درجات متفاوت. برای درک معنای این جمله باید دانست که مجازات بر سه گونه است: 1. مجازات قراردادی : همان کیفرها و مقررات جزایی است که در جوامع بشری به وسیله وضع قانون وجود دارد. 2. مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد (مکافات دنیوی) این نوع مجازات، کیفرهایی است که رابطه علی و معلولی با جرم دارند، یعنی کیفر معلول جرم و نتیجه طبیعی آن است. این کیفرها را «مکافات عمل» یا «اثر وضعی گناه» می نامند. بسیاری از گناهان اثرات وضعی ناگواری در همین جهان برای گناهکار در پی دارد. مثلا شراب خواری علاوه بر زیان های اجتماعی، صدمات زیادی بر روان و جسم شراب خوار وارد می سازد. شرابخواری موجب اختلال اعصاب و تصلب شرائین و ناراحتی های کبدی می گردد. 3. مجازاتی که تجسم خود جرم است و چیزی جدا از آن نیست (عذاب اخروی( شهید مطهری،عدل الهی. (مجموعه آثار،ج1،صص225-235( در جمله مورد سوال ، منظور از آثار گناه که باقی می ماند همان آثار وضعی گناه می باشد.
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید