چرا هنگام زیارت‌، ضریح را می‌بوسیم‌، در حالی که از نظر اهل تسنن این کار نوعی‌، بت‌پرستی است‌. نظر اسلام در این‌باره چیست‌؟

image: 

برخی از گروه‌ها، مانند فرقة وهابیت‌، ساختن ضریح و بارگاه روی قبر امامان و بزرگان و بوسیدن آن‌، و حتی ساختن مسجد در کنار مزارشان را جایز ندانسته‌، آن را عبادت و پرستش صاحب قبر، و نوعی شرک و بت‌پرستی می‌دانند. لذا حکومت وهّابی عربستان در حدود هشتاد سال پیش بارگاه و مزار متبرکة ائمه بقیع‌: در مدینه را خراب کرد و فقط صورتی از قبر آنان به جای گذاشت‌. آنان برای اثبات این عقیدة باطل خود، دلیل‌هایی آورده‌اند که هیچ کدام قابل پذیرش و ثابت کنندة مدعای آنان نیست جهت آگاهی بیشتر از تاریخ پیدایش این عقیده و هم‌چنین بررسی دلیل‌ها و جواب آنان‌، به کتاب "آئین وهّابیت‌"، استاد جعفر سبحانی‌، نشر دفتر انتشارات اسلامی‌" مراجعه فرمایید.
شرک و بت پرستی آن است که کسی برای خداوند سبحان شریک قائل شود، و غیر او را پرستش نماید; بنابراین‌، ساختن ضریح و بوسیدن آن اگر به منظور پرستش صاحب قبر یا پیامبر و امام باشد، بدون شک این عمل شرک و ممنوع می‌باشد، ولی اگر برای تعظیم و احترام صاحب قبر (یعنی کسی که سزاوار احترام است‌،) باشد شرک محسوب نمی‌شود; زیرا هر تعظیمی شرک نیست‌، بزرگداشت چیزی که به پروردگار منسوب باشد، تعظیم شعائر به شمار می‌آید که قرآن کریم به محترم شمردن آن سفارش نموده است‌; "وَ مَن یُعَظِّم‌ْ شَعَغ‌رَ اللَّه‌ِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوب‌ِ ;(حج‌،32) هر که نشانه‌های خدا را بزرگ دارد، همانا آن بزرگ داشت از پرهیزکاری دل‌ها است‌. چنان که لمس نمودن و بوسیدن "حجر الاسود" جزء شعائر الهی است و این کار شرک به حساب نمی‌آید; بنابراین همان گونه که تخریب قبور و بناها، اهانت و تحقیر صاحب قبر به شمار می‌آید، وجود بارگاه‌، ضریح و بوسیدن آن‌، بزرگ داشت شعائر و احترام به پیامبر، امامان و اولیای الهی است‌.
افزون بر آن‌، بوسیدن ضریح بزرگان‌، نشانة پیوند و علاقة ما به آنان است‌، نه پرستش آنان‌، چنان که پدر به نشانة محبتی که به فرزند خردسالش دارد، او را می‌بوسد، و یا مسلمانان جهت احترام و علاقة به قرآن مجید، جلد آن را می‌بوسند، و این کارها شرک به حساب نمی‌آید.
درست است که در، دیوار، قبر و ضریح‌، جز خاک و فلز چیز دیگری نیست‌، ولی این‌ها بر اثر مجاورت و نزدیک بودن به بدن مقدّس آنان‌، دارای احترام‌، ارزش و آثار خاصّی شده‌اند; چنان‌که پیراهن حضرت یوسف‌غ پارچه‌ای بیش نبود; ولی بر اثر مجاورت با یوسف‌، دارای ارزش و خاصیتی شده بود که حضرت یعقوب‌غ آن را به چشم خود مالید و بینا شد. (ر.ک‌: یوسف‌، 96)
اولیای الهی‌، دارای آثار درخشان معنوی هستند، که بهره‌گیری از آثار آنان‌، نه تنها شرک نیست‌، بلکه توحید خالص است‌، زیرا چنین آثاری‌، از عقیدة پاک و ناب توحیدی آن‌ها، نشأت گرفته است‌.( اقتباس از: عقاید تطبیقی‌، حسین رجبی‌، ص 81، انتشارات دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت بلوچستان / معالم المدرستین‌، علامه سید مرتضی عسگری‌، ج 1، ص 67ـ74، نشر المجمع العلمی الاسلامی / صد و یک مناظره جالب و خواندنی‌، محمدی اشتهاردی‌، ص 175 ـ 177، انتشارات علامه‌، قم / آیین وهابیت‌، استاد جعفر سبحانی‌، دفتر انتشارات اسلامی‌. )

موضوع: