نماز شب و اینترنت

image: 
چرا بعضی از ما حاضریم برای استفاده از اینترنت شبانه بی خوابی را تحمل کنیم اما حاضر نیستیم برای خواندن نماز شب بیدار شویم؟

چرا بعضی از ما حاضریم برای استفاده از اینترنت شبانه بی خوابی را تحمل کنیم اما حاضر نیستیم برای خواندن نماز شب بیدار شویم؟ در صورتی که فایده و فیض این دو با یکدیگر قابل مقایسه نیست.

خداوند متعال میفرماید:
«وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَ اللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ»؛ و این مردم (سست ایمان) چون تجارتی یا لهو و بازیچه‌ ای ببینند، بدان شتابند و تو را در نماز تنها گذارند؛ بگو که آنچه نزد خداست (یعنی ثواب آخرت و بهشت ابد) بسیار برای شما از لهو و لعب و تجارت (های دنیا) بهتر است و خدا بهترین روزی‌ دهنده است.(1)

انسان موجودی حسابگر و انتخابگر است. او وقتی در میان چند چیز مخیر شود به مقایسه در میان آن ها می پردازد و آنچه به نظر او منفعت بیشتری را دارد بر می گزیند. چراکه ذاتا به دنبال به دست آوردن خیر و منفعت و بالا بردن آن در زندگی خود است. اما در بسیاری از موارد در تشخیص آنچه به خیر و صلاح اوست دچار اشتباه می شود. به همین خاطر خداوند متعال در آیه شریفه به مقایسه در میان سود دنیوی و ثواب اخروی می پردازد و تصریح و تاکید می کند که ثواب اخروی از سود دنیوی بهتر است. اما اولویت پیدا کردن جنبه های دیگری برای انسان او را در انتخاب دچار اشتباه میکند. آنچه باعث اشتباه انسان می شود عبارت است از:

مقایسه نقد و نسیه
انسان عجول است و معمولا به فکر تامین نیازهای کوتاه مدت خود. بنابراین از نیازهای خود در آینده غافل می شود و برای پیش بینی و تامین آن ها تلاشی نمی کند.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «طُوبَى لِمَنْ تَرَكَ شَهْوَةً حَاضِرَةً لِمَوْعُودٍ لَمْ يَرَه‏»؛ خوشا به حال کسی که به خاطر وعده ای(الهی) که ندیده لذتی آماده را ترک کند.(2)

مقایسه غیب و شهود
ایمان به غیب از مهم ترین ویژگی های مومن است. چراکه موجودات منحصر در مادیات نیستند و اگر کسی موجودات را منحصر در محسوسات کند، بخش مهمی از عالم هستی را انکار کرده است. قیامت و ثواب و پاداش اخروی نیز از واقعیت هایی است که از دایره حواس پنج گانه ما خارج است. کسی که ایمان به غیب در او قوی نباشد نمی تواند نسبت به امور معنوی انگیزه کافی را پیدا کند.

مقایسه لذت مادی و لذت معنوی
انسان به صورت طبیعی به انجام کاری که از آن لذت ببرد ترغیب می شود. اما در دام لذت های مادی گرفتار می شود و قبل از این که لذت معنوی را بچشد از آن چشم می پوشد.

بنابراین؛ در صورتی که انسان بینش صحیح و کاملی نسبت به سود و زیان و دنیا و آخرت پیدا کند می تواند انتخاب درستی داشته باشد. چنین بینشی جز با تقویت ایمان به دست نمی آید.

پی نوشت ها:
1. جمعه/ 11.
2. ابن بابویه، محمد بن علی(381ق)، الخصال، قم، جامعه مدرسین، ج1، ص2.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: