فضیلت زیارت امام رضا(ع)

image: 
فضیلت زیارت امام رضا(علیه السلام) بیشتر است یا زیارت امام حسین(علیه السلام)؟

در روایتی داریم: علی بن مهزیار، از امام جواد(علیه السلام) می پرسد که: فضیلت زیارت امام رضا(علیه السلام) بیشتر است یا زیارت امام حسین(علیه السلام)؟
ایشان در پاسخ می فرماید: «زِیارَةُ أبی أفضَلُ، و ذاک أنَّ أبا عَبدِاللّهِ(علیه السلام) یزورُهُ کلُّ النّاسِ، وأبی لا یزورُهُ إلّا الخَواصُّ مِنَ الشّیعَةِ» زیارت پدرم برتر است؛ چون حسین(علیه السلام) را همه مردمان زیارت می کنند، ولی پدرم را جز خواص از شیعه، زیارت نمی کنند.
چرا امام حسین(علیه السلام) که جد امام رضا(علیه السلام) و افضل از اوست زیارت امام رضا(علیه السلام) از او افضل است؟!

زیارت ائمه اطهار(علیهم السلام) همه از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که زیارت هر کدام از آن بزرگواران می تواند طریقی برای رسیدن به کمالات انسانی و عبودیت الهی باشد اما در این بین، زیارت برخی از آن انوار مقدسه به دلایلی که بعضاً در روایات آمده است و برخی از آن دلایل بیان نشده و به عنوان سری نزد اهلبیت(علیهم السلام) است از دیگر حضرات پر اهمیت تر و با اثرات بیشتری بیان شده است.
برخی از این وجوه افضلیت در طول زمان های مختلف جاری و ساری است و برخی از این وجوه افضلیت به خاطر شرایط زمانی و مکانی و مسایل جو جامعه مسلمین است که در نوع دوم می تواند این افضلیت با برداشته شدن آن شرایط منتفی شود.

در مورد زیارت امام حسین(علیه السلام) که در روایات آمده است فضایل بیش از شماره است و بنا بر اسراری که در خود زیارت و هدایت گری ویژه امام حسین(علیه السلام) برای عموم هست همچنین به علت زنده نگه داشتن قیام امام حسین(علیه السلام)، زیارت آن حضرت بسیار سفارش شده است.
از امام صادق(علیه السلام) سؤال شد:
«یابن رسول‌ الله مگر همه اهل بیت(علیهم السلام) کشتی نجات نیستند، چرا می‌گویند «ان‌الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة»؛ حسین(علیه السلام) چراغ هدایت و کشتی نجات است؟
امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «کلنا سفن النجاة ولکن سفینة جدی الحسین أوسع وفی لجج البحار أسرع»؛ همه ما اهل بیت کشتی‌های نجاتیم، ولی کشتی جدم حسین (علیه السلام) وسیع‌ تر و در عبور از امواج سهمگین دریاها سریعتر است.»(1)

از طرفی همان گونه که در سوال هم اشاره فرمودید هر کدام از ائمه سابق(علیهم السلام) به علت امام بودن بر ائمه لاحق، برتر هستند (البته در تساوی و یا برتری ائمه(علیهم السلام) نسبت به هم بحث بسیار است)
اما این افضلیت، در مورد زیارت گاهی به خاطر مسایلی تحت الشعاع قرار گرفته و به خاطر آن شرایط در کلام ائمه اطهار(علیهم السلام) زیارت برخی از ائمه (علیهم السلام) افضل دانسته می شود.

در مورد زیارت امام رضا(علیه السلام) این مطلب به وضوح دیده می شود:
برخی از شیعیان درامامت امام کاظم(علیه السلام) توقف کرده و برخی به طرف فرزندان دیگر امام کاظم(علیه السلام) متمایل می شوند و شیعه به شاخه های متعددی منشعب می گردد ائمه(علیهم السلام) برای این که مذهب حق مشخص شود و نمود این حقیقت را در زیارت حضرت امام رضا(علیه السلام) می دیدند سفارش بسیاری به زیارت ایشان می فرمودند.

امام جواد در حدیثی زیارت امام رضا(علیه السلام) را افضل از زیارت امام حسین (علیه السلام) بر می خوانند و علت آن را توضیح می دهند:
«شاه عبدالعظیم حسنی فرمود: به حضرت جواد (علیه السلام) عرض کردم که به زیارت قبر حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) مشرف شوم یا به زیارت پدرتان.
فرمود: اندکی درنک کن؛ سپس داخل اندرون شد بعد - در حالی که اشکهایش بر رخسارش جاری بود - خارج شد و... سپس فرمود: زائران امام حسین (علیه السلام) بسیارند؛ اما زائران پدرم کمند.(2)
روایت دیگر: رَوَى عَلِيُّ بْنُ مَهْزِيَارَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلثَّانِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ زِيَارَةُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ «زِيَارَةُ أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَزُورُهُ كُلُّ اَلنَّاسِ وَ أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ يَزُورُهُ إِلاَّ اَلْخَوَاصُّ مِنَ اَلشِّيعَةِ »؛ علی بن مهزیار از امام جواد(علیه السلام) روایت می کند که به آن حضرت عرض کردم فدایت گردم زیارت امام رضا(علیه السلام) افضل است یا زیارت امام حسین(علیه السلام) آن حضرت فرمودند: «زیارت پدرم افضل است چرا که امام حسین(علیه السلام) را همه مردم (مسلمانان) زیارت می کنند و پدرم را فقط خواص شیعه زیارت می کنند.(3)

هر فرقه ای از شیعه، امام حسین (علیه السلام) را از جهات مختلفی از قبیل، شهادت آن حضرت، مخصوصا فرزند بی واسطه حضرت زهرا (سلام الله علیها) بودن محترم می شمارند و فرق دیگر شیعه، از قبیل: کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه و...امامت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) را پذیرفته اند؛ اما در این میان، حضرت رضا (علیه السلام) دارای ویژگی خاصی است که اغلب انشعابات تشیع، قبل از ایشان بوده و باقیمانده از فرق مختلف همین خواص شیعه هستند که به ولایت حضرت رضا (علیه السلام) معتقدند و شمارشان نسبت به بقیه کمتر است؛ لذا در روایات «عارفا بحقه» قید شده یعنی این ثواب ها برای کسی است که ایشان را امام واجب الاطاعه بداند.

پی نوشت ها:
1. مجلسی، بحار الانوار، الاحیاء التراث، ج 26 ، ص 322 حدیث 14.
2. صدوق ، عیون اخبار الرضا (ع) ترجمه، علی اکبر غفاری، ج 2، ص 630.
3. کلینی، الكافی، انتشارات الاسلامیه، ج 4، ص 584.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: