شوهرم نماز نمی خونه، چکار کنم نمازخوان بشه ؟

image: 

شوهرم هميشه نماز ميخوند. اما بيشتر از ۵ ساله كه با حرفاي خواهر كوچكش نمازو گذاشت كنار. انقدر تو مخش رفت كه الان نماز نميخونه هيچ به منم ميگه تو خودتو اسير نماز كردي. تازگيها تا ميخوام  درمورد نماز باهاش حرف بزنم كلا ميگه بس كن باز شروع كردي. من با خدا راز و نياز ميكنم اما به روش خودم! بگید من چطور می تونم اونو دوباره به نماز خوندن برگردونم؟

 

احساس مسئولیت شما در قبال همسرتان بسیار قابل تقدیر است. مسؤولیتی که خداوند بر همه همسران واجب کرده است (تحریم، آیه ۶) امیدواریم که خداوند پاداش نیک به شما عطا نماید.
در این زمینه اگر بتوانید از افرادی که بر روی ایشان نفوذ بیش تری دارند، استفاده کنید، مناسب تر است. رفتار شما با وی نیز باید به گونه‏ای باشد که تحت تأثیر اخلاق، عواطف و نحوه برخوردتان قرار گیرد. به افکار و اندیشه‏های شما - به عنوان یک فرد نمازخوان مذهبی - علاقه‏مند شود . با نفوذ در قلب و دل او، بتوانید تغییری در فکر و اندیشه وی ایجاد کنید؛ بنابراین:
۱- ابتدا با عمل خود او را تشویق به نماز اول وقت و اعمال عبادی کنید، یعنی خودتان نمازتان را سر وقت بخوانید . سایر احکام واجب را به همین صورت انجام دهید. با عمل به دستورات الهی او را دعوت به کارهای خوب و انجام وظایف شرعی و ترک محرمات کنید. سپس در مورد اهمیت نماز و تأثیر مثبت عبادات برای او بگویید یا کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده ،مثل کتاب نماز از آقای قرائتی و یا تهیه نوارهای مذهبی از کسانی که سخنان آن ها جذاب و تأثیرگذار است، معاشرت با خانواده های متدین و ایجاد روابط خانوادگی با آن ها و ارتباط دادن او با دوستانی مذهبی.
این کارها را به صورت غیر مستقیم نیز می توانید انجام دهید، مثلا اگر دوستی دارید که خانواده او از هر جهت مناسب است ،از آن ها بخواهید که ابتدا به شما سری بزنند. به هر نحوی که امکان دارد با این گونه خانواده ها ارتباط برقرار کنید، چه اینکه دوست خوب نقش بسیاری مؤثری می تواند در زندگی انسان داشته باشد.
۲- اگر مشکلی برای وی ایجاد شد، با کمال خوش‏رویی و محبت به او کمک نمایید. سعی کنید با اخلاق تان او را جذب خود کنید تا به مرور زمان بتوانید در او نفوذ کنید.
۳- او را سرزنش و توبیخ نکنید (به خصوص در برابر خویشان و دوستان) . از جر و بحث و مجادله با وی پرهیز کنید.
۴- در مقابل کارهای او بی تفاوت نباشید، بلکه اگر ممکن است او را راضی کنید تا در مورد اهمیت دستورات دینی با شما گفتگو کند. باید سعی کنید رفتارتان کاملا صادقانه باشد. به او بفهمانید که می خواهید مشخص کنید که کدام راه صحیح است، دین داری یا بی دینی. به او بگویید یا شما را قانع کند یا شما او را قانع کنید. البته لازم است ابتدا خود را برای یک گفتگوی عالمانه و در عین حال دوستانه آماده کنید. برای این کار بهتر است از صحبت درباره اعتقادات شروع کنید، زیرا بی اهمیتی به دستورات شرع تا حدود زیادی به خاطر ضعیف شدن عقیده فرد به خدا و قیامت است. اگر بتوانید اصل وجود خدا را که در فطرت همه انسان ها نهاده شده با دلایل محکم عقلی برای او ثابت کنید . نیز توجه او را به قیامت و سختی آن بیش تر کنید. ممکن است در کارتان موفق شوید.
۵- بسیاری از انحرافات به خاطر همنشینی با دوستان ناباب در انسان ایجاد می شود. اگر کاری کنید که با این گونه افراد کم تر رفت و آمد کند و نسبت به آن ها بدبین شود، قدم بزرگی در اصلاح او برداشته اید.
۶- تلاش شما برای نجات همسرتان از این وضعیت بسیار با ارزش است، حتی اگر هیچ تأثیری بر او نداشته باشد، بنابراین با صبر و حوصله به کارتان ادامه دهید . هرگز کاری نکنید که لجاجت او بیش تر شود. بلکه او را تشویق به توبه و بازگشت به اسلام کنید . حداقل این که سعی کنید مشکل او در افراد دیگر مثل فرزند تأثیر نگذارد . اگر فعلا اصلاح پذیر نیست،در آینده امید به بازگشت و توبه را در او تقویت کنید.
۷- در صورت همکاری با شما گرچه یک گام، ایشان را مورد تشویق قرار دهید.
۸- صفات پسندیده و نقاط مثبتی که در ایشان هست ، مد نظر قرار دهید. همواره ایشان را به خاطر آن ویژگی های مثبت مورد احترام و تکریم قرار دهید.
نکته:فرض کنید خداوند تعالی هدایت همسرتان را به شما محول کرده ، برایش چه می کردید و از چه راهکارهایی استفاده می نمودید؟
معرفی كتاب:بهشت خانواده،سید جواد مصطفوی
آیین همسرداری،ابراهیم امینی.

 

موضوع: