شهادت وغسل حضرت زهرا سلام الله علیها

image: 

پرسش:

با وجود اینکه همه میدانیم حضرت زهرا (س) به شهادت رسیده و در رساله ها آمده است که شهید غسل احتیاج ندارد، پس چرا در مقاتل نوشته شده که حضرت زهرا (س) را غسل دادند

 

پاسخ:

غسل دادن و کفن کردن میت مسلمان واجب است؛ لیکن شهید از این حکم استثنا شده است و بر او با همان لباس و بدن خون آلود نماز گزارده و سپس دفن می‏شود.

اما شرط اجرای این حکم مبنی بر این است که فرد، در عرصه نبرد کشته شده باشد. در جریان حکم شهید نسبت به کسی که در میدان جنگ زخمی شده و ساعاتی پس از انتقال به پشت جبهه، پیش از آنکه جنگ خاتمه یابد، کشته شده است، اختلاف می‏باشد. گروهی احکام شهید را بر چنین فردی جاری دانسته ‏اند.(۱)

بنابراین هر چند بنابر شواهد و قرائن و نقلهای متعدد تاریخی حتی از منابع اهل سنت،حضرت زهرا(سلام الله علیها) در ماجرای حمله به منزل آن حضرت زخمی و مجروح شده و در اثر همان جراحات به شهادت رسیدند،ولی چون در میدان جهاد و جنگ به شهادت نرسیده بودند این حکم یعنی غسل نداشتن جاری نمی شد.

 

پی نوشت:

(۱). شیخ طوسی،الخلاف ج۱، ص۷۱۲. علامه حلی،منتهی المطلب ج۷، ص۱۸۵. شيخ محمد حسن النجفي الجواهري ،جواهر الکلام ج۴، ص۸۹-۹۰. سید محمد کاظم طباطبائی یزدی ، العروة الوثقی‌ ج۲، ص۴۰.

 

تاریخ›تاریخ اسلام›اهل بیت(علیهم السلام)›فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

موضوع: