سر انجام عایشه

image: 

پرسش:
عایشه چگونه از دنیا رفت؟

پاسخ:
طبق نقل منابع تاریخی عایشه در ۱۰ شوال سال ۵۷ یا ۵۸ق در ۶۶ سالگی در مدینه درگذشت، ابوهریره بر او نماز خواند و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.(۱) برخی نیز زمان فوت او را ۱۷ رمضان همان سال گفته‌اند.(۲)
درباره علت مرگ عایشه، اختلاف‌نظر وجود دارد. عده‌ای بر خلاف اهل سنت که مرگ او را طبیعی دانسته‌اند، با استناد به برخی منابع، معاویه را عامل قتل عایشه می‌دانند که با مکر و حیله خود، چاله‌ای کَند و او را در آن انداخت.(۳) علت این امر را اعتراض عایشه به بیعت گرفتن معاویه برای یزید گفته‌اند.(۴) قائلان به قتل عایشه، روز این اتفاق را آخر ذی‌الحجه دانسته‌اند.(۵)
برخی منابع جریان را اینگونه نقل کرده‌اند:
«عایشه در حالی که سوار بر الاغ بود به خانه معاویه رفت. عایشه حرمت معاویه را رعایت نکرد با الاغش به روی فرش‌ها رفت و الاغ بر آنها ادرار کرد. معاویه از این کار عایشه به مروان شکایت کرد و گفت: من نمی‌توانم این زن را تحمل کنم. با اجازه معاویه، مروان عهده‌دار حل این مشکل شد. او چاهی کَند و کاری کرد که عایشه در آن افتاد. این اتفاق در روز آخر ذی الحجه واقع شد».(۶)

پی نوشت‌ها:
۱. ذهبی، تاریخ اسلام، تحقیق: تدمری، بیروت،‌دار الکتاب العربی،۱۴۱۳ق، ج۴، ص۱۶۴؛ ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، تحقیق: عمر عبدالسلام تدمری، بیروت،‌دار الکتاب العربی،۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۲۰.
۲. مقریزی، امتاع الاسماع، بیروت،‌دار الکتب العلمیه، ۱۴۲۰ق، ج۶، ص۴۲.
۳. بیاضی، الصراط المستقیم، نجف، المکتبه الحیدریه،۱۳۸۴ق، ج۳، ص۴۸.
۴. حر عاملی، اثبات الهداه، بیروت، اعلمی، ۱۴۲۵ق، ج۳، ص۴۰۲.
۵. سید بن طاووس، الطرائف، قم، الخیام،۱۴۰۰ق، ج۲، ص۵۰۳.
۶. همان.

موضوع: