تغيير شيوه مبارزه امامان پس از سيد الشهداء (ع)
چرا شكل مبارزه امامان معصوم (عليهم السلام) بعد از امام حسين (عليه السلام) بيشتر مبارزه پنهاني بود؟ بررسي مشي سياسي و سيره حکومتي امامان (ع) ، موضوعي مهم و در عين حال کلي و داراي ابعاد مختلفي نظير شرايط محيطي و امکان برقراري حکومت ، ساختار حکومتي ، روش تمرکز غير متمرکز، کارکردهاي قضايي و حقوقي ، اقتصادي ، فرهنگي ، سياست داخلي و خارجي، نقش مردم در امور حكومتي، و ...است كه اينجا مجال آن نيست.لذا به اختصار مطالبي خدمت شما عرض مي كنم: شرایط سیاسی اجتماعی دوران امامت امام بعد از امام حسين(علیهالسلام) به گونهای بود که برای آنحضرات امکان فعالیتهای سیاسی و قیام مسلحانه علیه نظام حاكم فراهم نبود و حتی تأیید و حمایت علنی از قیامهای مسلحانه علیه حکومت نیز به مصلحت آن حضرا ت و پیروانش نبود. با توجه به اين اوضاع و شرايط بود كه ائمه(عليهمالسلام) از زمان امام سجاد(عليهالسلام) به بعد، خط مشي سياسي خود را تغيير دادند؛ يعني به جاي مبارزه و قيام مسلحانه، اقدام به كارهاي فرهنگي كردند و يك نهضت علمي ـ فكري را در پيش گرفتند كه به تعليم و تربيت شاگردان و نشر احكام و معارف ديني ميپرداخت. از اينرو، آنان در هيچ قيام و حركت ضدحكومتي شركت نكردند و حتي برخي ياران خود را نيز از شركت كردن در چنين حركاتي منع ميكردند. زيرا اين قيامهاي پراكنده كه از سوي شيعيان صورت ميگرفت، چندان سنجيده و حساب شده نبود و اتفاقاً به آن حركت حساب شده ائمه(عليهمالسلام) كه به شكل ديگري (نهضت علمي ـ فرهنگي) نمود پيدا كرده بود، ضربات سختي وارد كرد و قيام آنان را ناكام گذاشت و موجبات تفرقه نيروها و از دست رفتن آنها را فراهم كرد. از سوي ديگر ائمه عليهم السلام در دو حال اختيار و اضطرار قرار داشته اند، برخي مبسوط اليد و برخي غير مبسوط اليد بودهاند . و عدم تاسيس حکومت و مبارزه مسلحانه و قيام از سوي برخي از ائمه عليهم السلام به جهت وجود مانع بوده است؛ يعني يا مردم عصر آنها آمادگي چنين حکومتي را نداشتهاند، چنان که اين امر منجر به خانه نشين کردن حضرت علي عليه السلام تا 25 سال گرديد و يا اين که موانع موجود ديگر، اجازه تشکيل حکومتبه آنها را نميداده است . نگاهي اجمالي به زندگي ائمه عليهم السلام و سيره و سنت آنها، هر حقيقت جويي را به اين واقعيت رهنمون ميسازد . نکته ديگر اينکه هر چند برخي از ائمه عليهم السلام در ظاهر به سبب عدم وجود شرايط لازم براي تشکيل حکومت به اين امر اقدام نکردند، اما اين گونه هم نبود که اعمال ولايت نسبت به امور مسلمين نداشتند، چرا که در همان حال اضطرار و مبسوط اليد نبودن نسبت به تشکيل حکومت، افرادي را به عنوان نمايندگان خويش براي رتق و فتق امور مسلمين گماشته و از اين طريق ولايت خود را اعمال ميکردند و در مقابل حکومتهاي جور ساکت نمي نشستند . و اين در واقع نوعي از حکومتداري آنها بوده است .
برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید