امامت ازنسل امام حسین ( علیه السلام )

image: 

پرسش:

چرا امامت از نسل امام حسین(علیه السلام ) ادامه پیدا كرد؟

 

 

پاسخ:

از متون دینی و روایات استفاده می‌شود كه امامان معصوم(علیهم السلام) توسط خداوند به امامت و رهبری منصوب شده‌اند. بدین گونه نبوده است كه ائمه(علیهم السلام) فرزندان خویش را به عنوان رهبر منصوب نمایند و یا مردم در انتخاب آن‌ها نقش داشته باشند؛ تا گفته شود چرا بعد از امام حسین(علیه السلام) امامان از فرزندان امام حسن(علیه السلام) گزینش نشده و امامت به فرزندان وی منتقل نشده است.

 

در اسلام امامت و رهبری از اهمّیت ویژه‌ای برخوردار است تا آنجا كه از آن به عنوان عهد الهی یاد شده است. (۱) این مقام باید به كسانی داده شود كه لیاقت و شایستگی‌های ذاتی و اكتسابی داشته باشند. خداوند خطاب به حضرت ابراهیم(علیه السلام) كه خواسته بود منصب امامت به فرزندان و دودمان وی منتقل شود فرمود: ""... لاینال عهدی الظّالمین؛(۲) پیمان من - یعنی امامت - هرگز به ستمكاران نمی‌رسد"". این آیه بیانگر عظمت و بزرگی این مقام است.

 

انتصاب رهبر از سوی خداوند بهترین گزینه و راهكار معقول و منطقی است، زیرا خداوند مصالح و مفاسد مردم را دانسته و كسانی را برای رهبری گزینش می‌كند كه لیاقت داشته باشند: ""اللَّه أعلم حیث یجعل رسالته"". (۳)

در بعضی از روایات تصریح شده كه ائمه(علیهم السلام) به دستور خداوند به منصب امامت و رهبری منصوب شده‌اند و اسامی نیز بیان شده است.

جابربن عبداللَّه انصاری از پیامبر در خصوص پیشوایان بعد از حضرت پرسید كه از فرزندان علی بن ابی طالب چه كسانی جانشینان شما هستند؟

فرمود: ""حسن و حسین(كه آقای جوانان اهل بهشت هستند) سپس زین العابدین، پس از او باقر محمد بن علی(كه او را ملاقات خواهی كرد. هرگاه او را ملاقات نمودی، سلام مرا به او برسان) پس از او جعفر فرزند محمد، پس از او موسی فرزند جعفر، پس از او علی فرزند موسی، سپس محمد بن علی و پس از او علی بن محمد، سپس حسن بن علی و پس از او فرزندش مهدی. او كسی است كه جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد، بعد از آن كه پر از ظلم و جور شده است. ای جابر! آن‌ها خلفا و جانشینان من از فرزندان و عترت من هستند. هر كس آن‌ها را اطاعت كند، مرا اطاعت كرده و هر كس آنان را نافرمانی نماید، مرا نافرمانی كرده است. هر كس یكی و یا همه آن‌ها را انكار كند، گویا مرا انكار نموده است. به وجود آن‌ها خداوند جهان را نگهداشته است و حفظ و بقای جهان نیز به واسطه آن‌ها حفظ می‌شود تا زمانی كه خدا بخواهد"". (۴)

 

 

 

پی‌نوشت‌ها:

۱. بقره(۲)، آیه ۱۲۴؛ پیام قرآن، ج۹، ص۲۷.

۲. همان، آیه ۱۲۴.

۳. انعام(۶)، آیه ۱۲۴.

۴. علامه مجلسی محمد باقر، بحارالانوار، ج۲۷، ص۱۱۹ - ۱۲۰."

 

موضوع: