اسم و نام فرزندان

image: 
آیا انتخاب اسم های امروزی برای فرزند، گناه است؟

 آیا انتخاب اسم های امروزی برای فرزند، گناه است؟ شنیده ام که اگر کسی اسم فرزندش را از معصومین انتخاب نکند، خداوند محافظش نیست. آیا این درست است؟

زیباترین و با ارزش ترین اسم ها اسمی است که متناسب با حال و شرافت و کرامت انسان باشد. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند: «انّ اوّل ما ینحل اَحدکم ولده الاسم الحسن»؛ اوّلین عطا و بخشش هر یک از شما به فرزند خود، نام خوبی است که برای او انتخاب می کنید.(۱)

انتخاب اسم برای فرزند در اسلام بسیار مهم شمرده شده و توصیه شده که از اسم هایی استفاده کنید که بندگی خداوند در آن مشهود باشد. امام محمد باقر (علیه السلام) فرمودند: «أَصدَقُ الأَسماءِ ما سُمِّيَ بِالعُبودِيَّةِ، و أَفضَلُها أَسماءُ الأَنبِياءِ»؛ درست ترين نام ها ، آن است كه به بندگى خوانده شود و برترينِ آنها ، نام پيامبران است.(۲)

اسم معمولا به صورت یک عنوان و نماد برای شخص درآمده و در وهله ی اول می تواند در دیگران جاذبه یا دافعه ایجاد کند. «جابر» در روایتی آورده است: «أراد أبوجعفر (علیه السلام) الرکوب الی بعض شیعته لیعوده، فقال: «یا جابر! الحقنی فتبعته»، فلما انتهی الی باب الدار خرج علینا ابن له صغیر»، فقال له أبوجعفر (علیه السلام) : «ما اسمک؟»، فقال: «محمد»، قال: «فبما تکنّی؟»، قال: «بعلی»، فقال أبوجعفر علیه السلام : لقد احتظرت من الشیطان احتظاراً شدیداً، ان الشیطان اذا سمع منادیا ینادی یا محمد، یا علی، ذابّ کما یذوب الرصاص حتی اذا سمع منادیا باسم عدوّ من أعدائنا اهتزّ و احتال»
امام باقر (علیه السلام) می خواست یکی از شیعیان را عیادت کند، فرمود: «ای جابر! تو با من باش». وقتی که حضرت به در آن خانه رسید، کودکی آمد. حضرت از او پرسید: «نامت چیست؟». او گفت: «محمد». فرمود: «کنیه ات چیست؟». عرض کرد: «علی». حضرت فرمود: دور شدی از شیطان، دورشدنی شدید؛ زیرا شیطان وقتی که می شنود کسی صدا می زند: یا محمد، یا علی، او آب می شود، مثل آب شدن قلع و سرب، تا اینکه می شنود کسی اسمی از اسمای دشمنان ما را می گوید. در این هنگام، شیطان به اهتزاز در می آید و به خود می بالد.(۳)

اسم می تواند حتی نشان دهنده ی حب و بغض در افراد، یا سوگیری های دینی و مذهبی هم در آن ها باشد. در روایت آمده است که به امام صادق (علیه السلام) گفته شد: «جُعِلتُ فِداكَ إِنّا نُسَمِّي بِأَسمائِكُم و أَسماءِ آبائِكُم؛ فَيَنفَعُنا ذلِكَ؟ فَقالَ إِي وَ اللّهِ؛ و هَلِ الدّينُ إلاَّ الحُبُّ؟ قالَ اللّهُ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ»؛ فدايت شوم! ما فرزندانمان را به نام شما و پدرانتان مى ناميم. آيا اين كار براى ما سودى دارد؟ فرمود: آرى به خدا سوگند! آيا دين چيزى جز دوستى است؟ خداوند فرمود: اگر خدا را دوست مى داريد، از من پيروى كنيد تا خداوند شما را دوست بدارد و گناهان شما را بيامرزد.(۴)

در عین حال اینطور نیست که اگر شما اسمی غیر از اسم اهل بیت (علیهم السلام) را برای فرزندتان انتخاب کنید، گناهی مرتکب شده باشید. هر نامی که بتواند تحت عنوانِ زیبا و شایسته قرار بگیرد، نامی نیکو برای فرزند شماست. و در مورد عدم محافظت خداوند از کسی که اسمش از اسامی اهل بیت (علیهم السلام) نباشد هم بنده چیزی ندیده و در منابع پیدا نکردم.

پی نوشت ها:
۱. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، انتشارات دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۵، ص ۴۰۶
۲. محمدی ری شهری، محمد، حکمت نامه کودک، مترجم پسندیده، عباس، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۵، ص ۱۱۰
۳. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، ‏الکافی، انتشارات دارالحدیث، قم ‏۱۴۲۹ق، ج ۶، ص ۲۰
۴. محمدی ری شهری، محمد، حکمت نامه کودک، مترجم پسندیده، عباس، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۵، ص ۱۱۲

برای مطالعه مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمایید

 

 

موضوع: