آیا حضرت یوسف (ع) در زندان به جای توجه به خدا به ساقی شاه توجه كرد ؟
آیا حضرت یوسف (ع) در زندان به جای توجه به خدا به ساقی شاه توجه كرد ؟ وَ قَالَ لِلَّذِى ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْكُرْنِى عِنْدَ رَبِّكَ فَأَنسَاهُ الشَّیْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِى السِّجْنِ بِضْعَ سِنِینَ و (یوسف) به آن زندانى كه مىدانست آزاد مىشود گفت: مرا نزد ارباب خود بیاد آور. (ولى) شیطان یادآورى به اربابش را از یاد او برد، در نتیجه (یوسف) چند سالى در زندان ماند. در بعضى تفاسیر، جملهى «فانساه الشیطان» را اینگونه ترجمه كردهاند كه «شیطان یاد پروردگار را از ذهن یوسف برد و او به جاى استمداد از خداوند به ساقى شاه توجه كرد» و این براى یوسف ترك اولى بود و لذا سالهاى دیگرى را نیز در زندان ماند. امّا صاحبالمیزان مىنویسد: اینگونه روایات خلاف قرآن است، چون قرآن در آیه 24 همین سوره، یوسف را از مخلصین دانسته و شیطان طبق آیات قرآن بر مخلصین نفوذ ندارد.{قال فبعزتک لاغوینهم اجمعین-الا عبادک منهم المخلصین}(شیطان گفت به عزتت سوگند همه را گمراه خواهم کرد- مگر بندگان مخلصت را) به علاوه در دو آیه بعد آمده كه «قال الّذى نجا منهما و ادّكر بعد امّة» فراموش كننده بعد از مدتّها یوسف را به خاطر آورد، از این معلوم مىشود كه فراموشى مربوط به ساقى بوده است نه یوسف. پیامها: 1- انبیا نیز از طرق معمول، مشكلات خود را حلّ مىكنند، و این با توحید و توكّل منافاتى ندارد. «اُذكرنى عند ربّك» (یوسف مظلومیّت خود را به عزیز مصر یادآور مىشود) 2- هر تقاضایى رشوه نیست. «اُذكرنى عند ربّك» یوسف براى تعبیر خواب، مزد و رشوهاى درخواست نكرد، بلكه گفت: مظلومیتم را به شاه برسان. 3- براى اثبات بىگناهى وپاكى، از هر طریق سالم براى رساندن شكواى خود به گوش مسئولین بهره ببریم. «اُذكرنى عند ربّك» 4- كاخ نشینى و رفاه، زمینهساز فراموش كردن درد و رنج گرفتاران و بیچارگان است. «ناج... فانساه الشیطان ذكر ربّه» معمولاً افراد پس از نجات از سختىها و رسیدن به آسایش، پست، مقام و رفاه، دوستان قدیمى و بسیارى از چیزها را به فراموشى مىسپارند. 5 - خروج یوسف از زندان و رفع اتهام از او، با اهداف شیطان ناسازگار بود، لذا دسیسه نمود و ساقى را به فراموشى انداخت. «فانساه الشیطان»