رجعت، امت های مسلمان

موضوع: 

امتهای دیگر، زندگی کردند و از دنیا رفتند، حتی اصحاب حقیقی رسول الله(صلی الله علیه و آله) هم از دنیا رفته اند، درحالی که حکومت وصی را ندیده و لذت برپایی آن را نچشیده اند. اگر بحث رجعت در دین اسلام باشد، آیا خداوند امتهایی را که اسلام می آورند را دوباره برمیگرداند!؟ اگر برمی گرداند امت هایی که با اسلام آشنا نیستند آیا در برزخ آموزش می بینند؟

برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:
دین خدا دین واحد است، دینی که مرحله به مرحله کامل تر شده است، بنابراین تمام کسانی که برای ترویج ادیان در زمانی که نسخ نشده بودند تلاش و مجاهدت کرده و به دنبال سیطره دین بر جامعه بودند همه آنها متدینین به دین خدا به شمار آمده و زمینه ساز حکومت مهدوی محسوب می شوند، به همین خاطر اگرچه آمدن منجی در آخرین دین محقق میشود، اما تمام انبیا به پیروان خود آمدن منجی را وعده داده اند.

نکته دوم:
یکی از اهداف رجعت این است که کسانی که برای اجرای دین الهی تلاش و مجاهدت کردند و نتوانستند ثمره آن تلاش ها و مجاهدت ها را ببینند به عنوان بخشی از پاداششان به دنیا بازگردند و ثمردهی تلاش هایشان را ببینند و از آن طرف کسانی که بر سر تحقق حاکمیت دین مانع تراشی کرده و تمام سرمایه جانی و مالی خود را در این راه به کار گرفتند بازگردند و ببینند تلاش های آنها ناکام مانده و وعده الهی محقق شده است.
به همین خاطر رجعت مخصوص مومنین محض، و کافرین محض است که نقش اصلی را در تقایل دو جبهه حق و باطل ایفا کرده اند، همانطور که امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:
«إِنَّمَا يَرْجِعُ‏ إِلَى‏ الدُّنْيَا عِنْدَ قِيَامِ الْقَائِمِ ع مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً أَوْ مَحَضَ الْكُفْرَ مَحْضاً فَأَمَّا مَا سِوَى هَذَيْنِ فَلَا رُجُوعَ لَهُمْ إِلَى يَوْمِ الْمَآب‏»؛ هنگام قیام قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فقط کسانی که دارای ایمان محض، یا کفر محض هستند به دنیا رجعت خواهند کرد، اما غیر ایشان تا روز قیامت رجوع و بازگشتی به دنیا نخواهند داشت.(1)

نکته سوم:
از جمع بین دو نکته پیشین روشن می شود که طبیعتا مومنین محض در تمام ادیان آسمانی که هر کدام در زمان خود برای تحقق حاکمیت دین خدا بر روی زمین تلاش کرده اند در هنگام رجعت باز خواهند گشت.
در روایاتی هم به این مسئله اشاره شده است، امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه شریفه « إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهاد»(2) می فرمایند:
«قال ذلك و الله في الرجعة، أ ما علمت أن أنبياء كثيرة لم ينصروا في الدنيا و قتلوا و الأئمة بعدهم قتلوا و لم ينصروا ذلك في الرجعة»؛ امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه فرمودند: "به خدا قسم! مصداق این آیه در رجعت خواهد بود. آیا نمی دانی بسیاری از پیامبران در دنیا یاری نشدند و کشته شدند؟! همچنین امامان معصوم (علیهم السلام) کشته شدند و یاری نشدند. این در رجعت به تحقق خواهد رسید.(3)
و باز در روایت دیگری فرموده اند:
«وَ اللَّهِ مِنْ لَدُنْ آدَمَ فَهَلُمَّ جَرّاً فَلَمْ يَبْعَثِ اللَّهُ نَبِيّاً وَ لَا رَسُولًا إِلَّا رَدَّ جَمِيعَهُمْ إِلَى الدُّنْيَا حَتَّى يُقَاتِلُوا بَيْنَ يَدَيْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع»؛ به خدا قسم از زمان آدم(علیه السلام) به بعد، خداوند هیچ پیامبر و رسولی را مبعوث نکرده مگر آنکه همه آنها را به دنیا بازمی گرداند در در رکاب علی بن ابیطالب امیرالمومنین(سلام الله علیه) بجنگند.(4)

نکته چهارم:
اینکه پیروان ادیان پیشین بعد از رجعت چگونه نسبت به تعالیم اسلام آموزش داده می شوند، باید گفت این آموزش لازم نیست در برزخ باشد، کسانی که بر می گردند نخبگان و عرفای زمان خویش هستند آشنایی با اسلام در دنیا برای ایشان کاری ندارد، اینها همان طور که در زمان خویش، خودشان را وقف آموختن تعالیم انبیا کرده و ایشان را یاری می داده اند پس از رجعت هم از علوم مهدوی بهره برده و ایشان را یاری می دهند.

پی نوشت ها:
1. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي‏، بیروت، چاپ دوم، 1403ق، ج6، ص254.
2. غافر:51/40.
3. قمى على بن ابراهيم‏، تفسیر قمی، تحقیق سيد طيب موسوى‏ جزائری، نشر دارالکتاب، قم، چاپ چهارم، 1367ش، ج2، ص259.
4. بحارالانوار، ج53، ص41.

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58314&p=888660&viewfull=1#post88...