همسر خوب

نمایش نسخه چاپینمایش نسخه چاپی

یک همسر خوب از نگاه اسلام چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

پاسخ:
براى انتخاب همسر باید معیارهایى داشته باشیم؛ یعنى دختر و پسر، باید ملاک ‏ها و میزان هایى داشته باشند و بدانند چه همسرى، با چه مشخصات و چه صفاتى مى‏ خواهد؟ مى‏ توان ملاک‏ ها و معیارها و خصوصیاتى را که در انتخاب همسر باید در نظر گرفته شود، به دو قسم دسته بندى کرد:
1- آن هایى که رکن و اساس اند و براى زندگى سعادتمندانه حتماً لازم اند.
2- آن هایى که شرط کمال هستند و براى بهتر و کامل ‏تر شدن زندگى اند و بیشتر به سلیقه و موقعیت افراد بستگى دارند.
به طور کلی ملاک های دسته اول عبارتند از:
1- تدیّن و دیندارى:
کسى که پاى بند دین نیست، تضمینى وجود ندارد که پاى بند رعایت حقوق همسر و ادامه زندگى مشترک باشد. اگر یکى دیندار و دیگرى بى دین باشد، زندگی آنان روى سعادت را نخواهد دید. سعادت بدون دیانت محال است. اگر هر دو بى دین باشند، باز تضمینى وجود ندارد که رعایت حقوق یکدیگر را بنمایند. البته منظور از دیندارى و تدیّن این است که پاى بندی به اسلام داشته باشند و اسلام را با جان و دل پذیرفته و در عمل به آن کوشا باشند، نه تدین سطحى و بى ریشه و بى عمل.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) به شخصى که مى ‏خواست ازدواج کند، فرمود: «علیک بذات الدین»؛ بر تو باد که همسر دیندار بگیرى.(1)
در مورد دیگرى فرمود: «کسى که با زنى به خاطر ثروتش ازدواج کند، خداوند او را به حال خودش وا مى ‏گذارد. کسى که فقط به خاطر زیبایى با زنى ازدواج کند، در او امور ناخوشایند خواهد دید. کسى که به خاطر دین و ایمانش با او ازدواج کند، خداوند همه آن امتیازات را برایش فراهم خواهد کرد.»(2)
دین دار بودن، به این است که داراى صفات ذیل باشد: عفت، حجاب، حیا، نجابت، اخلاق خوب، خوش حرف و خوش زبان بودن، اهل نماز و مناجات، علاقمند به قرآن و اهل بیت، ترس از خدا داشتن، آبرونگه‏دار بودن، اسراف کار نبودن و ... .
2- اخلاق خوب از ویژگى‏ هاى لازم و اساسى براى همسر است:
منظور از اخلاق خوب تنها خنده رویى و خوش خلقى نیست، بلکه به معناى اخلاق اسلامى داشتن و نفس را تهذیب و پاک نمودن است.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «اذا جاءکم من ترضون خُلقه و دینه فزوّجوه و ان لا تفعلوا تکن فتنة فى الارض و فساد کبیر»؛ با کسى که اخلاق و دینش مورد پسند باشد، ازدواج کنید. اگر چنین نکنید، فتنه و فساد بزرگى در زمین به وجود خواهد آمد.(3)
فردى از امام رضا (علیه السلام) سؤال کرد: براى دخترم خواستگارى آمده که بد اخلاق است. آیا دخترم را به او بدهم؟ حضرت فرمود: «لا تزوّجه ان کان سیئى الخُلق»؛ اگر بد اخلاق است، دخترت را به او نده.(4)
نمونه اخلاق بد، لجاجت و یک دندگى، تکبر نسبت به همسر، بى ادب بودن، بى وفایى، کینه توزى، سوءظن داشتن، سبکى و هرزگى، کم ظرفیتى و بى تابى، با محبت نبودن و بد چشم بودن است.
3- شرافت خانوادگى:
منظور از شرافت خانوادگى، شهرت و ثروت و موقعیت اجتماعى نیست، بلکه منظور نجابت و پاکى و تدین خانوادگى طرفین است، زیرا ازدواج با یک فرد مساوى است با پیوند با یک خانواده و فامیل ایجاد و یک نسل. در ازدواج و انتخاب همسر معقول نیست که انسان بگوید: مى‏ خواهم با خود این فرد زندگى کنم و کارى به کار خانواده ‏اش ندارم. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «انظر فى أى شى تضع ولدک فان العرق دساس»؛ نیک بنگر که فرزندت را کجا قرار مى ‏دهى، زیرا نطفه و ژن‏ ها و خصوصیات ارثى، خواه ناخواه منتقل مى‏ شود و تأثیر مى‏ گذارد.»
پیامبر فرمود: «بنگرید چه کسى را به همسرى بر مى‏ گزینید، زیرا فرزندان، مانند دایى هایشان مى‏ شوند.»(5)
باز حضرت فرمود: ایاکم و خضراء الدمن قیل یا رسول الله: و ما خضراء الدمن؟ قال: المرءة الحسناء فى منبت السوء»؛ از سبزه ‏هاى قشنگى که روى مزبله ‏ها سبز می شود، پرهیز کنید. پرسیدند: مقصودتان چیست؟ فرمود: زن زیبایى که در خانواده ناپسندی رشد کرده باشد (پسر نیز همین طور).(6)
4- زیبایى:
زیبایى نیز یک امتیاز است و در شیرینى و سعادت زندگى زناشویى تأثیر به سزایى دارد. اگر انسانى، قیافه ظاهرى و اندام همسرش را نپسندد و او را دوست نداشته باشد، ممکن است به طور ناخواسته به او ستم و جفا کند و از او بهانه و ایراد بگیرد و زندگى را بر او تلخ نماید یا حتی بعد از ازدواج دل به دیگری دهد.
به همسران سفارش شده است که خود را براى هم بیارایند. یکدیگر را اشباع و ارضا کنند تا از انحرافات و مفاسد مصون بمانند.
5- کفو همدیگر بودن:
تناسب و همتایى در علم و سواد و دین و ایمان و فرهنگ و فکر و اخلاق و تحصیلات علمى و سن و مال.
اگر در تمامى جهات تناسب بیشتر باشد، مشکلات خانوادگى کم‏تر خواهد بود.(7) هر قدر روحیات دختر و پسر به یکدیگر نزدیک تر باشد، پیوند ازدواج آن دو از استحکام بیش تری برخوردار خواهد بود. دختر دیندار باید با دیندار ازدواج کند، زیرا دیندار و بی دین به طور طبیعی در مواردی با یکدیگر اصطکاک و درگیری خواهند داشت. فرد تحصیل کرده هم بهتر است با شخص درس خوانده ازدواج کند تا یکدیگر را درک کنند. هم چنین تجربه نشان داده است وقتی اختلاف سن بین دختر و پسر زیاد باشد‌، پس از گذشت سالیانی استحکام خانواده دچار تزلزل می شود. البته همانندی کامل امکان پذیر نیست و نباید در انتخاب همسر وسواسی بود، ولی همانندی نسبی لازم است.
احادیث و روایاتی که بیان شده، اگر چه بیشتر خطاب به مردان در انتخاب همسر است، اما معیار هایی که در آن ها آمده، کلی است و در انتخاب همسر از طرف زنان نیز همین معیارها وجود دارد.
ملاک‏ ها و معیار و مسائل دیگرى که بیشتر مربوط به سلیقه و موقعیت افراد است، در دسته‏ دوم قرار می گیرد و مى ‏توان از آن صرف نظر کرد مانند: هم نژاد، یا هم شهری، و یا هم زبان بودن.

_________
(1) وسائل الشیعه، ج 14، ص 30.
(2) همان، ص 31.
(3) همان، ص 51.
(4) بحارالانوار، ج‏ 100، ص 235.
(5) جواهرالکلام، ج 29، ص 37.
(6) وسایل الشیعه، ج 20، ص 48.
(7) على اکبر مظاهرى، جوانان و انتخاب همسر، با تلخیص و اضافات.

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=44943&p=703276&viewfull=1#post70...