اولياء غير خدا كيانند؟
بسوره زمر آیه 3 میفرماید: اَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ اَوْلِیَاء مَا نَعْبُدُهُمْ اِلَّا لِیُقَرِّبُونَا اِلَی اللَّهِ زُلْفَی اِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ اِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ دراین منظور از (من دونه اولیاء) (وآنانکه اولیایی غیر از خدا گرفته اند) منظور از اولیاء چیست ؟
وثنيين قائلند غير از خدا اربابي دگر هستند ، كه امور عالم را تدبير ميكنند ، و ربوبيت و تدبير منسوب به ايشان است ، نه منسوب به خداي تعالي . پس در نظر وثنيت اين ارباب، مدبر امور هستند ، نتيجهاش هم اين است كه پس بايد در مقابل همين ارباب خاضع شد و آنها را عبادت كرد تا ما را از منافعي برخوردار و بلاها و ضررها را دفع كنند . و حتي بايد از اينها تشكر كرد ، چون كارها همه به دست آنان است ، نه به دست خدا لذا مراد از اتخاذ اولياء اين است كه مشركين به غير از خدا اربابي ميگيرند در واقع ولايت و ربوبيت قريب المعني هستند ، چون رب به معناي مالك مدبر است و ولي به معناي مالك تدبير و يا متصدي تدبير است . و به همين جهت دنبال كلمه اوليا مساله عبادت را ذكر كرده و فرموده : ما نعبدهم الا ليقربونا . و جمله ما نعبدهم الا ليقربونا الي الله زلفي تفسيري است براي معناي اتخاذ اوليا به جاي خدا . و اين جمله حكايت كلام مشركين است و يا به تقدير قول است كه در اين صورت تقدير آن يقولون ما نعبدهم ... است ، يعني ميگويند ما شركاء را نميپرستيم مگر بدين جهت كه آنها ما را قدمي به سوي خدا نزديك كنند . در حقيقت وثنيين معتقدند كه عالم را خدا ايجاد و خلق نموده و سپس تدبير امور مخلوقات را به الهه سپرده است و لذا مشركين از خدا به سوي غير خدا عدول كرده اند و اگر مشركشان ميناميم از اين جهت است كه مشركين براي خدا شريك قائل شده اند ، يعني غير خدا را ارباب و آلهه عالم خوانده اند ، و خدا را رب و اله آن ارباب و آلهه ناميده اند و ولي گرفتن آنان هم به معناي عبوديت و ربوبيت آنان است .1
1- ر. ك : الميزان ، ج17، ص 357
لينك بحث اصلي :http://http://www.askquran.ir/thread29893.html