چرا شيعه، فرزندان على بن ابى طالب (حسن و حسين) را فرزندان رسول خدامى خواند؟

image: 

چرا شيعه، فرزندان على بن ابى طالب (حسن و حسين) را فرزندان رسول خدامیخواند؟
برای پی بردن به پاسخی دقیق به این پرسش ابتدا لازم است به این سوال پاسخ داد که آیا فرزندان دختر(نوه های دختری)واقعاً فرزند محسوب می شوند یا خیر؟ با دلایل مختلفی می توان ثابت کرد که نوه های دختری هم واقعاً «ابن» محسوب می شوند،برخی از این ادله عبارتند از: الف ـ استدلال به آیات قرآنی: طبق آیه 86 سوره انعام، عیسی(ع) با اینکه پدر نداشت از ذریه حضرت ابراهیم شمرده شده است اصولاً آفرینش حضرت عیسی بدون پدر، در قرآن کریم به عنوان نماد برجستگی زن به عنوان مادر می باشد. در آیه مباهله برای حسن و حسین(ع) از زبان رسول خدا(ص) واژه «ابن» به کار رفته که دلالت می کند نوه دختری، فرزند است: «فمن حاجّک من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنةَ اللّه علی الکاذبین».{آل عمران،آیه61}. مفسرین در این مسأله اتفاق نظر دارند که «ابناءنا» در آیه فوق اشاره به حسن و حسین و «نساءنا» اشاره به فاطمه و «انفسنا» اشاره به علی(ع) است. قاضی نوراللّه شوشتری در کتاب «احقاق الحق» از حدود شصت نفر بزرگان اهل سنت نقل می کند که آنها تصریح کرده اند که آیه مباهله در باره اهل بیت نازل شده است.{ ناصر مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، ج2، ص441}. ب ـ روایات: احادیثی که دلالت می کنند نوه های دختری فرزند حقیقی به شمار می روند، زیادند. شیخ یوسف بحرانی در کتاب الحدائق الناظرة ج12، بیش از 20 روایت در این زمینه نقل می کند. ج ـ استدلال عقلی ـ منطقی: آنچه که امروز علم تجربی به آن دست یافته، که زیگوت حاصل لقاح اوول و اسپرم می باشد، فقهاء طرفدار دوتباری با منطق استدلالی به آن دست یافتند. شیخ عبداللّه بن صالح مازندرانی ضمن استدلال به روایات اضافه می کند: «لو اختص الولد بنطفة الرجل لم یکن العقر من جانب المرأة و انما یکون من جانب الرجل خاصة مع انه لیس کذلک؛{الحدائق الناظرة، بحرانی، ص414} اگر فرزند، خاص نطفه مرد می بود، می بایست نازائی تنها از جانب مرد باشد نه زن، در حالی که در عالم تجربه چنین نیست (و بعضی از زنان نازا هستند)» رسول خدا، در مورد حسن و حسین فرمود: «هذان ابنای من احبهما فقد احبنی؛ حسن و حسین، دو فرزند من هستند، هر که آن دو را دوست بدارد، مرا دوست داشته است»{تاریخ مدینه دمشق، نگارش ابن عساکر، ترجمة الامام الحسین(علیه السلام): ص 59، ح 106، ط 1 بیروت.} بنابراین شیعیان بی جهت و بدون دلیل امام حسن و امام حسین-علیهما السلام- را فرزندان رسول خدا(ص) نمی داند،بلکه این اعتقاد کاملاً مستند و منطقی است.

لينك بحث اصلي : http://www.askquran.ir/showthread.php?p=411437

موضوع: