چرایی تحریف تورات و انجیل
اگر تورات و انجیل برای هدایت انسان ها نازل شده اند، چرا خداوند جلوی تحریف آنها را نگرفت؟
مقدمه؛ همانطور که امام صادق(علیه السلام) فرمود: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَاب»(1)؛ خداوند متعال امور عالم را از راه اسباب انجام می دهد، مگر در برخی موارد اندک، مانند معجزه. بنابراین اصل کلی در عالم هستی، جریان امور از راه طبیعی خویش است. از سوی دیگر خداوند متعال انسان را مختار آفریده و لازمه اختیار او، آزاد گذاشتن او در انتخاب مسیر زندگی خویش است. به عبارتی اگر خداوند بخواهد در موارد متعدد دخالت کرده و جلوی خطای انسان را بگیرد، اختیار انسان مختل شده و حکمت امتحان کردن او از بین می رود. بر این اساس، لازم است که او تا حد ممکن، در انتخابهای خود آزاد باشد. با توجه به مقدمه مذکور، در ضمن چند نکته می توان عدم دخالت خداوند در مصون نگه داشتن دیگر کتب آسمانی را بررسی کرد: یکی از مهمترین دلایل مصونیت قرآن از تحریف که در دیگر کتب آسمانی وجود ندارد، ابدی بودن دین اسلام و خاتمیت آن است: «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا»؛ دین شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.(2) هر کدام از ادیان پیشین در برهه ای از زمان کارایی داشته و با آمدن ادیان جدید، مدت اعتبار آنها به اتمام می رسیده است، بنابراین حتی اگر از راه خرق عادت نیز این کتب، مصون از تحریف نمی شدند، بالاخره دین جدید باعث گم نشدن راه حق و هدایت بشر بوده است، اما در مورد اسلام که دین آخر و خاتم بوده، این امر صادق نیست و لازم است خداوند متعال حتی از راه خرق عادت، این دین و کتاب آسمانی آنرا حفظ کند. علاوه بر اینکه خودِ قرآن، معجزه جاوید پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) است و برای اثبات حقانیت آن لازم بود تا مصون از تحریف بوده و به دست طالبان حقیقت و انسانهای قرون و اعصار دیگر هم برسد. بنابراین اگر هدایت بشر صرفا منحصر در تورات و انجیل بود، حفظ آنها بر خداوند متعال(از باب لطف) لازم بود، اما با توجه به عدم خاتمیت آنها و البته اصل آزاد بودن انسان در انتخاب خویش، خداوند اراده نکرده از راه خرق عادت و معجزه این کتب را حفظ کند، بلکه این امر را به پیروان آنها موکول کرده است، در حالی که قرآن آخرین کتاب الهی بوده و برای هدایت بشر تا قیامت، لازم بود از تحریف حفظ شود، حتی اگر این مصونیت از طریق معجزه و خرق عادت باشد.
پی نوشت ها:
1. صفار، محمد بن حسن، (1404)، بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد صلّى الله عليهم، دوم، قم، مکتبه آیت الله مرعشی، ج1، ص6. 2. مائده/ 3.
http://http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60308&p=889850&viewfull=1#post88