يوسف و زليخا، نمادی از عشق يا حماسه ای از عفاف
سلام آيا يوسف و زليخا، نمادی از عشق هستند يا حماسه ای از عفاف ؟!
داستان حضرت يوسف (ع) و زليخا از جهاتي با داستانها و جريانات عشقي ديگر متفاوت است لذا نميتوان اين جريان را با استناد به احساسات زليخا و عملكرد او در اين جريان نمادي از عشق به معناي حقيقي اش دانست از طرفي عملكرد و نوع پاسخ حضرت يوسف (ع) چيزي جز يك حماسه به ياد ماندني عفيفانه نميتواند باشد . يكي از جهات تفاوت اين جريان با ديگر جريانات عشق و دلدادگي اين است كه هميشه «زن» جلوه گر، معشوق بوده است، چنان كه «ليلي» و «شيرين» دو نماد آشكار آن مي باشند، اما در داستان يوسف و زليخا، داستان به گونه ديگر بوده است. و نه تنها زليخا عاشق بود. كه برخي ديگر از زنان نيز در پي نگاه به جمال يوسف دست خود را بريدند؛ چنان كه در قرآن مجيد ميخوانيم: «.... وقطَّعنَ أيديهنَّ وقُلْنَ حاشَ للَّه مَا هذا بشراً إن هذا اِلاَّ ملك كريم»(1) و دستهاي خود را بريدند؟ و گفتند: «منزه است خدا، اين بشر نيست، اين فرشته بزرگوار است». تفاوت ديگر اينكه در داستان ليلي و مجنون و خسرو و شيرين، يك داستان معاشقه دو طرفه است. در صورتي كه حضرت يوسف عليه السلام محبوب ديگري دارد، و در حساس ترين لحظات، هجران را بر وصل ترجيح ميدهد، و اين فرار و جدايي را براي رسيدن به محبوب حقيقي، يك پيروزي براي خود معرفي ميكند، و به طور آشكار اعلان ميكند: «رَبِّ السِّجنُ اَحَبُّ إلَي مِمَّا يَدعُونَني إليه»(2) «پروردگارا! زندان نزد من محبوبتر است از آنچه اينها مرا به سوي آن ميخوانند». بنابراين با بهره گيري از روش تربيتي قرآن، بهتر آنست كه از داستان يوسف و زليخا به عنوان نمادي از «حماسه عفاف» ياد كرد . پرسش: در داستان حضرت یوسف اینقدر که زیبایی کار حضرت یوسف در پاکدامنی مورد توجه هست اصلا زشتی خیانت زلیخا به شوهرش معلوم نیست .چرا؟ پاسخ: در هر موضوع و داستان و جرياني ، ممكن است مسائل مختلف و ابعاد متعددي مطرح باشد اما تنها يكي از مسائل ، مورد عنايت خاص قرار گيرد درست مانند داستان حضرت يوسف (ع) كه در حاشيه ، مسائل زيادي داشت اما بزرگي و عظمت پاكدامني حضرت يوسف (ع) در سنين جواني و توصيف اين مساله و نيز شرح ياري خداوند به آن حضرت (ع) محل عنايت خاص است اما بحث خيانت و مذمت اين عمل و نيز رسوايي عامي كه در پي اين مساله دامنگير زليخا شد نيز از مسائلي است كه در برخي آيات سوره بدان پرداخته شده است .
____________
(1)- يوسف/31.
(2)- يوسف/33.
لينك بحث اصلي : http://www.askquran.ir/thread27919.html