وظیفه یک مسلمان در برابر پیامبران دیگر

image: 

پرسش :

 میخواستم بپرسم که موضع من به عنوان یک مسلمان در برابر دیگر پیامبران باید چطور باشد و آیا باید آنها و شریعت آنها را نیز قبول داشته باشم؟

 

 پاسخ :

 ارسال انبیاء الهی را باید به صورت یک مجموعه در نظر گرفت. انبیا در طول زمان و در دوران‌های مختلف برای مردم هدایتگری می‌کردند و سپس نوبت پیامبر بعدی می رسید که هدایتگر مردم زمان خود باشد و تحریفات صورت گرفته در آموزه های نبی سابق را تصحیح کند. تا نوبت به آخرین پیامبر رسید که دین او تا قیامت ادامه دارد.

هر یک از انبیاء تصدیق کننده انبیاء پیش از خود و بشارت دهنده نبی پس از خود بودند. همان گونه که حضرت عیسی (علیه السلام) هم حضرت موسی (علیه السلام) و کتاب او را (تورات) تصدیق کرد و هم به آمدن حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) بشارت داد: «و إِذ قال عیسى ابنُ مَریمَ یا بنی إسرائیل إنّی رسُولُ اللَهِ إلَیکُم مُصَدّقًا لِما بَینَ یَدَیَّ مِن التَّوراة و مُبَشِّراً برسُولٍ یَأتِی مِن بَعدی اسْمُهُ أَحمَد؛ و هنگامی که عیسی مریم به بنی اسرائیل گفت: من همانا رسول خدا به سوی شما هستم و به حقانیت کتاب تورات که مقابل من است تصدیق می‌کنم و نیز (شما را) مژده می‌دهم که بعد از من رسول بزرگواری که نامش (در انجیل من) احمد است بیاید.» (۱)

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نیز انبیاء گذشته را تایید می‌کند. در آیات بسیاری از قرآن کریم، از انبیاء الهی سخن گفته و از آنان به نیکی یاد کرده و همه را فرستاده خدا دانسته که به حقّ بودند. مانند: «و لَقَد آتَینا مُوسَىٰ و هَارُونَ الفُرقانَ وَ ضیاءً و ذِکراً لِلمتَقین؛ و همانا ما به موسی و برادرش هارون کتاب تورات را عطا کردیم که جدا سازنده میان حق و باطل و روشنی‌بخش (دلها) و یادآور متقیان است.»(۲)

 تفاوت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) با انبیاء دیگر در این است که چون خاتم انبیاست و پیامبری پس از او نخواهد آمد، فقط انبیاء پیشین را تصدیق می‌کند؛ اما بشارتی به آمدن نبی بعدی نمی‌دهد: «ما کَان مُحَمَدٌ أبا أحَدٍ مِن رِجَالِکُم وَلکِن رَسولَ اللَهِ و خَاتَمَ النبیِّین؛ محمّد (صلی الله علیه و آله) پدر هیچ یک از مردان شما نیست؛ لیکن او رسول خدا و خاتم انبیاست»(۳) و سنّت هدایت پس از او از طریق امامت ادامه می‌یابد.

مسلمانان نیز به تبعیت از رسول اسلام (صلی الله علیه و آله)، انبیاء الهی پیشین را تصدیق می‌کنند و کتب آسمانی آنان را بر حقّ می‌دانند (البته اصل این کتب و پیش از تحریف شدن آن‌ها).

در خصوص شریعت ادیان گذشته، باید به این نکته توجه کرد که با آمدن شریعت اسلام، شریعت و احکام عملی ادیان قبلی منسوخ می‌شود و لازم است مطابق شریعت اسلام عمل کرد.

بنابراین پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) انبیاء الهی را تصدیق می‌کند و آموزه های آنان را می‌پذیرد؛ اما به دلیل اینکه دین کاملتری آورده است، معارف بالاتری نسبت به ادیان قبلی را به مردم ارائه می‌دهد و آنچه از ادیان گذشته تحریف شده است را تصحیح می‌کند.

 

پی نوشت‌ها:

(۱)صف، ۶.

(۲)انبیاء، ۴۸.

(3)احزاب، ۴۰.

موضوع: