سجده بر مهر

image: 

با سلام جطور می توانیم از قرآن سجده بر مهر را اثبات کنیم؟
در مورد پرسش شما باید عرض کنم که برای اینکه دستوری و یا حکمی مجوز عمل برای آن صادر شود لازم نیست که حتما درقرآن جزئیات آن ذکر شده باشد، چرا که ما در بین احکام و دستورات شرعی که بین شیعه و سنی اتفاقی هستند ، دستوراتی داریم که اصلا جزئیات آن درکلام الله مجید ذکر نشده است ،از جمله جزئیات نماز این که در قران مجید امر به نماز شده یکی از مسلمات قرآن مجید و دین مبین اسلام می باشد ،ولی شما هیچ جای قران را نمییابید که درآن اشاره شده باشد که شکل ظاهری نماز صبح و یا ظهر و مغرب و عشا ء به چه صورت است تسبیحات اربعه درکجای قران به آن اشاره شده است و اذکاری که درنماز واجب است و از مسلمات بین شیعه و شنی می باشد درنتیجه این که اگر چیزی درقرآن نبود دلیل بر خروج از دین و احکام نمی باشد. به اعتقاد شیعه و سنی حدیث و فعل و تقریر آقا رسول الله (صلی الله علیه وال و سلم )بعد از کلام الله حجت و روشن کننده آیات است در واقع امر به نماز در کلام الله مجید وارد شده ولی تبعین و تشریع جزئیات کار به حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه وال و سلم ) واگذار شده است و فعل حضرت برای ما به مانند ظاهر قران حجت می باشد چرا که این دستور الهی است که ولایت حضرت همانند ولایت خدا می و هرانچه رسول الله (صلی الله علیه وال و سلم ) بیان کند برای تمام امت حجت است. وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد (و اجرا كنيد)، و از آنچه نهى كرده خوددارى نماييد و از (مخالفت) خدا بپرهيزيد كه خداوند كيفرش شديد است! (سوره مبارکه حشرآیه 7) درواقع این اطاعت از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وال و سلم ) به خاطر برابر ولایت ایشان با ولایت پروردگار عالم ،بر امت است که خداوند عزیز حق تشریع را برای حضرت قائل شده اند که البته حضرت برنامه الهی را بیان می کند و از ناحیه خود چیزی به آن اضافه نمی کند. إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ. سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‏ اند همانها كه نماز را برپا مى‏ دارند، و در حال ركوع، زكات مى‏ دهند. (سوره مبارکه مائده آیه 55) لذا اساس این حکم ادله‏ ای است که از پیامبر (ص) و بزرگان دین به ما رسیده که ، باید سجده در نماز بر زمین باشد که شامل خاک، سنگ، شن، ماسه و دیگرچیز های غیر خوردنی وپوشیدنی است اما سجده بر خوردنی ها و پوشیدنی ها از جمله بر فرش صحیح نیست . چون مساجد و خانه ها فرش است و سجده بر فرش جایز نیست ، پیروان اهل بیت(علیهم السلام) به استناد روایاتى که از رسول خدا(ص) و ائمّه اهل بیت(ع) و عمل صحابه نقل شده، قطعه خاک یا تکه سنگ یا چوبی را روى فرش گذارده و بر آن سجده مى کنند تا پیشانى (که اشرف اعضاى انسان است) در پیشگاه خداوند به خاک و سنگ یا چیز روییده از خاک ساییده شود و نهایت تواضع در پیشگاه خدا به عمل آید. گاه این قطعه خاک را از تربت شهیدان به خصوص شهیدان کربلا انتخاب مى کنند که یادآور جانفشانى هاى آنها در راه خدا باشد و حضور قلب بیشترى در نماز حاصل کنند. غالب اهل سنت سجده بر همه چیز از جمله بر فرش و گوشه لباس و عمامه و ... را جایز می دانند ، ولی پیروان اهل بیت(ع) سجده بر فرش و لباس و امثال آن را جایز ندانسته ، براى اثبات وجوب سجده بر زمین و آنچه روی زمین وجود دارد، مثل خاک و سنگ و کلوخ و روییدنی های غیر خوردنی و پوشیدنی، دلایل و اسناد فراوانى دارند از جمله: 1_هشام بن حکم از حضرت صادق(ع) سؤال کرد: بر چه چیز مى توان سجده کرد و برچه چیز نمى توان سجده کرد؟ امام فرمود: السُّجُودُ لاَ یَجُوزُ إِلاَّ عَلَى الاَْرْضِ أَوْ مَا أنْبَتَتْ الأرْضُ إِلاَّ مَا أُکِلَ أوْ لُبِسَ سجود جایز نیست مگر بر زمین یا چیزى که از زمین مى روید جز خوردنى ها و پوشیدنى ها. هشام مى گوید: حکمت آن چیست؟ فرمود: لاَِنَّ السُّجُودَ هُوَ الْخُضُوعُ لِلّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلاَ یَنْبَغِى أنْ یَکُونَ عَلَى مَا یُؤْکَلُ وَ یُلْبَسُ لاَِنَّ أبْنَاءَ الدُّنْیَا عَبِیدُ مَا یَأْکُلُونَ وَ یَلْبَسُونَ وَ السَّاجِدُ فِى سُجُودِهِ فِى عِبَادَةِ اللهِ فَلاَ یَنْبَغِى أنْ یَضَعَ جَبْهَتَهُ فِى سُجُودِهِ عَلَى مَعْبُودِ أبْنَاءِ الدُّنْیَا الَّذِینَ اغْتَرُّوا بِغُرُورِهَا زیرا سجود خضوع براى خداوند است . سزاوار نیست بر خوردنى ها و پوشیدنى ها سجده کرد، زیرا دنیاپرستان بنده خوردنى ها و پوشیدنى ها مى باشند . کسى که سجده مى کند ، در حال سجود مشغول عبادت خداست؛ بنابراین سزاوار نیست پیشانى را در سجده اش بر چیزى بگذارد که معبود دنیاپرستانى است که فریفته زرق و برق دنیا هستند.سپس امام افزود: وَالسُّجُودُ عَلَى الاَْرْضِ أَفْضَلُ لاَِنَّهُ أبْلَغُ لِلتَّوَاضُعِ وَالْخُضُوعِ لِلّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سجده بر زمین افضل است، چرا که تواضع و خضوع در برابر خدا را بهتر نشان مى دهد.(1) 2-این حدیث را شیعه و اهل سنّت از پیغمبر نقل کرده اند که : «جُعِلَتْ لِىَ الاَْرْضُ مَسْجِداً وَ طَهُوراً ; زمین براى من محلّ سجده و طهارت (تیمّم كردن) قرار داده شده است».(2) و... بنابراین مهر نزد شیعه موضوعیت ندارد؛ بلکه ملاک همان سجده بر خاک و سنگ و چوب است و مهر وسیله ای است که سجده بر خاک را در هر جا و هر مکان سهل و آسان می سازد. گر چه سجده کردن بر تربت امام حسین ـ علیه السلام ـ ثواب بسیار دارد؛ با وجود این، تربت امام حسین ـ علیه السلام ـ نیز خاک و جزء زمین است.

منابع:

1- علل الشرایع،ج2،ص341.

2-صحیح بخاری،ج1،ص91؛سنن بیهقی،ج2،ص433

لينك بحث اصلي :http://http://www.askquran.ir/thread31963.html

موضوع: