دلیل نبودن پیامبر زن در بین 124000 پیامبر؟! عدل خدا

image: 
دلیل نبودن پیامبر زن در بین 124000 پیامبر؟! عدل خدا

دلیل نبودن پیامبر زن در بین 124000 پیامبر؟!
از دیدگاه قرآن، افراد انسان (چه مرد و چه زن) از نظر حقیقت انسانیت و مسائل ارزشى یک سانند و هیچ یک بر دیگرى جز به تقوا و عمل صالح بیشتر، برترى ندارد: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَیـکُمْ»[ حجرات، آیه 13] «مَنْ عَمِلَ صَــلِحًا مِّن ذَکَر أَوْ أُنثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ»;[ نحل، آیه 97.] هر کس، مرد یا زن، کار شایسته کند و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگى پاکیزه ]و نیکو[یى و حیات ]واقعى[ مى بخشیم و به یقین بهتر از آن چه انجام داده اند به آنان پاداش مى دهیم. قرآن، اگر در جایى از مردان شایسته اى هم چون لقمان حکیم سخن مى گوید، در جاى دیگر نیز از زنان شایسته نام مى برد; مانند: حضرت مریم(علیها السلام)[ آل عمران، 42]، همسر فرعون[تحریم، آیه 11] و... . همان گونه که مردان، داراى اندیشه، اراده و اختیارند و براى رسیدن به تکامل و قرب الهى، وظایف و تکالیفى بر عهده آنهاست، زنان نیز همین گونه اند و در این جهت، هیچ امتیازى بین زن و مرد وجود ندارد، ولى در بعضى احکام و وظایف با یک دیگر متفاوتند. وظایفى، به عهده مردان است و بر عهده زنان نیست و بر عکس و این تفاوت براى این است که طبیعت و آفرینش زن و مرد متفاوت است. خداى متعال، به مقتضاى حکمت بالغه خود و مصالح و مفاسدى که پشتوانه احکام اوست، وظایفى براى مرد و وظایفى براى زن معین کرده است; همان طور که مرد نمى تواند فرزندى به دنیا بیاورد، زن هم نمى تواند برخى از کارهاى طاقت فرسا، چون: امامت، رهبرى، سیاست و کشوردارى را به عهده بگیرد. (هر کسى را بهر کارى ساختند.) در زندگى زنان، «احساس» و در حیات مردان تعقّل غلبه دارد (البته متوسط زنان و مردان این گونه هستند) و براى همین تفاوتى که در آفرینش زن و مرد وجود دارد، قوانین اسلام هم با آفرینش انسان سازگار است. اسلام، وظایف و تکالیفى را که به صلابت بیشترى نیاز دارد و احساسات بیش از اندازه در انجام آنها مانع است; مانند: حکومت، امامت، قضاوت، جهاد ابتدایى و... به عهده مردان قرار داده است و وظایفى را که ارتباطش با احساس، بیشتر از تعقّل است و زن، بهتر از مرد مى تواند از عهده آن برآید; مانند: پرورش و تربیت اولاد و آشنا کردن آنها به وظایف اجتماعى، تدبیر منزل و... مخصوص زنان قرار داده است. از جهت دیگر، براى این که عفت و عصمت زن اهمیت ویژه اى دارد، خداوند متعال، بعضى از کارهاى اجرائى، مانند: امامت، قضاوت و... را ـ که سرکار انسان با نامحرمان است ـ به عهده مردان گذاشته. به هر حال، این طور مسائل و تفاوت در وظایف، دلیل برترى مرد بر زن نیست، زیرا از نظر اسلام کمال هر انسان در چهره وظایف محوّله به او ظهور مى کند و خوبى و برترى هر یک از زن و مرد، در گرو این است که در قبال مسئولیتى که دارد، متعهد و پرهیزگارتر باشد و خلاصه، معیار برترى، ایمان، عمل صالح، اخلاص و... کوشا بودن در عمل و تقوا و پرهیزگارى است و فضیلت و مقامى که زن با گرم نگه داشتن محیط خانواده و تربیت فرزندان و خوب شوهردارى مى تواند به دست آورد، کم تر از فضیلت جهاد در راه خدا نیست. نکته اى که این جا شایان تذکر است این که یک مقام معنوى داریم و یک سمت اجرایى. در رسیدن به مقامات معنوى میان مرد و زن تفاوتى نیست. یک زن مى تواند به مقامات والاى معنوى برسد و از بسیارى از مقامات معنوى پیامبران بالاتر باشد; همان گونه حضرت فاطمه(علیها السلام) این چنین بود. ولى سمت اجرائى نبوت و امامت به جهت تفاوت ساختار جسمانى زن و مرد، به مردان سپرده شده است و داشتن چنین سمتى دلیل بر عدم امکان رسیدن زنان به مقام معنوى پیامبران نیست.[ ر.ک: جعفر سبحانى، مبانى حکومت اسلامى، ص 239 ـ 244; المیزان، ج 2، ص 271 ـ 276 و عبدالله جوادى آملى، زن در آینه جلال و جمال،ص 413.] بعبارتی دیگر زن و مرد هر دو انسان‏اند و از نظر انسانيت همانند هم و متساوي و متشابه‏اند؛ اما به دليل تفاوت‏هاي جسمي و روحي، داراي احكام متفاوتي هستند. اگر ما تفاوت‏هاي جسمي و روحي زن و مرد را در نظر نگيريم و حكمي متشابه براي آنان وضع كنيم، ظلم نموده‏ايم، بنابراين اگر مي‏بينيد برخي از مسؤوليت‏هاي اجرايي مثل نبوت يا مرجعيت براي زنان نيست نه به خاطر آن است كه نمي‏تواند به درجه عالي قرب همانند مردان برسد؛ بلكه نبوت يا مرجعيت يك مسؤوليت اجرايي اجتماعي و عمومي است كه خداوند به دليل ظرافت‏هاي جسمي و روحي زن، آن را به دوش مردان نهاده است و این عین عدالت خداوند متعال است. به علاوه، همه مردان نيز داراي نبوت نيستند؛ بلكه تعداد اندكي اين مسؤوليت را داشته‏ اند.

پرسش: میدانیم تعداد پیامبران خیلی زیاد بوده است که می گویند 124000 اما فقط در حدود 20 پیامبر نامشان درقران امده است . و در هیچ کجای قران هم اشاره ای نشده است که پیامبر زن وجود نداشته است . پس ایا نمی توان گفت این سوال بر حسب حدس و گمان است و درست نیست ؟ از طرفی میدانیم یهو دیان اعتقاد بداشتن چندین پیامبر زن دارند و حتی اسامی انها را در منابعشان نام برده اند . پس می توان نتیجه گرفت که به احتمال زیاد پیامبران زن هم وجود داشته اند .

پاسخ: در مورد تعدا پیامبرانی که نام آنها در قرآن کریم آمده است باید عرض کنم: در مجموع‌، نام 26 پيامبر در آيات قرآن‌، ديده مي‌شود: "وَتِلْكَ حُجَّتُنَآ ءَاتَيْنَـَهَآ إِبْرَ َهِيم‌َ عَلَي‌َ قَوْمِه‌ِي نَرْفَع‌ُ دَرَجَـَت‌ٍ مَّن نَّشَآءُ إِن‌َّ رَبَّكَ حَكِيم‌ٌ عَلِيم‌ٌ # وَوَهَبْنَا لَه‌ُوَّ إِسْحَـَق‌َ وَيَعْقُوب‌َ كُلاًّ هَدَيْنَا وَنُوحًا هَدَيْنَا مِن قَبْل‌ُ وَمِن ذُرِّيَّتِه‌ِي دَاوُودَ وَسُلَيْمَـَن‌َ وَأَيُّوب‌َ وَيُوسُف‌َ وَمُوسَي‌َ وَ هَـَرُون‌َ وَكَذَ َلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِين‌َ # وَزَكَرِيَّا وَيَحْيَي‌َ وَعِيسَي‌َ وَإِلْيَاس‌َ كُل‌ُّ مِّن‌َ الصَّـَـلِحِين‌َ # وَإِسْمَـَعِيل‌َ وَالْيَسَع‌َ وَيُونُس‌َ وَلُوطًا وَكُلاًّ فَضَّلْنَا عَلَي الْعَـَـلَمِين‌َ"(1) كه در اين آيات شريفه‌، نام هيجده نفر از پيامبران آمده است‌. نام ديگر پيامبران به شرح زير است‌: حضرت ادريس و ذالكفل‌(انبيا، 85); هود و صالح‌(هود، 89); عزير(ع)‌(توبه‌، 30); شعيب‌(ع)‌(عنكبوت‌، 36); محمد(ص)(فتح‌، 29); آدم‌(ع)‌(آل‌عمران‌، 33); خضر(ع)‌(كهف‌، 65). در عين حال پيامبران ديگري نيز بوده اند كه نام آنها در قرآن بيان نشده است. خداوند مي فرمايد: و پيش از تو پيامبراني را فرستاديم. سرگذشت بعضي از آنها را براي تو بيان كرديم و سرگذشت برخي ديگر را بيان نكرديم . (2) بنابراين پيامبران منحصر در آناني نيست كه نام شان در قرآن بيان شده است. در برخي از آيات اشاره مي شود كه براي قوم بني اسرائيل پيامبران بسياري بوده اند. روايات واخبار در منابع شيعه وجود دارد كه تعداد پيامبران الهي را تا يكصد و بيست و چهارهزار نفر ذكر مي كنند كه به عنوان نمونه روايتي را از كتاب بحارالأنوار مطرح مي كنيم : در باب وصاياي پيامبر(ص) به أبي ذر آمده است كه أبي ذر غفاري مي گويد: روزي بر پيامبر گرامي اسلام (ص) وارد شدم در حاليكه پيامبر به تنهايي در مسجد نشسته بودند, من خلوتي مسجد را غنيمت شمردم تا اين كه وصايايي را از پيامبر(ص) بشنوم . اتفاقاً از پيامبر(ص) سوال كردم كه : يا رسول الله , أنبياي الهي قبل ازشما چند نفر بودند؟ پيامبر فرمود: يكصد وبيست و چهار هزار نبي(ع) . البته اين روايت طولاني است كه از ادامه آن خودداري مي كنيم .(3) اما در مورد اعتقاد یهودیان به پیامبر زن،باید عرض کنم: در قوم یهود پیامبرى منحصر به مردان نبوده ، بلكه زنان نیز مقام نبوت داشته اند و همان گونه كه انبیاء مرد بنى اسرائیل پدر خوانده مى شدند، زنان نیز كه به پیامبرى مى رسیده اند، مادر خوانده مى شدند، پدر اسرائیل و مادر اسرائیل . تعداد پیامبران زن اسرائیل هفت نفر بوده است : در "تورات " اشاره اى به نبوت زنان نیست ، اما "تلمود یهود" به نبوت ایشان اشاره كرده است . عهد جدید (انجیل ) نیز از چند زن یاد مى كند كه پیامبر بوده اند. در انجیل لوقا آمده است كه در هنگام ظهور عیسى ، "حنّا" دختر فنوئیل و چهار دختر فیلیپس نبوت مى كرده اند.(4) 1- ساره همسر ابراهیم ، مادر اسحاق بود كه مادر اسرائیل هم خوانده شده است . او نیز مانند ابراهیم صاحب مواعید بسیار شد و بركت یافت . ولى نبوتش با آنچه تورات نقل مى كند، سازگار نیست گفته اند ساره مانند ابراهیم كه مردان را به توحید دعوت مى كرد، او نیز زنان را به خداوند یكتا فرا مى خواند.(5) ساره 127 سال زندگى كرد.( 6) 2- مریم (میریام ) به معناى: بیننده یا سرور یا ستاره دریائى است . او دختر عمران (عمرام ) و خواهر موسى و هارون است كه احتمالا به هنگام در آب انداختن موسى در كودكى همراه او بوده است و به دختر فرعون پیشنهاد كرده كه زنى شیرده براى وى بیاورد. وقتى كه موسى بنى اسرائیل را از رود نیل گذراند، او در جلوى قوم بسیار مسرور، مردم را به ستایش یهوه فراخواند. وقتى موسى زنى حبشى گرفت ، مریم و هارون او را سرزنش كردند. مریم مورد غضب خداوند قرار گرفت و به بیمارى برص مبتلا شد. موسى براى او طلب شفا كرد. مریم در مقامى بود كه یهوه او را در عرض موسى و هارون بر بنى اسرائیل منت گذاشت. مریم در قارش درگذشت و در همان مكان دفن شد.(7) 3- دبوره. یعنى (زنبور عسل) كه مادر اسرائیل نامیده شده است . او همسر (لفیدت) بود. این زن در زیر درخت (دبوره) مى نشست و براى قوم بنى اسرائیل قضاوت و داورى مى كرد.(8) محققان معتقدند كه بنى اسرائیل زنان را به قضاوت قبول داشتند. دبوره یكى از همین زنان قاضى است كه در میان بنى اسرائیل به قضاوت مشغول بود.(9) در عصر این زن ، پادشاه كنعان (یابین) بر اسرائیل حكومت مى كرد. دبوره از میان قوم خود، مردى به نام (بالاق ) را برانگیخت تا به همراهى او، ده هزار سپاهى گرد آورد و بر سیسرا فرمانده لشكر (یابین) حمله برد. او بر شاه پیروز شد.(10) 4- حنّا؛ به معناى (فضیلت) است . او همسر (القانه) و مادر (سموئیل) نبى و سه پسر و دختر دیگر بود. او در ابتدا نازا بود و از خداوند تقاضاى اولاد نمود و دعاى او مورد اجابت قرار گرفت . او به هنگام زائیدن، سرودى به شكرانه این نعمت سرود كه یكى از زیباترین سرودهاى مذهبى بنى اسرائیل است (لوقا) مى گوید: این سرود مانند سرود مریم است.(11) 5- ابى جایل؛ یعنى: پدر شادی. او زنى زیبا و با هوش بود كه قبلا همسر (ناتال) بود، بعد همسر (داود) شد. او در جنگ همراه داود بود. در "صقلع" به اسیرى رفت و داود او را باز پس ‍ گرفت. براى داود دو فرزند به دنیا آورد.(12) 6- حلده ؛ زن بدشكل و روسپى را در عبرى گویند. او زن "شلوم "بود كه در محله دوم اورشلیم زندگى مى كرده است . این زن پیامبرى مشهور بود كه در زمان یوشا پادشاه اسرائیل (اورشلیم ) مورد مشورت پادشاه و كاهنان قرار مى گرفت .(13) 7- استر، به زبان آكدى : ایشتار، یا ستاره به زبان فارسى و عبرى . این پیامبر، دختر ابیجایل است و پس از مرگ پدرش ، پسر عمویش (مُرْدَخاى) او را سرپرستى مى كرد. این زن از یهودیانى بود كه جلاى وطن كرده و در شوش (ایران ) زندگى مى كرد. چون (خشایارشا) از ملكه خود جدا شد، او را به همسرى برگزید. اگر چه به نبوت او اشاره نشده ، ولى صحیفه استر در میان قوم یهود مشهور است . و اگر چه نویسنده این كتاب روشن نیست ، اما به (عزرا) و (یهویاقیم ) كاهن و به خود (مردخاى) نسبت داده مى شود. بر سر این كتاب بین علماء یهود اختلاف بوده است كه آیا این صحیفه را جزء كتاب مقدّس بیاورند یا نه؟ سرانجام پذیرفته شده كه صحیفه استر به قوه روح القدس نوشته شده است . البته موارد فوق، دیدگاه برخی از یهودیان و مسیحیان است و نظر اسلام این نیست. منبع: http://www.tahoordanesh.com/page.php?pid=12099 برای آگاهی بیشتر در این مورد مراجعه کنید به: - آشنایی با ادیان بزرگ، حسین توفیقی، بخش یهودیت - تاریخ ادیان و مذاهب جهان، عبدالله مبلغی آبادانی، ج 2 در مورد اینکه چگونه می توان ثابت کرد،هیچ زنی به پیامبری نرسیده است،انشاءالله در آینده مطالبی خدمت شما عرض خواهم کرد.

پي نوشت ها :

1 - انعام‌، 83 ـ 86

2 - غافر (40) آيه (78) .

3 - محمد باقر مجلسي، بحارالانوار ت ج74، ص 7071.

4- گنجینه تلمود 141، اعمال رسولان باب 21 / آیه 9.

5- نبوت اسرائیلى و مسیحى 102، تكوین ، باب 3/21.

6- پیدایش 22/1.

7- سفر خروج 2/4-10 ، سفر اعداد 12/1-15، سفر تثنیه 24/9، سفر اعداد 2/1. به نقل از: نبوت اسرائیلى 104.

8- سفر اعداد 12/1-15.

9- خلاصة الادیان 126.

10- سفر داوران 5/2-21.

11- سفر داوران 5/2-21، به نقل از نبوت اسرائیلى 105.

12 - كتاب دوم تواریخ ایام 24/20-38.

13- ن .ك : كتاب دوم تواریخ ایام 24/20-28.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: