حورالعین
فلسفۀ ازدواج در آن دنیا چیست؟ چرا "حورالعین" ویژگیهای انسانی تعریف شده در قرآن را ندارند و با اینکه از جنس بشر نیستند؛ بشر باید با آنها ازدواج کند؟ چرا خدا می خواهد در آن دنیا ما با موجوداتی ناشناخته و غیر انسان ازدواج کنیم؟ چرا زیبایی زن در آن دنیا ملاک اوّل ازدواج می شود و در این دنیا امری ناپسند است؟
سوالات متعددی مطرح کردید که طبیعتا پرداختن به تمام آن ها به صورت مفصل در این جا امکان پذیر نیست. با این حال، بنده به سوالات اصلی شما پاسخ می دهم: ـ نگاه شما به حورالعین، بهشت، نعمت های بهشتی و قوانین فقهی نیازمند اصلاح است: ـ نعمت های بهشتی، نتایج اعمال ما هستند به طور مثال هنگامی که فردی در دنیا عمل نیکی انجام می دهد مثلا به فقیری کمک می کند، نتیجه عمل او این است که در بهشت برای او یک حورالعین خلق می شود. با توجه به این مسئله، حور العین مانند ما نتیجه اعمال خود را در بهشت دریافت نمی کند و اساسا موجودی نیست که زمینه کمال و ارتقای معنوی را داشته باشد، بلکه صرفا در جهت خدمت به فرد مومن خلق شده و این چنین نیست که خود متنعم از نعمت های بهشتی باشد بلکه خود او یکی از نعمت های بهشتی است. ـ بهشت در جهان آخرت به انسان های نیکوکار اعطاء می شود و به عبارت بهتر انسان های نیکوکار در بهشت سکنی خواهند گزید. این مکان چنانچه در قرآن بیان شده است، محلی است که تمام نعمت ها در اختیار انسان ها قرار می گیرد. و به تعبیر قرآنی "هر آنچه مایل باشید در اختیار شما قرار می گیرد."(1) انسان ها ممکن است امور مختلفی را طلب کنند و طبق این آیه برایشان فراهم خواهد شد، اما از آن جا که غریزه جنسی امری عام و مشترک در تمام انسان هاست و بسیاری طلب چنین نعمتی را دارند، در قرآن این نعمت بیان شده است، چنانچه به نعمت های دیگر نیز اشاره شده است. اما ملاک کلی آن است که هر چه که بخواهند برایشان فراهم است. خلق موجوداتی به نام حورالعین نیز از این روست که بسیاری از انسان ها داشتن چنین فردی را جز خواسته های خود می دانند و این مسئله را نمی توان انکار کرد که از دوران نخست زندگی بشر، تا امروز، مسائل جنسی، همواره نقش مهمی در تعاملات و روابط بشری داشته است و این ساحت از وجود انسان، ساحت مهم و تاثیرگذاری است و از این رو این نعمت در آیات مختلفی بیان شده است. ـ با توجه به این مطالب، باید به این نکته نیز بپردازیم که اگرچه در احادیث بیان شده است که ازدواج کردن موجب حفظ نیمی از ایمان می شود ولی معنای این احادیث آن نیست که کارکرد ازدواج تنها این است که نیمی از ایمان را حفظ می کند، بلکه باید گفت که ازدواج مزایای بسیار دیگری نیز دارد. و یکی از این مزایا تمتعات جنسی حلال است. با توجه به این مسئله، لازم نیست که در جهان آخرت هم بحث حفظ ایمان مطرح باشد تا ازدواج مطرح شود بلکه می تواند از باب لذات جنسی و نیز اینکه هر نعمتی در بهشت در اختیار بهشتیان قرار می گیرد (که ازدواج با حوریان نیز می تواند یکی از آنها باشد) این مسئله مطرح می شود. ـ مسئله پایانی نیز این است که مسائل و احکام فقهی، متناسب با شرایط این دنیا ایجاد شده است، بنابراین لزومی ندارد که امری که در دنیا مشروط به شرط خاصی (مانند اذن پدر) بوده است، در آخرت هم چنین باشد. به عبارت دیگر، مسائل فقهی اموری هستند که از سوی شارع متناسب با شرایط این دنیا تعیین شده است و لزومی ندارد که جهان دیگر هم دقیقا چنین باشد.
________
(1) فصلت 30-32.