تامين نور بهشت و دوزخ

image: 
روشنایی بهشت و دوزخ از چه چیزی تا مین می شود که همیشه و تا ابد باید تداوم داشته باشد ؟

طبق آیا ت قرآن پیش از رستاخیز خورشید و ستاره ها و غیره نابود می شوند ؟اکنون پرسش این است که روشنایی بهشت و دوزخ از چه چیزی تا مین می شود که همیشه و تا ابد باید تداوم داشته باشد ؟؟؟؟ آیا در بهشت و دوزخ هم آسمانی وجود دارد ؟؟؟
یکی از مسائلی که خداوند و به تبع او انبیاء و اولیاء در صدد تفهیم آن به مردم هستند، وجود عالمی بسیار متفاوت با آنچه در این دنیا می بینیم می باشد، گویا برای بشر مادی و خو گرفته با اجسام و اجرام مادی این دنیا خیلی سخت است بفهمد دنیائی و فضائی غیر این جهان نیز وجود دارد. توجه به بخشی از آن آیات لازم است: يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ، در آن روز كه اين زمين به زمين ديگر، و آسمانها (به آسمانهاى ديگرى) مبدل مى‏شود، و آنان در پيشگاه خداوند واحد قهار ظاهر مى‏گردند!(1) کلمات غیر و دیگر دقت ویژه می طلبد، در واقع اینهائی که الآن می بینید از بین رفته و به جای آن چیزی غیر اینها جای آنها را می گیرد، اما براستی آنها چگونه اند؟ در جائی دیگر درباره قیامت می فرماید: وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها، ، و زمين (در آن روز) به نور پروردگارش روشن مى‏شود.(2) با این بیان جواب سؤال دوم نیز روشن شد که در آن روز نیز آسمان وجود دارد و نورافشانی برقرار است، اما با چه کیفیتی؟ باید رفت دید، دیر نیست! دو سؤال دیگر نیز در این باره مطرح می شود: سؤال اول: طبق آیه وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها، ، و زمين (در آن روز) به نور پروردگارش روشن مى‏شود، آیا خداوند مستقیما نورافشانی می کند؟(3) پاسخ: نسبت دادن کاری به خدا به معنای مباشرت در اقدام آن کار نیست، به عبارتهای زیر دقت کنید: خانه ام را ساختم، ماشینم را تعمیر اساسی کردم، کت و شلوار دوختم، این افعال تعمیر کردم و ساختم و دوختم یعنی چه؟ آیا لزوما به این معناست که خود تعمیرکار و بنّا و خیاط بوده است؟ قطعا خیر، زیرا در بسیاری از موارد کاری را که به امر ما و به وسیله کسان دیگر انجام می دهیم به خودمان نسبت می دهیم، در این موارد هم نسبت عمل به کارگذاری که مباشرة انجام داده صحیح است، مثلا بگوئیم بنّا ساخت، هم به کسی که بنّا را وسیله ساختن قرار داده می توان گفت حسن خانه اش را ساخت، اینجا نیز چنین است، هم می توان نورافشانی را به خورشید نسبت داد هم به خالق خورشید، لذا کارها در اصل از آنِ خداست و به خداوند نسبت داده می شود اما اینکه او خود آستین بالا زده و مشغول کار و تلاش باشد خیر. سؤال دوم: با تمام شدن عمر خورشید و خاموش شدن آن، نور بهشت چگونه تأمین می شود؟ پاسخ: اگر کسی یکبار قادر به انجام کاری باشد، تکرار آن عقلا مقدور است ، اینطور نیست که نیرویش تمام شده و از این کار خسته شده باشد، خداوند در این باره می فرماید: أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لَمْ يَعْيَ بِخَلْقِهِنَّ بِقادِرٍ عَلى‏ أَنْ يُحْيِيَ الْمَوْتى‏ بَلى‏ إِنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ، آيا آنها نمى‏دانند خداوندى كه آسمانها و زمين را آفريده و از آفرينش آنها ناتوان نشده است، مى‏تواند مُردگان را زنده كند؟! آرى او بر هر چيز تواناست!(4) همچنین خلقت دوباره خورشید چیزی است که خداوند قادر به انجام آن می باشد زیرا قرآن کریم می فرماید: ان الله علی کلشئ قدیر که 33 مرتبه در قرآن تکرار شده است. موفق باشید.

ــــــــ

(1) سوره ابراهیم آیه 48.

(2) سوره زمر آیه 69.

(3) سوره زمر آیه 69.

(4) سوره احقاف آیه33.

برای مشاهده مطلب در تاپیک اصلی کلیک فرمائید

 

موضوع: