بیشتر اهل جهنم
بیشتر اهل جهنم چه کسانی هستند؟
قرآن کریم در بحث از دوزخیان و بهشتیان، به جنسیت افراد توجهی ندارد بلکه تمام توجه را بر ایمان و عمل افراد متمرکز می کند و در کنار ایمان داشتن یا نداشتن آن ها، کردارشان را ملاک دوزخی یا بهشتی بودن آن ها معرفی می نماید: «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ»؛ هر كس در گرو اعمال خويش است.(1) جالب این که وقتی می خواهد راه سعادت و نجات و بهشتی شدن را معرفی کند، با تصریحی خاص _که دیگر جای هیچگونه شک و شبهه ای باقی نماند_ زنان را در کنار مردان یاد می کند و ملاک سعادت را در ایمان و عمل صالح معرفی می نماید. زمانی هم که بیراهه شقاوت و تاریکی را ترسیم می کند، باز درباره جنسیت عامل، کمترین سخنی به میان نمی آورد، و مطلب را کلی و مشترک بین مرد و زن و با معیار عمل آنها بازگو می نماید: «مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلا يُجْزى إِلاَّ مِثْلَها وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فيها بِغَيْرِ حِسابٍ»؛ هر كس بدى كند، جز بمانند آن كيفر داده نمى شود ولى هر كس كار شايسته اى انجام دهد، خواه مرد يا زن، در حالى كه مؤمن باشد آن ها وارد بهشت مى شوند و در آن روزى بى حسابى به آن ها داده خواهد شد.(2) در سوره مبارکه واقعه هم وقتی سرانجام عموم انسان ها را بیان می کند، آن ها را در قالب دسته های زنان و مردان گزارش نمی دهد و سخنی از جنسیت به میان نمی آورد، بلکه آن ها را در سه دسته السابقون (بهشتیان بسیار والا مقام)، اصحاب الیمین (عموم بهشتیان)، و اصحاب الشمال (دوزخیان)، معرفی می نماید. در روایات هم، بیشتر به اعمال بهشتیان و دوزخیان توجه شده تا جنسیت آن ها. روایاتِ بیانگرِ جنسیت بهشتیان یا دوزخیان ـ صرف نظر از درستی یا نادرستی سند آن ها ـ در مقایسه با روایاتی که بیانگر نیکی ها و گناهان و آثار دنیوی و اخروی آنهاست، اندک است؛ این نشان می دهد در روایات هم، در کنار اعتقادات سالم و ایمان، بیشتر به کردار و نتیجه اعمال توجه شده که نمونه هایی از این موارد را می توانید در کتاب «ثواب الاعمال و عقاب الاعمال» شیخ صدوق، مطالعه فرمایید. نتیجه آن که: از منظر قران کریم و روایات معتبر، برای بهشتی بودن یا دوزخی شدن، جنسیت و مرد یا زن بودن، ملاک نیست؛ ملاک سعادت و نجات، «ایمان و عمل صالح» است.
_____________
(1) مدثر/38.
(2) غافر/40.