اعدام و دوزخ؟

image: 

آیا هر کس به حق، اعدام می شود اهل دوزخ است؟

برای پاسخ به پرسش مذکور، توجه شما را به این نکات جلب می کنیم:
1. می دانیم که خداوند بخشنده گناهان است و نسبت به حقوقی که او نسبت به بندگانش دارد، توبه پذیر است: «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ»(1)؛ یعنی به آن بندگانم كه با عصيان بر نفس خويش اسراف كردند بگو: هرگز از رحمت خدا نااميد مباشيد البته خدا گناهان را خواهد بخشيد كه او بسيار آمرزنده و مهربان است.
از این رو، هیچ بعید نیست کسی که مرتکب جرم و گناهی شده است و حریم الهی را نادیده گرفته است و مثلا کسی را به قتل رسانده است، قبل از اعدام نسبت به آن گناهش توبه کرده و خداوند که عالم به نیات و احوال آدمی است، از توبه اش باخبر شده و او را ببخشاید.
2. اما با این حال، باید این مطلب را نیز در نظر گرفت که بسیاری از گناهان با حق الناس نیز مرتبطند و به همین جهت، بخشش آن گناه از این حیثیت، نیازمند رضایت شخصی است که مورد ظلم واقع شده است. آری، حق الناس بخشیده نمی شود مگر بواسطه کسب رضایت از صاحب حق و جبران آنچه از دست رفته است. اگر به آن شخص دسترسی مستقیم داریم باید حضورا حلالیت طلبید و اگر نداریم (چنانچه مثلا به شخص مقتول دسترسی مستقیم نداریم) باید خیرات کنیم به این امید که فردای قیامت بواسطه خیراتی که کرده ایم، او از ما درگذرد. همچنین توسل به اهل بیت نیز می تواند راهگشا باشد از این جهت که ممکن است این بزرگان ریش سفیدی کنند و واسطه شوند و رضایت آن شخص را تحصیل نمایند.
3. بنابراین، اظهار نظر قطعی درباره جهنمی و دوزخی بودن فلان شخصی که اعدام شده، در محدوده علم و آگاهی ما نیست چرا که ما به تمامی جوانب مطلب آگاهی نداریم.

پی نوشت:
1. زمر/ 53.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60833&p=897986&viewfull=1#post897986

موضوع: