3. عرض بنده این بود، آیا معقول است حضرت موسی برای دانستن این که فلان کشتی چون در معرض غصب است‌، باید سوراخ شود و مانند آن‌; آیا به ذهن نمی‌رسد

1. علم حصولی عبارت است از آگاهی ذهنی که از مقولة کیف نفسانی یا وجود است (بنابر اختلاف نظر مشأ و حکمت متعالیه‌) مظاهر علم عبارتست از وقایع خارجی که از طریق حواس درک می‌شود. گاهی انسان پیش از رخ داد واقعه‌ای از طریق وحی‌، الهام و.... به آن علم پیدا می‌کند و پس از گذشت زمان‌، آن رخ داد واقع می‌شود و با حواس ظاهری احساس می‌کند. واکنش در برابر علم و مظاهر آن همیشه یکسان نیست‌. بنابر آیة 85 سورة طه‌، حضرت موسی در میقات از گمراهی بنی‌اسرائیل‌، به دست سامری آگاه شد و در بازگشت با دیدن گمراهی آنان (گوساله‌پرستی‌) ـ که مظاهر علم بود ـ خشمگین واندوهناک شد.(ر.ک‌: تفسیر المیزان‌، علامه طباطبایی‌، ج 13، ص 342، دفتر انتشارات اسلامی‌، قم‌.) 2. تحمل مظاهر و تحمل نکردن آن‌، مربوط به نوع مأموریت این دو پیامبر است‌. نه علم داشتن و علم نداشتن‌. حتی اگر موسی علم آن را داشت‌، هنگام برخورد با مظاهر علم واکنش نشان می‌داد. 3. بی تردید، همراهی موسی با خضر تنها برای دانستن این که فلان کشتی چون در معرض غصب است‌، باید سوراخ شود، نبوده است و حکمت هایی داشته که برخی از آن‌ها در پاسخ پیشین آمد.

اضافه کردن دیدگاه جدید

کد امنیتی
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.