گذشت در چه صورتی پسندیده و در چه صورتی ناپسند است؟

خدای متعال در آیه 40 سورة شوری میفرماید: "وَ جَزَ ََّؤُاْ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُو عَلَی اللَّهِ إِنَّهُو لاَ یُحِبُّ الظَّـَـلِمِینَ ; و کیفر بدی مجازاتی همانند آن است، و هر کس عفو و اصلاح کند، اجر و پاداش او با خدا است، خداوند ظالمان را دوست ندارد." همچنین در آیه 194 سورة بقره آمده است: "فَمَنِ اعْتَدَیَ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَیَ عَلَیْکُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ; هر کس به شما تعدی کند به مانند آن بر او تعدّی کنید و از خدا بپرهیزید ]و زیادهروی نکنید[." دستور عفو و گذشت در آیه 40 سورة شوریَ (فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَح) و عبارت (إِنَّهُو لاَ یُحِبُّ الظَّـَـلِمِین) ممکن است اشاره به چند نکته باشد: نخست این که دستور عفو به خاطر این است که در صورت قصاص و کیفر گاه انسان نمیتواند خود را دقیقاً کنترل کند، و از حد میگذراند و در صف ظالمان قرار میگیرد; دیگر این که اگر دستور عفو داده شد نه به معنی دفاع از ظالمان است; چرا که خداوند ظالمان را هرگز دوست نمیدارد، بلکه هدف هدایت گمراهان و استحکام پیوندهای اجتماعی است; سوم این که کسانی شایستة عفواند که از مرکب ظلم پیاده شوند و از گذشته خود نادم گردند و در مقام اصلاح خویش برآیند، و در این صورت است که عفو و گذشت اثر مثبت و تربیتی دارد (وَ أَصْلَح)، و الاّ عفو نه تنها اثر تربیتی ندارد که آنها را جسورتر و جریتر میکند. به عبارت دیگر، عفو و مجازات هر کدام جای ویژهای دارد، عفو در جایی است که انسان قدرت بر انتقام دارد و اگر میبخشد از موضع ضعف نیست; این عفو سازنده است، هم برای مظلوم، چرا که به او تسلط بر نفس و صفای دل و اجر الهی میبخشد و هم برای ظالم; زیرا او را به اصلاح خویش وا میدارد، و کیفر و انتقام و مقابله به مثل در جایی است که ظالم هنوز از مرکب شیطان پیاده نشده و مظلوم پایههای قدرت خود را محکم نکرده و عفو از موضع ضعف است.(ر.ک: تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج 20، ص 464ـ466، دارالکتب الاسلامیة.) آیة 133 و 134 سورة آل عمران فضیلت بخشودن و عفو کردن را یادآور کرده، به عاقبت نیک آنها توجه داده است: "...وَالْکَـَظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ ; و بر یکدیگر سبقت جویید برای رسیدن به آمرزش پروردگار خود و بهشتی که وسعت آن آسمانها و زمین است و برای پرهیزگاران آماده شده است. همانها که در وسعت و پریشانی انفاق میکنند و خشم خود را فرو میبرند و از خطای مردم میگذرند و خدا نیکوکاران را دوست دارد." در تفسیر نورالثقلین، در حدیث معروفی آمده است: یکی از کنیزان امام زینالعابدین، هنگامی که آب روی دست امام میریخت، ظرف آب از دستش افتاد و بدن امام را مجروح ساخت، اماماز روی خشم سربلند کرد، کنیز بلافاصله گفت: خداوند در قرآن میفرماید: "وَالْکَـَظِمِینَ الْغَیْظ" امام فرمود: خشم خود را فرو بردم، عرض کرد: "وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاس" فرمود: از تو گذشتم، خدا از تو بگذرد. او مجدداً گفت: "وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِین" امام فرمود: تو را در راه خدا آزاد کردم. در پایان یادآور میشویم که مطالب ذکر شده در حوزة اخلاق است و در حوزه فقه و احکام قضاوت، "عفو" خود احکامی دارد که آنها را باید در منابع فقهی دنبال کرد.

اضافه کردن دیدگاه جدید

کد امنیتی
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.