پاسخ: هر جا که هستی، قرآن حافظ و نگهدارت باشد. نمیدانم آیا خودت به یاد داری که چه سؤالهایی پرسیده بودی یا نه؟ سه پرسش از تو برادر قرآن دوس
از قرآن مجید، و روایات استفاده میشود که سبک شمردن نماز کیفر شدیدی دارد، و پیامدهای بدی بر آن مترتّب میگردد. در سورة ماعون فرموده: "فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ # الَّذِینَ هُمْ عَن صَلاَ تِهِمْ سَاهُون;(ماعون،4و5) وای بر نمازگذاران، آنانیکه در نمازشان از یاد خدا غافلند" اکثر مفسرین فرمودهاند آیه از کسانی مذمت و توبیخ میکند که به امر نماز بیتوجهند. نماز را از وقت فضیلت آن به تأخیر میاندازند آداب و شرایط آنرا درست رعایت نمیکنند. کارهای دنیوی را بر نماز مقدم میدارند. آیه گر چه نوع کیفر را تعیین نکرده لکن تعبیر به (ویل) که معادل فارسی آن (وای) است دلالت دارد که سبک شمردن نماز عمل بسیار بدی است و کیفر شدیدی در بر دارد. در سورة مریم فرموده "فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُواْ الصَّلَوَةَ وَ اتَّبَعُواْ الشَّهَوَ َتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا;(مریم،59) سپس جانشین آن مردم خداپرست قومی شدند که نماز را ضایع گذارده و شهوت نفس را پیروی کردند و اینها به زودی کیفر گمراهی را خواهند یافت. در ذیل آیه روایتی از امام صادقنقل شده. که مراد از اضاعه نماز تأخیر انداختن از وقت فضیلت است;(مجمع البیان، طبرسی، ج 6، ص 402.) المیزان نیز اضاعه را بیتوجهی و سبک شمردن نماز دانسته(المیزان، ج 15، ص 78.). از جمله پیامدهای بدی که بر سبک شمردن نماز مترتب میشود محرومیت فرد از شفاعت معصومین:. امام صادقدر آخرین لحظات عمر شریفش فرمود همه بستگان مرا حاضر کنید سپس بآنها توجّه کرد و فرمود: شفاعت ما هرگز به کسی که نماز را سبک بشمارد نخواهد رسید.(ثواب الاعمال وعقاب الاعمال، شیخ صدوق، ص 273، نشر مکتبة الصدوق تهران / وسایل الشیعه، شیخ حُرّ عاملی، ج 3، ص 26.) رسول خدا6 فرمود: نماز را ضایع نشمارید. کسی که نماز را ضایع و سبک بشمارد با افرادی مانند قارون و هامان در قیامت محشور میگردد. و سزاوار است که خداوند چنین فردی را با منافقین در آتش جهنم وارد کند سپس فرموده وای بر کسی که به امر نماز خود محافظت ندارد. پانزده کیفر دنیوی و اخروی برای سبک شمردن نماز در روایتی آمده که فاطمه زهرا3 از پدر بزرگوار خویش سؤال کرد سبک شمردن نماز چه کیفری دربر دارد، حضرت فرمود: خداوند او را به پانزده کیفر و عقوبت مبتلا میکند که شش کیفر در دنیا باو میرسد اوّل عمر او کوتاه میگردد، دوم برکت از رزق و روزی او میرود، سوم خداوند نور و صفای صالحان را از او میگیرد، چهارم اعمال او اجر و پاداشی ندارد، پنجم دعای او به اجابت نمیرسد، ششم از دعای صالحین و مؤمنین بهرهای ندارد. و سه کیفر لحظه مرگ به او میرسد. اول آنکه با ذلّت و خواری از دنیا میرود، دوم در حال قبض روح گرسنه است، سوم تشنه میمیرد. و سه کیفر در قبر به او میرسد، اول فرشتهای او را عذاب میکند، دوم قبر به او تنگ میگردد، سوم قبر او تاریک و وحشتزا است. و سه عقوبت روز قیامت به او میرسد، اول با ذلت و خواری او را در جلو چشم اهل محشر به روی زمین میکشند، دوم حساب او خیلی سخت خواهد بود، سوم از رحمت خداوند محروم و برای او عذاب دردناکی خواهد بود.(مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری، ج 3، ص 24، باب تحریم الاستخفاف بالصلاة باب 6، نشر مؤسسه آلالبیت / بحارالانوار علامه مجلسی، ج 83 نشر مکتبة الاسلامیة.)
اضافه کردن دیدگاه جدید