پاسخ: انشأ اللّه که شاد و سلامت باشی. چهار پرسش تو برادر عزیز به دستم رسید. سه پرسش از این چهار پرسش دربارة قرآن کریم نبود. چون من و همکارانم
فقها و مجتهدان احکام فقهی را با تلاش فراوان و سالها زحمت، از منابع آن استنباط میکنند. منابع فقه شیعه عبارتند از: قرآن، سنت (گفتار، افعال و تقریر و امضای معصومین: که در احادیث نقل شده است) اجماع (اتفاق نظر فقها) و عقل. در قرآن، کلیّات آنچه مردم در هدایت خویش بدان نیازمندند آمده است و بیان جزئیات به عهده رسولاکرمو امامان معصوم: گذاشته شده است; همانگونه که از امام صادقنقل شده: "نماز در قرآن آمده; ولی سه یا چهار(رکعت) بودن مشخّص نشده و پیامبراکرمبرای مردم بیان کرد."(اصولکافی، مرحوم کلینی، ج 1، ص 342، دارالتعارف، بیروت.) خداوند متعال، در قرآن فرموده است: "وَ أَنزَلْنَآ إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ; (نحل، 44) ما این ذکر (قرآن) را بر تو نازل کردیم تا آنچه به سوی مردم نازل شده است برای آنها تبیین کنی." "مَآ ءَاتَـئـَکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَـئـَکُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ; (حشر، 7) آنچه را رسول خدا برای شما آورده، بگیرید و اجرا کنید و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید." در این آیه سند روشنی برای حجّت بودن سنّت پیامبر9 است و طبق آن، همه مسلمانان باید اوامر و نواهی پیامبر را در هر زمینهای که باشد به گوش جان بشنوند و اطاعت کنند و در ذیل آیه کسانی را که مخالفت کنند، به عذاب شدید تهدید کرده است: "وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ" (حشر، 7)(تفسیر نمونه، آیةالله مکارم شیرازی و دیگران، ج 23، ص 507.) بنابراین، این گونه نیست که همه مسائل فقهی و تمام جزئیات در قرآن ذکر شده باشد، تا ما در هر مسألهای بپرسیم، این حکم در کدام آیة قرآن ذکر شده است. بخشی از احکام فقهی در آیات قرآن ـ که حدود 500 آیه است ـ بیان شده و بیشتر آن در روایات بیان شده است، نمونة آن کتاب وسائل الشیعه است که 30 جلد و کتاب مستدرک الوسائل که 18 جلد است.
اضافه کردن دیدگاه جدید