میدانیم که کعبه چهار ضلعی است. هنگام نماز جماعت در یک ضلع آن،یک پیش نماز میایستد، با توجه به این که مأمومین باید پشت سر امام قرار بگیرن
براساس آیة 144 سورة بقره، کعبه قبلة مسلمانان است: "... قَدْ نَرَیَ تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَآءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضـَغهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ;نگاههای انتظارآمیز تو را به سوی آسمان (برای تعیین قبلة نهایی) میبینیم! اکنون تو را به سوی قبلهای که از آن خشنود باشی، باز میگردانیم. پس روی خود را به سوی مسجدالحرام کن! و هر جا باشید، روی خود را به سوی آن بگردانید!". براساس این آیه همة مسلمانان در هر کجای دنیا، هنگام نماز و برخی دیگر کارها، موظفند رو به طرف خانة خدا بایستند. در شهرهایی که دور از مکه است ـ مانند ایران ـ یک جهت به طرف قبله و خانة خدا متصور است;هر چند به خاطر دور بودن از مکه جهت وسیعتر است;برای مثال هر چه شما از جسمی دورتر شوید جهت شما نسبت به آن شیء وسیعتر میشود; بنابراین، در این جاها امام جماعت و مأمومین پشت سر او به طرف کعبه میایستند. در این شهر اگر یک مأموم بر خلاف جهتی که پیش نماز ایستاده، بایستد، به طرف کعبه نخواهد بود; اما در مسجدالحرام و در وضعیت فعلی، متن استفتأ و پاسخ حضرت امام خمینی; به پرسش فوق چنین است: کسی که نماز را در مسجدالحرام به نحو استداره خوانده است، به طوری که رو در روی امام جماعت و یا طرفین او ایستاده بوده است، آیا این نماز احتیاج به اعاده دارد؟ جواب: با وضع فعلی نیاز به اعاده ندارد.(مناسک حج، مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی و حواشی مراجع معظم تقلید، ص 294، حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارت.) البته در مسئله فوق و اینکه مأمومین میتوانند نزدیکتر از امام به کعبه باشند یا خیر به فتوای مرجع تقلید خود مراجعه کنید.
اضافه کردن دیدگاه جدید