معجزه را تعریف نمایید0 وانواع اعجاز را بیان کنید؟
"معجزه"، عبارت است از کار خارقالعادهای که غیر قابل تعلیم و تعلّم بوده، افراد بشر از آوردن مثل آن عاجز باشند; به شرط آنکه با ادعای نبوت یا امامت همراه باشد و آورنده معجزه از دیگران بخواهد که اگر در نبوت (یا امامت) او و خدایی بودن معجزهاش شک دارند، آنها نیز مانند آن را انجام دهند.(الالهیات فی الکتاب و السنّه، جعفر سبحانی، ج 2، ص 64، نشر مرکز جهانی علوم اسلامی.) قرآن از جهات گوناگون معجزه است; معجزهای زنده و جاویدان که پیامآور آن شخصی درس ناخوانده بوده و در مقابل تمام اندیشهمندان جهان "تحدی" (مبارزهطلبی) کرده است. برخی از جنبههای اعجاز قرآن عبارتند از: 1. "اعجاز ادبی" که برجستهترین ادیبان عرب را سخت شگفتزده کرده است. سرسختترین دشمنان پیامبر9 با شنیدن چند آیه به فرا بشری بودن قرآن اعتراف میکردند. هیچکس مثل قرآن نیاورده و نخواهد آورد.(برای کسب اطلاع بیشتر ر.ک: پیام قرآن، استاد مکارم شیرازی، ج 8، ص 82 ـ 102، انتشارات: نسل جوان.) 2. اعجاز از نظر "اخبار غیبی"; مانند: وعدة پیروزی (خداپرستان) روم در کمتر از 10 سال بر (آتشپرستان آن زمان) ایران، پیشبینی فتح مکه و دهها نمونة دیگر;(همان، ص 275 ـ 303.) البته ممکن است افراد دیگری نیز پیشگوییهایی بکنند و درست از آب درآید; ولی نام آن معجزه نیست; زیرا غالباً کلی است و با عباراتی چند پهلو بیان میشود و با ادعای نبوت یا امامت همراه نیست. 3. اعجاز در "وضع قوانین اخلاقی": اندیشهمندان غیر مسلمان نیز به این نکته معترفند که "قرآن، کلام الهی، متقنترین قوانین و نسخه پر افتخار بشری و عهدهدار سعادت بشر است که قوانین سعادت بشر از روی آن باید نوشته شود."(قرآن و دیگران، علیاکبر صداقت، ص 46، نشر روح.) تاریخ اسلام، گواه روشنی برای اثبات این ادعاست. 4. اعجاز از نظر "علوم جدید" و اکتشافات علمی: با اینکه قرآن، کتاب تربیت و هدایت است، در عین حال، اقیانوس بیکرانی از علوم تجربی و انسانی هم هست که دانشمندان را به تحقیقات زیادی واداشته و آنها را وادار به اعتراف کرده که قرآن، ساخته و پرداخته حضرت محمد9 نیست; بلکه از ناحیة غیب به او وحی شده است.(پیام قرآن، همان، ص 245.) حرکت و جاذبه زمین، حرکت خورشید و منظومه شمسی، گسترش روزافزون جهان، زوجیت عمومی و دهها نمونة دیگر، همگی از جنبههای اعجاز علمی قرآن است.(برهان رسالت، آیتاللّه سبحانی، ص 225 ـ 281، نشر کتابخانه صدر.) بانو دکتر "لورا واکسیا" استاد دانشگاه نابل در این باره مینویسد: "کتاب آسمانی اسلام، نمونهای از اعجاز است. قرآن کتابی است که نمیتوان از آن تقلید کرد. نمونه سَبْک و اسلوب قرآن در ادبیات سابقه ندارد. تأثیری که این سبک در روح انسان ایجاد میکند، ناشی از امتیازها و برتریهای آن است. چطور ممکن است این کتاب اعجازآمیز، ساخته محمد9 باشد; در صورتی که او یک نفر عرب درس نخوانده بود؟ ما در این کتاب گنجینهها و ذخایری از علوم میبینیم که فوق استعداد و ظرفیّت باهوشترین اشخاص، فیلسوفان و قویترین رجال سیاست و قانون است." معجزه پیامبر9 از مقوله علم و معرفت بوده، برای همه بشر و تا ابد معجزه است. البته به حکم ضرورت، فهم مردم از دانش قرآن مختلف است و شدت و ضعف دارد; چنان که درک انسان از مسائل و مشکلات روزمرهاش مختلف است. بنابراین همانطور که انسان برای حل مشکلات روزانه زندگیاش به دیگران مراجعه میکند باید برای فهم درست حقایق قرآن به اهل آن مراجعه کند. معجزه بودن قرآن برای فرد فرد بشر در همه اعصار است. و اگر کسانی بلاغت و فصاحت قرآن را نفهمند، باید از اهل آن بپرسند. قطعاً میان این معجزه و معجزه دیگر پیامبران مانند عصای موسی که از مقوله علم نبود و محدود به زمانی خاص برای عدهای خاص بود، تفاوت بسیاری وجود دارد. فراگیر بودن معجزه پیامبر گرامی اسلامچنین اقتضایی دارد.(المیزان، همان، ج 1، ص 94.) برای آگاهی بیشتر از جنبههای گوناگون اعجاز قرآن ر.ک: 1. اعجاز قرآن در نظر اهلبیت عصمت و بیست نفر از علمای بزرگ اسلام، سید رضا مؤدب، انتشارات احس الحدیث. 2. التمهید، آیتالله معرفت، ج 5و6، دفتر نشر اسلامی (جامعه مدرسین). 3. اعجاز علمی قرآن، رضایی اصفهانی، انتشارات مبین.
اضافه کردن دیدگاه جدید