لطفاً در مورد دعاهایی که در اول و آخر قرآن وارده شده است توضیح دهید و بفرمایید چرا این دعاها آمده است‌؟

پیش از هرچیز باید بدانیم که این دعاها هرچند آن را در اول و یا آخر قرآن نوشته باشند، ولی جزء قرآن نیست‌. اگر مقصود شما از پرسش این است که چرا دعاهایی برای شروع و ختم قرآن وارد شده است و شروع و ختم قرآن با دعا چه حکمتی دارد، در این باره به چند نکته اشاره می‌کنیم‌: 1. بر اساس برخی روایات‌، "دعا" از قرائت قرآن برتر است‌. ما با دعا در اول قرائت قرآن و آخر آن‌، یک عمل خوب را ـ قرائت قرآن ـ با عملی بهتر ـ که با دعا باشد ـ آراسته می‌کنیم و به محضر خداوند متعال تقدیم می‌نماییم مانند کسی که می‌خواهد هدیه‌ای را به کسی بدهد، آن را با پوشش‌های زیبا مزیّن می‌کند.( تفسیر نمونه‌، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 20، ص 149، نشر دارالکتب الاسلامیه‌. ) 2. خداوند متعال در آیة شریفة: "ادْعُونِی‌َّ أَسْتَجِب‌ْ لَکُم‌;(غافر،60) ]پروردگار شما گفته است‌[ مرا بخوانید تا ]دعای‌[ شما را اجابت کنم‌. وعده داده و تضمین کرده است که دعای بندگانش را اجابت فرموده‌، آن را رد نمی‌کند، ولی در مورد قرائت قرآن چنین وعده‌ای داده نشده است‌; پس برای آن که این عمل ـ یعنی قرائت قرآن ـ مورد پذیرش درگاه الهی واقع شود، در اول و آخر آن‌، دعا قرار می‌دهیم و چون خداوند دعا را می‌پذیرد، به یقین قرائت قرآن ما را نیز قبول می‌فرماید زیرا از کرم خداوند متعال به دور است که اول و آخر یک عمل را بپذیرد و وسط آن را به شرط آن که چیزی مانند قرائت قرآن باشد ـ نپذیرد. 3. قرائت قرآن‌، یک عمل عبادی است و اگر با اخلاص خوانده شود، عبادت محسوب می‌شود، ولی دعا، مغز عبادت است و در روایت آمده است که دعا، عبادت کبری‌َ است‌.( تفسیر نمونه‌، ج 20، ص 148. ) پس با خواندن دعا در ابتدا و انتهای قرائت قرآن‌، عبادت ما مغزدار و بزرگ می‌شود. 4. دعا تنها عبادتی است که به همة کارها عمق می‌بخشد و آن‌ها را بزرگ می‌کند، ولی خود از کارهای دیگر بی‌نیاز است‌; به همین جهت مشاهده می‌کنیم که ائمه علیهم‌السلام برای هر کار باارزشی در اول و آخر، یا اول‌، یا وسط و یا آخر آن‌، دعایی معرفی کرده‌اند، حتی تعقیب نماز که آن قدر اهمیت دارد، به فتوای علما فقط قرائت قرآن محقق نمی‌شود و حتما باید دعا در آن باشد.( الحدائق الناظره‌، محقق بحرانی‌، ج 8، ص 506، نشر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌. ) اینک به برخی از اعمال که محفوف ـ اول و آخر آن دعا دارد ـ و یا مقرون ـ همراه با دعاست ـ و یا مسبوق ـ پیش از آن دعا وجود دارد ـ به دعا هستند اشاره می‌کنیم‌: نماز، روزه‌، حج‌، سفر، زیارت‌، خواب‌، بیداری‌، خروج از خانه‌، رفتن به مسجد، افطار، طواف خانة خدا، خرید و فروش‌، مطالعه‌، عطسه‌، غُسل‌، وضو، اذان‌، اقامه‌، آب خوردن‌، غذا خوردن‌، ایام هفته‌، ساعات روز، ماه‌های سال ... . # اما اگر مقصود شما از پرسش این است که چرا این دعاهای به خصوص برای شروع و ختم قرآن وارد شده است‌، نه دعاهای دیگر باید گفت دعاهایی که از طرف ائمه‌: برای هرچیز و از جمله قرائت و یا ختم قرآن وارد شده است‌، یکپارچه ارشاد و راهنمایی و کلاس درس است‌; به همین جهت‌، برای هر موضوعی‌، دعایی با مضمون متناسب با آن وارد شده است‌; برای نمونه به دعایی که پس از قرائت قرآن مستحب است خوانده شود، دقت کنید: "خدایا! من قرائت کردم‌، آن چه را تو مقدّر کردی از کتاب را که من قرائت کنم‌; کتابی را که بر پیامبرت محمد9 نازل فرمودی‌; پس برای آن‌چه برای من مقدّر فرمودی از قرائت و توفیق آن را دادی‌، تو را شکر می‌گویم‌. خدایا! مرا از کسانی قرار ده که حلال تو را حلال و حرام تو را حرام می‌کند و از گناهان اجتناب می‌کنند، و به محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ قرآن تو ایمان دارند. خدایا! آن را برای من شفا و رحمت و امان و ذخیره قرار بده‌. خدایا! او ـ قرآن ـ را در قبر و زمان حشر و نشرم مونس من قرار بده ... خدایا! بر علی‌امیرمؤمنان‌درود فرست که ولی‌ّ و خلیفة تو بعد از پیامبرت می‌باشد; و بر اوصیأ آنان‌: که رهبران بر حق خلق‌اند..."( اقبال الاعمال‌، سید بن طاووس حسینی‌، ج 1، ص 233، مکتب الاعلام الاسلامی‌. ) در این یک فراز، شما با مسائلی مانند نبوت‌، امامت‌، قضا و قدر، توفیق‌، حمد و شکر الهی‌، حلال و حرام‌، اجتناب از گناه‌، محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ در قرآن‌، قبر و حشر و نشر و... مأنوس می‌شوید، و برای شما تذکر و موعظه و یادآوری است به طور کامل متناسب با قرآنی است که پیام‌های عمدة آن را همین موضوعات تشکیل می‌دهد.

اضافه کردن دیدگاه جدید

کد امنیتی
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.