قرآني

ضمن عرض سلام و خداقوت - بنده پسري 22 ساله و دانشجو ي رشته فناوري اطلاعات از مشهد مقدس هستم- در مباحثه قرآني با شخصي مسن تقريبا 50 ساله بودم كه در جلسه اول اين مباحثه چند تا سوال قرآني را مطرح كرد و از من خواست كه حتي المقدور جواب اين سوالات را با خود قرآن بدهم و اگر در جايي از روايتي استفاده مي كنم ، مخالف نبودن آن روايت را با خود قرآن اثبات كنم (مثلا در قرآن نگفته كه نمازهاي يوميه چند ركعتي است و اين دستور شرعي تنها در احكام و روايات ذكر شده است اما چون تعداد ركعات نماز مخالف با هيچ جاي قرآن نيست پس آن را قبول ميكنيم ) و تاكيد اين فرد اين بود كه جواب سوالات او را بايستي به صورت كاملا منطقي داد و گرنه اگر از روي تعصبات و باورهاي قبلي و قلبي باشد اصلا قبول نخواهد كرد ، از شما خواهشمند هستم كه در اين زمينه مرا ياري بفرماييد پيشاپيش از شما متشكرم و آرزوي توفيقات روز افزون مي كنم

سوال1=
تفسير كردن قرآن توسط هر كسي خلاف دستورات قرآن كريم است مثلا 15يونس:وإذا تتلي عليهم اياتنا بينات قال الذين لايرجون لقاءنا ائت بقرآن غير هذا او بدّله قل ما يكون لي ان ابدّله من تلقاء نفسي ان اتبع الا مايوحي الي ..._ همچنين درمورد قرآن داريم: تبيان لكل شيء_لاريب فيه_و يسّرناالقرآن لذّكر_و..._ كه نشانده ي شفاف و واضح بودن آيات قرآن است و نيازي هم به تفسير ندارد همچنين آيه 7سوره آل عمران كه در مورد محكمات و متشابهات است مي فرمايد كه تفسيرآيات را هيچ كس نميداند جز خداوند و كلمه "والراسخون في العلم" را شامل نميشود چون مربوط به قسمت بعدي همان آيه است و ظاهرا منطقي است

سوال2=
معصومين هم مرتكب خطا شده اند (پس معصوم نيستند و احتمال خطا در رفتار و گفتارشان بوده است به اين معني كه خيلي از رفتار و گفتارشان اشتباه بوده است) به اين دليل كه اولا در مورد پيامبر اكرم كه يكي از معصومين اند خداوند در چند جاي قرآن به نوعي فرموده كه پيامبر خطا كرده است مثلا: ليغفرلك الله ما تقدم من ذنبك و ما تاخر و .../2فتح_عفا الله عنك.../43توبه_لقدتاب الله علي النبي...117توبه_واستغفرلذنبك.../19محمد_ابتداي سوره عبس_و...._ (سايرپيامبران هم دچار خطا شده اند مثل حضرت موسي كه با مشت يك نفر را كشت+حضرت يونس كه در دهان ماهي افتاد+و..) و ثانيا خود امامان هم در ادعيه خود مثل دعاي كميل و صحيفه سجاديه(مثلا دعاي 13صحيه سجاديه) اقرار به گناه و خطا كرده اند و از خداوند طلب توبه كرده اند اگر سخنشان راست باشد كه گناهكارند پس گناهكارند و اگر راست نباشد پس دروغ است و خود دروغ هم كه يك گناه كبيره است و خلاف عصمت است.(اين سوال با سوال بعدي مرتبط است)

سوال3=
آيه تطهير/33احزاب، مخصوص زنان پيامبر و خود پيامبر است چون با توجه به آيات قبل و حتي ابتداي آيه اي كه بعدش آيه تطهير است در مورد زنان پيامبرصحبت شده است پس نمي توان از اين آيه در مورد عصمت معصومين(ع) توجه كنيد كه اين شخص آيه مباهله را قبول دارد ولي در مورد اين كه فرداي آن روز پيامبر با 5تن آل عبا آمده اند مخالف اند

سوال4=
وقتي به حرم امامان مي رويم آنها صحبت ما را نمي شنوند به اين دليل كه قرآن ميفرمايد:13،14/فاطر : والذين تدعون من دونه ما يملكون من قطمير ان تدعوهم لا يسمعوا دعاءكم و لو سمعوا ماستجابوا لكم و .... در اين آيه منظور از "من دونه" يعني هركس كه غير خداباشد كه معصومين هم غير خدااند

سوال5=
آيا امامان از پيامبران بالاتر هستند؟چرا؟ و آيا آيه59نساء كه ميفرمايد:"ياايهاالذين امنوا اطيعوا الله واطيعوالرسول واولي الامر منكم فان تنازعتم في شيء فردّوه الي الله و الرسول و ان كنتم..." ميبينيم كه اگر مردم در موردي با هم منازعه كردند پس كافي است به خدا و پيامبر رجوع كنيم و نيازي به رجوع به امام نيست كما اينكه در نهج البلاغه اميرالمومنين با اين مضمون ميفرمايد اي مردم اگر در موردي با من مخالفيد پس به آيات قرآن و رسولش مراجعه كنيد پس آيا معلوم ميشود كه احتمال خطا هم در امامان است؟

سوال6=
طبق آيه آخر سوره لقمان : "وماتدري نفس ماذا تكسب غدا و ما تدري نفس باي ارض تموت" پس آيا داشتن علم و اخبار غيبي رد ميشود يا با توجه به آيه 255بقره ...ولايحيطون بشيء من علمه الابماشاء اين قاعده استثناء ميشود و در واقع تبصره اي بر آيه ي اولي ميشود؟

سوال7=
اين روايت را اثبات كنيد كه صحيح است و خلاف نبودن آن را با آيات قرآن نشان دهيد؟
"لولاك لما خلقت الافلاك-لولاعلي(ع) لما خلقتك-لولافاطمه(س) لما خلقتكما"

اضافه کردن دیدگاه جدید

کد امنیتی
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.