فرشتگان از چه جنسی هستند؟
اسلام همان طور که موجودات نامحسوس فراوانی را معرفی کرده، فرشتگان را نیز موجوداتی نامحسوس معرفی میکند که بر همه جهات عالم گمارده شدهاند. این موجودات، منادی دعوت به خوبیها و واسطة فیض و برکات الهی بر انسانها هستند. "فرشتگان، موجودات نورانی الهی نیکوکار و سعید هستند که بر تصرفات سریع و افعال سخت و حیرتانگیز قادرند." (فرشتگان، رجالی تهرانی، علیرضا، ص 20، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، آن هم به نقل از ریاضالسالکین، سیدعلیخان حسینی مدنی، ج 2، ص 9، انتشارات اسلامی) "آنها در آسمانها هستند. بعضی از آنها از بعضی دیگر به لحاظ درجه و مقام نزد خدا مقربترند." (صافات، 164) جمعی از حکمای اسلامی معتقدند که آنها موجوداتی پیراسته از پیوندهای مادّی و مجرد از صفات جسمانی هستند; چنانکه ملاصدرا شیرازی; گفته است: باید بدانی که آفرینش فرشتگان غیر از آفرینش انسان است; زیرا آنها دارای وجود بسیط و مجرد و بعد عقلانی هستند; بیآنکه از عقل و شهوت ترکیب یافته باشند. تزاحم و تضادی در کارها و صفات ذاتشان نیست.(اسفار، ملاصدرا شیرازی، ج 7، ص 130، نشر داراحیأ التراث العربی بیروت.) علامه طباطبایی; میگوید: روایاتی مانند فرمایش امیرالمؤمنین علی(نهجالبلاغه، ترجمه دکتر شهیدی، سیدجعفر، ص 4، نشر علمی و فرهنگی.) که در ظاهر، بر جسمانیت فرشتگان دلالت میکند، بر صورت مثالی فرشتگان و قدرت آنها در تمثُّل حمل میشود.(ترجمه رسایل توحیدی، سیدمحمدحسین طباطبایی، ترجمه علی شیروانی، ص 191، نشر انتشارات الزهرأ.) فرشتگان، موجودات لطیفی از نور هستند که مذکر و مؤنث و اکل و شّرب ندارند; چنانکه خداوند در قرآن کریم، (هود، 69،70) بر تمثّل ملائکه به بشر زمان حضرت ابراهیم و حضرت لوط8 تصریح کرده، از سیاق آیه نیز فهمیده میشود که ملائکه اکل و شُرب ندارند. امام صادقنیز خوردن و آشامیدن و ازدواج را از ملائکه نفی فرموده است.(میزان الحکمه، محمدی ری شهری، محمد، ج 9، ص 19، نشر اعلام اسلامی.) خداوند متعال، علاوه بر آفرینش جن، انسان و حیوانات; موجودات دیگری را نیز آفریده است که برخی از آنها برای شر نمایان شده و برخی دیگر نیز هنوز از دید بشر مخفی هستند; چنانکه (در سورة شعرا، آیة 29) به خلقت در آسمان و زمین اشاره کرده است: "کلمة بثّ به معنای منتشر کردن و کلمة دابّه به معنای هر جنبندهای است که روی زمین حرکت کند،... و از ظاهر آیه برمیآید که در آسمانها نیز جنبدندگانی هستند."(ترجمه تفسیر المیزان، طباطبایی، سیدمحمدحسین، ج 18، شورا، 29، ص 90، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، انتشارات اسلامی، و نیز در تفسیر نمونه، جمعی از محققین، ج 20، شورا، 29، ص 438 و 439، نشر دارالکتب الاسلامیه.) آمده است: "گر چه دانشمندان در این زمینه به صورت قطعی قضاوت نمیکنند...، ولی قرآن با جملة "وَ مَا بثّ فیها من دابةٍ" (شوری، 29) آنچه در آسمان و زمین از جنبندگان گسترده است، با صراحت این حقیقت را اعلام میدارد که در پهنة آسمان نیز جنبدگان زندة فراوانی وجود دارد; چون ضمیر "فیهما" تثنیه است و به آسمان و زمین برمیگردد. هر روز با پیشرفت علم و دانش بشر، گوشهای از پردة اسرارآمیز آفرینش کفار میرود و موجودات عجیبی برای انسان کشف میشود.
اضافه کردن دیدگاه جدید