فامیلم اصلاً از نجاسات پرهیز ندارد، به همین خاطر، با آن‌ها هیچ‌گونه رفت و آمدی ندارم‌، و اگر پیش بیاید که به خانة آن‌ها بروم‌، مجبورم خودم

تا یقین به نجاست چیزی پیدا نشود نمی‌توان حکم به نجاست آن کرد. بنابراین اگر گمان داشته باشید که چیزی نجس شده است لازم نیست از آن اجتناب نمایید، حتی در رفت و آمد به همان خانه‌هایی که افراد لاابالی و کسانی که پاکی و نجسی را مراعات نمی‌کنند نیز تا یقین به نجاست چیزی پیدا نکرده‌اید، اجتناب از آن لازم نیست‌.(ر.ک‌: توضیح المسائل مراجع‌، بنی هاشمی‌، ج 1، ص 93، مسألة 121 رسالة امام خمینی‌;، دفتر انتشارات اسلامی‌.) پرسشگر محترم‌! ممکن است شما در مورد طهارت و نجاست دچار وسواس شده باشید. وسواس‌، یک بیماری روانی است و انسان وسواسی همواره خود را مجبور به افعالی می‌بیند که هیچ گونه اراده‌ای در جهت مخالفت با آن ندارد. معنای متداول و رایج وسواس‌، شک و شبهه در عبادات و در اوامر مذهبی‌، به ویژه در پاکی و ناپاکی و طهارت و نجاست است‌.(شناخت و درمان وسوسه و وسواس در اسلام‌، شیخ محمود ارگانی بهبهانی‌، ص 16، مجمع ذخایر اسلامی‌، 1377 'û . ش‌.) اصولاً وسوسه و وسواس از شیطان است‌; از این رو، در غالب مواردی که در قرآن آمده‌، به شیطان نسبت داده شده است‌; مانند: "قُل أعوذُ بِرَب‌ِّ النّاس‌... مِن شَرِّ الوَسواس‌ِ الخَنّاس‌# الّذی یُوَسوِس‌ُ فی صُدورِ النّاس‌; بگو: از شرّ وسوسه‌گرِ نهانی به پروردگار مردم پناه می‌برم‌...; آن کس که در سینه‌های مردم وسوسه می‌کند."(ناس‌، 1 ـ 5.) از حضرت رسول اکرم‌نقل شده که فرمود: ای مردم‌! از وسواس خناس بپرهیزید که شما را آزمایش می‌کند... و نخستین چیزی که وسواس در آن شروع می‌شود، وضو گرفتن و سپس در پاکی و نجسی است‌. هر کس را دیدید که با حرص و ولع بسیار، کاری را انجام می‌دهد، آغاز وسوسه است‌(ر.ک‌: شناخت و درمان وسوسه و وسواس در اسلام‌، شیخ محمود ارگانی بهبهانی‌، ص 295، مجمع ذخایر اسلامی‌، 1377 'û . ش‌.) و در داستان حضرت آدم و حوأ8: "فَوَسوَس‌َ لَهُما الشَّیطـَن‌ُ...; پس شیطان‌، آن دو را وسوسه کرد..."(اعراف‌، 20.) و نیز: "فَوَسوَس‌َ إلَیه‌ِ الشَّیطـَن‌ُ...; پس شیطان او ]حضرت آدم‌[ را وسوسه کرد..."(طه‌، 120.) از همین موارد است‌.(برای آگاهی بیشتر ر.ک‌: ترجمة تفسیر المیزان‌، مترجم سیدمحمدباقر موسوی همدانی‌، ج 14، ص 50 ـ 332، نشر بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی‌;، 1363 'û . ش‌.) که وسوسه به شیطان نسبت داده شده است‌. برای درمان وسواس‌، سفارش‌هایی از پیشوایان معصوم‌: و علمای دین به ما رسیده که فهرست‌وار به برخی از آنها اشاره می‌کنیم‌: 1. تفکر در اعمال و رفتار خود; 2. آشنایی با احکام اسلامی‌; بنابراین شما باید احکام طهارت و نجاست را دوباره مرور نمایید، و بدانید که تا یقین به نجاست چیزی پیدا نشود نمی‌توان حکم به نجاست آن کرد افزون بر آن افراد وسواس نباید به علم و یقین خود در طهارت و نجاست توجه کنند، بلکه باید ببینند افراد معمولی در چه مورد یقین به طهارت یا نجاست پیدا می‌کنند و به همان ترتیب عمل کنند، و برای ترک وسواس بهترین راه‌، بی‌اعتنایی است‌. 3. یاد و نام خداوند و توکل بر او; 4. تلاوت قرآن و ادعیة مأثوره‌; 5. نماز خواندن و روزه گرفتن‌; 6. صدقه دادن و مواردی از این قبیل که رابطه‌ای معنوی بین آفریدگار و مخلوق ایجاد کرده و راه‌های اغواگری شیطان را می‌بندد و هر چه این رابطه مستحکم‌تر و مداوم‌تر باشد، ارتباط شیطان با فرد سست‌تر و کمتر خواهد شد.(ر.ک‌: شناخت و درمان وسوسه و وسواس در اسلام‌، شیخ محمود ارگانی بهبهانی‌، ص 121 ـ 209، مجمع ذخایر اسلامی‌، 1377 'û . ش‌.) به طور کلی‌، درمان وسواس به همت و ارادة فرد وسواسی بستگی دارد، و او خود باید بر افکار شیطانی و عقاید خیالی و موهومش چیره شود; "و قُل رَب‌ِّ أعوذُ بِکَ مِن هَمَزَت‌ِ الشَّیـَطین‌; و بگو: پروردگارا! از وسوسه‌های شیطان‌ها به تو پناه می‌برم‌."(مؤمنون‌، 97.) امام‌خمینی‌می‌فرمایند: "... و عمدة در عمل آن است که بی اعتنایی کند به وسوسة شیطانی و خیالاتی که به او القا می‌کند; مثلاً اگر مبتلا به وسوسه در وضوست‌، به رغم شیطان یک غُرفه ]مُشت‌[ آب استعمال کند، لابد شیطانش می‌گوید که این عمل صحیح نیست‌، جواب او را بدهد که اگر عمل من درست نیست‌، پس باید عمل رسول خدا9 و ائمه طاهرین‌: و جمیع فقها درست نباشد. رسول خدا9 و ائمه هدی‌: قریب سیصد سال وضو گرفتند و به حسب اخبار متواتره‌، کیفیت وضوی آنها همین بود، پس اگر عمل آنها باطل بود، بگذار عمل من نیز باطل باشد..."(چهل حدیث‌، امام خمینی‌، ص 406، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌، 1371 'û . ش‌.) فقهای بزرگوارمان همواره بر بطلان اعمال وسواسی حکم کرده‌اند که می‌توانید برای آگاهی بیشتر به‌: توضیح المسائل مراجع‌، ج 1، ص 95، دفتر انتشارات اسلامی‌; ترجمة اجوبة‌الاستفتأات‌، مقام معظم رهبری‌، ج 1، ص 89، نشر مؤسسه فرهنگی ثقلین‌، 1376 'û ش‌; و نیز استفتأات امام خمینی‌، ج 1، ص 109 ـ 111، نشر دفتر انتشارات اسلامی‌، رجوع کنید. صلة رحم و رفت و آمد با خویشاوندان از اموری است که در اسلام سفارش زیاد شده است‌، بنابراین توصیه می‌شود بجای قطع رابطه با خویشاوندان (که گناه بزرگی محسوب می‌شود)، دست رد به وسوسه‌های شیطان زده‌، و مطابق دستورات الهی عمل نمایید، تا خود و اعضای خانواده را دچار مشکل نکنید.

اضافه کردن دیدگاه جدید

کد امنیتی
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.