شیعه معتقد است که فعل انسان هم به دست خود انسان است و هم در طول مالکیت خداوند است‌. پرسش این است که آیا در انتخابی که انجام می‌دهد خداوند هم د

پرسش‌گر گرامی‌! از نوع پرسشی که پرسیده‌اید پیداست که مطالعاتی در این زمینه داشته‌اید; بنابراین از چینش مقدمات پرهیز کرده و به پاسخ می‌پردازیم‌. مقصود از این که فعل و اختیار انسان در طول خواست و ارادة خداوند است به این معناست که خداوند خواسته که انسان توان خواستن و انتخاب را داشته باشد; یعنی خداوند خواسته است که انسان آزاد و مختار باشد و در میان دو راه نیک و بد هر یک را که خواست به خواست خویش برگزیند و به سعادت یا شقاوت اختیاری برسد. پس هر یک را گزینش کرد از نظر تکوینی خلاف اراده خدا انجام نداده یعنی همانطور که خدا خواسته آزادانه عمل کرده است‌، ولی از نظر تشریعی بر خلاف قانون و دستور و راهنمایی سعادت بخش او عمل کرده و خود را به شقاوت و هلاکت افکنده است‌. حاصل آن که اصل خواستن و انتخاب آزادانه را خداوند در نهاد انسان قرار داده است و حق انتخاب را پس از ابلاغ دستوارت به خود او واگذار کرده است‌، بنابراین‌، نتیجه انتخاب هر چه باشد به عهده خود انسان است‌. منتها اگر انتخاب خوب باشد چون خداوند به این امور دستور داده و آن‌ها را خواسته است می‌توان این امور را به خداوند نسبت داد. امّا اگر خدای ناکرده انتخاب بد باشد چون این امور را خداوند از ما نخواسته نمی‌توان آن‌ها را به خداوند نسبت داد; "مَّآ أَصَابَکَ مِن‌ْ حَسَنَة‌ٍ فَمِن‌َ اللَّه‌ِ وَمَآ أَصَابَکَ مِن سَیِّئَة‌ٍ فَمِن نَّفْسِکَ وَأَرْسَلْنَـَکَ لِلنَّاس‌ِ رَسُولاً وَکَفَی‌َ بِاللَّه‌ِ شَهِیدًا ;(نسأ،79) (آری‌) آن‌چه از نیکی‌ها به تو می‌رسد، از طرف خداست‌; و آن‌چه از بدی به تو می‌رسد، از سوی خود توست و ما تو را رسول برای مردم فرستادیم‌، و گواهی خدا در این‌باره‌، کافی است‌."(ر.ک‌: بحثی مسبوط در آم‌وزش عقاید، غرویان‌، غلامی و میرباقری‌، ص 177، انتشارات دارالعلم‌.)

اضافه کردن دیدگاه جدید

کد امنیتی
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.