دیدگاه قرآن کریم، دربارة زیبادوستی معنوی که با ساختار روحی و فطری انسان سازگار است چیست؟
یکی از فروعات و شاخههای لذتطلبی، علاقه به جمال و زیبا دوستی است. زیبائی طبیعت، زیبایی موجود در گیاهان، و علاقه و فرحی که از دیدن مناظر زیبای گلستانها، بوستانها، باغها، میوههای رنگارنگ و...، زیبایی در انسانها، زیبایی که در حیوانات وجود دارد، زیباییهای خیالی، مانند: شعر، ذوق، هنر و... زیباییهای معنوی و... از جمله چیزهائی است که طبیعت و فطرت انسان وابستة به آن است، و از آن لذت میبرد. اینک به برخی از زیبا دوستی معنوی اشاره میکنیم: 1. زیبایی ایمان: روح و فطرت انسان، با ایمان، عجین شده است; و هنگامی که با عمل توأم میشود، زیبائی روحی را برای انسان به ارمغان میآورد; به گونهای که فرح و شادی خاصی در روح و روان انسان ایجاد میکند. وقتی شخصی با ایمان، در خلوت خود با خداوند، به عبادت میپردازد، هم زمان با پرستش و راز و نیاز و یا در پایان آن، صحنهای در عالم معنا و روح و روان او به وجود میآورد که زیباتر از آن حالت، حالت دیگری نیست. لذا، خداوند متعال میفرماید: "وَ لَـَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الاْ ?ًِیمَـَنَ وَ زَیَّنَهُو فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ أُوْلَغکَ هُمُ الرَّ َشِدُون;(حجرات،7) ولی خداوند ایمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهایتان زینت بخشیده و (به عکس) کفر و فسوق و گناه را منفورتان قرار داده است; کسانی که دارای این صفاتاند هدایت یافتهگانند." امام علیمیفرماید: "زیبایی هر کس بردباری و وقار او است، زیبایی مؤمن پرهیزگاری او است، جمال بنده، طاعت است و جمال آزاد مرد، از ننگ گریختن است، جمال و زیبایی عالم عمل کردن به علم است."(میزان الحکمه، محمدی ریشهری، ج 2، ص 81ـ82، مکتب الاعلام الاسلامی.) 2. زیبائی صبر و شکیبائی: صبر و استقامت در راه محبوب (خداوند متعال) آن قدر زیبا است که سالک آن طالب آن است، و آن را دوست میدارد، و حاضر است سختترین مشکلات را در این راه پذیرا باشد. "فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِیلاً;(معارج،5)، بنابراین صبر جمیل پیشه کن."; "قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنفُسُکُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِیلٌ...;(یوسف،18)، (حضرت یعقوبغ گفت: نفس (و هوی و هوس) مسأله را چنین در نظرتان تزیین داده، من شکیبائی میکنم شکیبائی جمیل (و زیبا) و... 3. رنگ خدائی پیدا کرن از بهترین زیبائیهای دیگر معنوی است، که اهل آن بسیار دوست میدارند چنین باشند; "صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً;(بقره،138)، رنگ خدایی (بپذیرید! رنگ ایمان و توحید و اسلام)، و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟!" 4. داشتن عقل و به کارگیری آن از زیبائیهای معنوی است که عاقلان دوستدار آن هستند. امام حسن عسکریمیفرماید: "نیکوئی صورت، زیبائی ظاهر است; و نیکوئی عقل، زیبائی باطن است."(همان، ص 80.) امام علیمیفرماید: "هیچ زیبائی بهتر از عقل نیست."(همان، ص 81.) حلم، وقار، ورع، طاعت، قناعت، عمل به علم، نشر علم، کسب فضائل اخلاقی، حفظ قرآن، ذکر خدا و... از جملة زیبائیهای معنوی است، که روح و فطرت انسان دوستدار آن است.(ر.ک: اخلاق در قرآن، آیت اللّه مصباح یزدی، ج 2، ص 60، انتشارات مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی;; تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج 25، ص 17ـ18، دارالکتب الاسلامیه; ج 10، ص 52ـ53.)
اضافه کردن دیدگاه جدید