در کتاب سیاحت غرب در مورد فشار قبر گفته شده است که فشار قبر همچون میله‌های فلزی که اطراف مرا گرفته بودند و به هم محکم می‌شدند، آنقدر مرا فشرد

با دقت در آیات و روایات‌ِ مربوط به عالم برزخ و عذاب قبر، روشن می‌شود که مراد از "قبر"، آن گودال کوچکی نیست که انسان را در آن دفن می‌کنند; بلکه مقصود از قبر، همان جهانی است که انسان‌، پس از مرگ و پیش از برپا شدن قیامت در آن زندگی می‌کند و چون قرار گرفتن در قبر، ملازم و یا سرآغازی برای ورود به آن جهان می‌باشد، واژه "قبر" در مورد آن به کار رفته است‌.( معادشناسی در پرتو کتاب‌، سنت و عقل‌، استاد جعفر سبحانی‌، ترجمة علی شیروانی‌، ص 86، انتشارات الزهرأ. ) در روایتی آمده است که از حضرت امام صادق‌سؤال کردند: "اگر کسی ]چندین روز[ به دار آویخته شده باشد، فشار قبر دربارة او چگونه است‌؟" امام صادق‌فرمودند: "به هوایی که بر او احاطه دارد، دستور داده می‌شود که از هر طرف بر او فشار وارد کند.( ر.ک‌: بحارالانوار، علامه مجلسی‌;، ج 6، ص 266، داراحیأالتراث‌العربی‌. )" بر اساس روایات زیادی که در این زمینه وارد شده است‌، فشار قبر از مسلّمات است و تردیدی در آن نیست‌; گرچه حقیقت آن برای ما روشن نیست‌; ولی دورنمای آن این است که وقتی جنازة انسان را در قبر می‌گذارند، او خود را در تنگنای تاریک و وحشت‌آور قبر می‌نگرد و در فشار و زحمت بسیار سختی قرار می‌گیرد.( سیری در جهان پس از مرگ‌، حبیب‌الله طاهری‌، ص 288، دفتر انتشارات اسلامی‌. ) از روایات استفاده می‌شود که روح‌، بعد از جدا شدن از این بدن‌، به بدن‌های لطیفی شبیه به بدن دنیوی که در اصطلاح به آن "بدن مثالی‌" می‌گویند، تعلق می‌گیرد و سؤال و فشار قبر نیز مربوط به روح و آن بدن مثالی است‌;( ر.ک‌: منشور جاوید، استاد جعفر سبحانی‌، ج 9، ص 238 و 239، مؤسسه سیدالشهدأ. ) هر چند برخی نیز معتقدند که فشار و عذاب قبر، مربوط به روح و همین بدن مادّی است‌. فشار قبر برای همه یکسان نیست‌; بلکه برخی انسان‌ها اصلاً فشار قبر ندارند; چنان‌که در برخی روایات آمده است‌: مؤمنانی که بعضی از اعمال خیر، مانند: نماز شب‌، مداومت بر بعضی از سوره‌های قرآن یا بعضی از ذکرها و... داشته باشند، از فشار قبر در امانند(ر.ک‌: سفینة‌البحار، شیخ عباس قمی‌;، واژه "قبر" / پیام قرآن‌، آیة‌الله مکارم شیرازی‌، ج 5، ص 468 ـ 470، مدرسة‌الامام امیرالمؤمنین‌.); و در بعضی افراد، فشار قبر شدید است و کیفر اعمالشان محسوب می‌شود و برای گروهی دیگر خفیف‌تر و به منزلة کفارة گناهان و جبران کوتاهی‌هاست‌; چنان‌که از پیامبراکرم‌نقل شده است‌: "فشار قبر برای مؤمن‌، کفارة ضایع کردن نعمت‌ها از ناحیه اوست‌". آن بزرگوار در مورد فشار قبرِ سعدبن‌معاذ (صحابی بزرگ پیامبر) فرمود: "فشار قبرِ او به خاطر بداخلاقی او با خانواده‌اش بود."( ر.ک‌: بحارالانوار، ج 6، ص 220 ـ 221، حدیث 14و16 / پیام قرآن‌، همان‌. ) الف ـ از بعضی روایات استفاده می‌شود که بعضی مؤمنان‌، مطلقاً فشار قبر ندارند و آنان که بعضی از اعمال خیر، مانند: حج را انجام می‌دهند، و یا بر قرائت بعضی از سور قرآن یا بعضی از اذکار مداومت داشته باشند، از فشار قبر در امانند. ب ـ از جمله آیاتی که بر عذاب قبر تفسیر شده آیة: " فان له معیشة ضنکاً;(طه‌، 124) در حقیقت زندگی تنگ ]و سختی‌[ خواهد داشت‌." در ذیل همین آیه در تفسیر البرهان روایتی نقل شده که می‌فرماید: محمد بن نعمان از... از ابی اسحاق همدانی از امیرالمؤمنین علی‌نقل کرده که فرمود: "...فتضمه حتی تلتقی اضلاعه و ان‌ّ المعیشتة الضّنک التی حذّرالله منها عدوّه عذاب القبر، اذ یسلّط علی الکافر فی قبره تسعة و تسعین تنّیناًفینهسْن‌َ لحمه‌،و یکسرن عظمه‌، و یترددن‌ّ علیه کذلک الی یوم یبعث ....; سپس قبر او رافشار می دهد (جمع می‌کند) تا آنکه استخوانهایش در هم می شکند در حقیقت زندگی سخت و تنگی که خداوند متعال دشمنانش را از آن دور داشته‌، ]ترسانده‌[ عذاب قبر است‌، زیرا خداوند متعال بر شخص کافر در قبرش 99 مار بزرگ ]اژدها[ مسلط می‌کند. که‌، گوشت او را می‌گزند و استخوانهایش را می‌شکنند و این کار را تا روز قیامت تکرار می‌کنند." در روایت دیگری امیرالمؤمنین‌می‌فرماید: چنان بر او فشار وارد می‌کنند که "حتی ان دماغه لیخرج من ظفره و لحمه‌; مغز سرش از گوشت و ناخنش بیرون می‌آید."( الکافی‌، کلینی‌;، ج 3، ص 231، دارالکتب الاسلامیة‌. ) بنابراین آن‌چه آقای قوچانی در کتاب سیاحت غرب آورده چیزهایی است که در آیات یا روایات به آن اشاره شده است‌.

اضافه کردن دیدگاه جدید

کد امنیتی
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.