الف ـ چرا خداوند شیطان را تا قیامت لعنت کرد نه تا ابد؟ ب ـ خداوند میفرماید: "وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی;(حجر،29) آیا روح کافران نیز از
الف ـ پس از این که ابلیس از سجده بر آدم سرپیچی کرد: گفت من بهتر از آن هستم، چون من از آتشم و او از خاک، خداوند فرمود: "قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّکَ رَجِیم # وَ إِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتِیَّ إِلَیَ یَوْمِ الدِّینِ ;(ص،77ـ78) فرمود: پس از آن ]مقام[ بیرون شو، که تو رانده شدهای. و تا روز جزا لعنت من بر تو باد." "لعن" یعنی دور کردن از روی غضب. ابلیس دچار غضب الهی گردید و تا روز قیامت از رحمت و توفیق الهی دور شد. در آخرت لعنت الهی نسبت به ابلیس تجلّی مییابد و جایگاه ابدی ابلیس دوزخ است(اعراف،18) و دوزخ جایگاهی است که رحمت الهی در آن نیست;( نهج البلاغه، نامة 27. ) پس ابلیس تا ابد ملعون است. ب ـ همه چیز (روح، جسم و...) مخلوق خداست و خداوند متعال نه جسم دارد و نه روح; "لَیسَ کَمِثلِه شَیء"; بنابراین، اضافه روح به خدا (روحی) در آیه شریف، اضافه حقیقی نیست; بلکه اضافه تشریفی است; یعنی چون روح انسان، موجود شریف و پاک و با عظمتی است، خداوند آن را به خود نسبت داده و این دلیل بر دمیده شدن روحی بسیار با عظمت در کالبد انسان است; همان گونه که خانه کعبه را به سبب عظمتش، "بیتاللّه" و ماه مبارک رمضان را به علت عظمت و برکتش "شهراللّه" (ماه خدا) مینامند.( اقتباس از تفسیر نمونه، آیتالله مکارم شیرازی و دیگران، ج 1، ص 78، دارالکتب الاسلامیه ـ المیزان، علامه طباطبایی;، ج 16، ص 250، مطبوعاتی اسماعیلیان. ) روح همة انسانها مخلوق خداوند است و در این مورد تفاوتی میان کافر و مسلمان نیست. روح همة انسانها در آغاز ولادت پاک است، ولی برخی با رفتارهای ناشایست روح خدا را آلوده میکنند.
اضافه کردن دیدگاه جدید