از نظر قرآن سحر و طلسم چیست؟
از نظر قرآن، سحر به دو بخش تقسیم میشود: 1. گاهی مقصود از آن، فریفتن و تردستی و شعبده و چشمبندی است و حقیقتی ندارد; (طه، 66; اعراف، 116) 2. از بعضی آیات قرآن استفاده میشود که برخی از انواع سحر، به راستی اثر میگذارد: "فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ; (بقره، 102) آنها سحرهایی را فرا میگرفتند که میان مرد و همسرش جدایی میافکند." و همانگونه که در ادامة آیه آمده: "وَ مَا هُم بِضَآرِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلآ بِإِذْنِ اللَّهِ; (بقره، 102) و هیچگاه بدون فرمان خدا نمیتوانند به کسی ضرر بزنند."، همة قدرتها از قدرت پروردگار سرچشمه میگیرد و این خواصّ و آثاری است که خداوند در بعضی چیزها قرار داده; بعضی از آن به خوبی و بعضی به بدی استفاده میکنند. و این آزادی و اختیار، وسیلهای برای آزمودن و تکامل انسانهاست.(تفسیر نمونه، آیتالله مکارم شیرازی و دیگران، ج 1، ص 377 ـ 378، دارالکتب الاسلامیة.) شایان ذکر است که سحر و جادو حرام و خلاف شرع است. حضرت علیمیفرمایند: "کسی که سحر بیاموزد، کم یا زیاد، کافر شده است و رابطه او به کلّی با خدا قطع میشود."(وسائلالشیعة، شیخ حرّ عاملی، ج 17، ص 147، مؤسسة آلالبیت.) باید توجّه داشت که افراد، به علتهای متفاوت دچار چنین بیماری میشوند و نسبت دادن چیزی به دیگران، بدون دلیل قطعی، تهمت و از گناهان کبیره است. از نظر فقهای اسلام، یاد گرفتن و انجام دادن اعمال سحر و جادوگری حرام است; ولی یاد گرفتن آن به منظور ابطال سحر ساحران اشکالی ندارد. پس فرد سحر شده میتواند با مراجعه به علما راه بطلان آن را فراگیرد تا گره سحر ساحران را باز نماید.
اضافه کردن دیدگاه جدید