آداب قرائت قرآن را بگویید و برخی از وظایف ما مسلمانان درباره قرآن چیست؟

توجه شما را به برخی از وظایف ما دربارة قرآن جلب می‌کنیم‌: برخی از وظایف ما مسلمانان دربارة قرآن عبارت است از: 1. یادگیری قرآن‌: رسول گرامی‌در این‌باره می‌فرماید: "بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و آن را به دیگران نیز یاد دهد".( بحارالأنوار، علامه مجلسی‌;، ج 89، ص 186، نشر احیأ التراث‌، بیروت‌. ) 2. قرائت قرآن‌: پیامبر گرامی‌می‌فرماید: "خانه‌های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید".( کافی‌، محمدبن‌یعقوب کلینی‌، ج 2، ص 574، باب 461، حدیث 1، نشر دارالتعارف‌، بیروت‌. .885بحار، ج 89، ص 213. ) قرائت قرآن‌، آدابی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود: الف‌) مسواک زدن که پیامبر9 بر آن دستور داده است‌;( بحار، ج 89، ص 213.) ب‌) وضو و طهارت داشتن هنگام تلاوت قرآن‌;( ر.ک‌: بحارالأنوار، ج 89، ص 210، حدیث 2. ) ج‌) پناه بردن به خداوند پیش از قرائت قرآن‌: قرآن کریم می‌فرماید: "وقتی قرآن می‌خوانی‌، از ]شرّ[ شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر". (نحل‌، 98) د) قرائت از روی قرآن که پیامبر9 فرمود: "قرائت قرآن از روی مصحف بهترین اعمال امّت من است‌".( بحارالأنوار، ج 89، ص 202. ) 'û) قرائت قرآن با صدای خوش که خاتم پیامبران‌فرمود: "هر چیزی زیوری دارد و زیور قرآن‌، صوت نیکو است‌."( کافی‌، ج 2، ص 615. ) و) قرائت قرآن همراه با خشوع‌: قرآن می‌فرماید: "آیا وقت آن نرسیده است که دلهای مؤمنان در برابر ذکر خدا و آنچه از حق نازل شده‌، خاشع گردد؟" (حدید، 16) ز) قرائت همراه با حزن و با حالت اندوه‌: پیامبر خدا9 فرمود: "براستی قرآن همراه با حزن نازل شده است‌; بنابراین‌، هنگامی که قرآن می‌خوانید گریه کنید و اگر گریه نکردید، حالت گریه به خود بگیرید".( جامع‌الأخبار، ص 57 ـ بحارالأنوار، ج 92، ص 210 و 216. ) ح‌) تلاوت قرآن همراه با ترتیل‌: قرآن می‌فرماید: "و رتّل القرءان ترتیلاً; (مزمل‌، 4) قرآن را با دقّت و تأنّی بخوان‌." 3) تدبّر در قرآن‌; یعنی قاری قرآن تنها به خواندن الفاظ، بدون توجه به معانی آن‌، اکتفا نکند; بلکه همراه با قرائت آن در معانی قرآن اندیشه کند. از آیاتش پند گیرد; چنان‌که امیرمؤمنان علی‌در وصف پرهیزکاران می‌فرماید: آنان در شب به پا خاسته و قرآن را شمرده و با تدبّر تلاوت می‌کنند. جان خویش را با آن محزون می‌سازند و دوای درد خود را از آن می‌گیرند. هرگاه به آیه‌ای برسند که در آن تشویق باشد، با علاقه و امید به آن روی می‌آورند و روح و جانشان با شوق بسیار در آن خیره می‌شود و آن را همواره "نصب‌العین‌" خود می‌سازند، و هرگاه به آیه‌ای برخورد کنند که در آن بیم باشد، گوش‌های دل خود را برای شنیدن آن باز می‌کنند و صداهای ناله و برخورد زبانیه‌های آتش در گوششان طنین‌انداز است‌.( نهج‌البلاغه‌، خطبة 193 ـ معجم‌المفهرس‌، ص 12، نشر مؤسسة امیرالمؤمنین‌. ) 4. عمل به قرآن که مهم‌ترین موارد است‌. پیامبراکرم‌فرمود: "رُب‌ّ تال‌ٍ للقرآن و القرآن‌ُ یَلْعَنُه‌"( جامع‌الأخبار، 56. )، بسا کسانی که قرآن را تلاوت می‌کنند; در حالی که قرآن بر آنها لعن و نفرین فرستد. 5. حفظ قرآن‌: پیامبر گرامی اسلام‌فرمودند: "لایعذب اللّه قلباً وعی القرآن‌; خداوند قلبی را که ظرف قرآن باشد، عذاب نمی‌کند".( بحارالأنوار، علامه مجلسی‌;، ج 89، ص 178، داراحیأ التراث‌، بیروت‌. ) امام صادق‌فرمودند: "کسی که حافظه‌اش ضعیف باشد و با رنج و زحمت‌، قرآن را حفظ کند، اجرش دوچندان باشد."( همان‌، ص 187. ) برای مأنوس شدن با قرآن‌، داشتن برنامه‌ای منظم و روزانه برای قرائت قرآن و حتی‌الامکان تکلّم قرآنی مفید است و برای فهمیدن قرآن‌; علاوه بر فراگیری علوم مقدماتی‌، باید از تفاسیری که در پاسخ اول گذشت مدد جست‌; البته از خود قرآن مجید هم می‌شود سیری برای فهم قرآن به دست آورد: "و لقد یسرنا القرءان للذکر فهل من مدّکر"(قمر،17) که اشاره می‌فرماید قرآن برای پندآموزی‌، آسان شده است‌; منتها باید "پند گیرنده‌" ای باشد. بعد از این‌که پند گیرنده یافت شد، باید دانست قرآن کتابی است که "لایمسّه إلاّ المطهّرون‌" (واقعه‌، 79) جز پاک شدگان بر آن دست نزنند ]و بهره‌ای نمی‌توانند بگیرند[ و پس از آن نوبت به ترتیل قرآن می‌رسد: "و رتّل القرءان ترتیلا" (مزمل‌، 4) و سپس نوبت به تدبر در قرآن می‌رسد: "افلایتدبرون القرءان أم علی قلوب أقفالها" (محمد، 24) و تقوای الهی مرحلة بعدی این سیر است‌: "اتقوا الله و یعلمکم الله" (بقره‌، 282) که تدبر در قرآن و عمل به آن‌، انسان را به تقوای الهی می‌رساند و این تقوا باعث می‌شود که ابواب علوم از طرف خداوند متعال به‌سوی انسان گشوده شود و... .

اضافه کردن دیدگاه جدید

کد امنیتی
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.