ناظر بودن. | پرسمان قرآن

ناظر بودن.

نمایش نسخه چاپینمایش نسخه چاپی

سلام علیکم خدا قوت. از چند روحانی شنیدم که شهدا و امامان و پیامبران هرلحظه ی مارا میبینند و بر اعمال ما ناظر هستند ایا این درست است ؟ اگر درست است که انها در بهشت قصه ی ما را میخورند و همیشه نگران اعمال ما هستند پس چرا میگویند بهشت جای غم و ناراحتی نیست ؟ ایا اگر ما بخواهیم با ما باشند و هر لحظه ناظر اعمال ما باشند مزاحم انها نشده ایم و انها را اذیت نکرده ایم؟ ممنون از زحمات شما.

پاسخ: 
به اعتقاد ما برخي از مومنين و همچنين ائمه در زندگي ما حضور داشته و بر اعمال ما نظارت دارند و در مواردي خود برايمان دعا مي كنند. لذا خدا در قرآن صريحاً فرموده است:" "وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَيرََى اللَّهُ عَمَلَكمُ‏ْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ ..."عمل كنيد! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى‏بينند!..."(1) " مطابق آيه قرآن نه تنها پيامبر(ص) بلكه برخي از مومنين نيز قادر به چنين عملي هستند. همچنين در زيارتنامه امام رضا (ع) خطاب به ايشان مي خوانيم: "اشهد انك تسمع كلامي و ترد سلامي". (2) آيه و روايت فوق حاكي از آن است كه در مجموع برخي از مومنين از جمله پيامبر اكرم (ص)، ائمه، شهداء و... در زندگي حضور داشته و ناظر به اعمال و رفتار ما هستند. نكته مهم در اين زمينه آن است كه اين امر در زمان برزخ است يعني زماني است كه هنوز قيامت فرا نرسيده و برخي از انسان ها در دنيا زندگي مي كنند. لذا هنوز زمان قيامت و بهشت فرا نرسيده است و افراد در برزخي بين دنيا و آخرت زندگي مي كنند و قادر به آگاهي از اعمال و رفتار اهل دنيا هستند و اين غير از بهشتي است كه خداوند وعده داده هيچ رنج و سختي در آن وجود ندارد "لَا يَمَسُّهُمْ فِيهَا نَصَبٌ وَ مَا هُم مِّنهَْا بِمُخْرَجِين"(3)هيچ خستگى و تعبى در آنجا به آنها نمى‏رسد، و هيچ گاه از آن اخراج نمى‏گردند." بنابراين اينكه مي گويند در بهشت هيچ سختي وجود ندارد ،منافاتي با عدم اين امر در برزخ ندارد به علاوه فارغ از آنچه بيان شد، در مورد محض بودن كمال در بهشت نيز توجه داشته باشيد محض بودن كمال در بهشت، در مقابل كمال نسبي دنيايي است كه هميشه با رنج و مشقت همراه است. بهشتيان نيز در بهشت قطعاً تصوري از درد و رنج دارند در بسياري از آيات قرآن تاكيد شده است كه بهشتيان با دورزخيان گفتگو كرده و رنج و مصيبت آنها را ديده و درك مي كنند "فىِ جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ*عَنِ الْمُجْرِمِينَ*مَا سَلَكَكمُ‏ْ فىِ سَقَر..." آنها در باغهاى بهشتند، و سؤال مى‏كنند*از مجرمان:*(3) چه چيز شما را به دوزخ وارد ساخت؟ و نمي توان به صورت قاطعانه گفت از رنج آنها هيچ درك و ناراحتي ندارند. بر اين اساس آنها نيز در بهشت درد و رنج ديگران را درك مي كنند. اما درك نسبي نقص، و اينكه الان از همه آنها فارغ است خود نوعي لذت است و اين لذت مبتني بر هيچ درد و رنج قبلي نيست برخلاف لذت هاي دنيايي كه هميشه با نوعي سختي و رنج همراه است. در پايان نيز توجه داشته باشيد هيچ گاه ما از آنها نمي خواهيم كه ناظر بر اعمال باشند، بلكه خود بواسطه عنايت الهي بر اعمال ما آگاهي دارند. آن چنانكه خداوند به صورت گسترده تر به همه اعمال و حتي نيات ما علم دارد كه البته علم داشتن ضرورتاً به معناي آن نيست كه آنها سايه به سايه دنبال ما آمده تا از رفتار ما آگاه گردند. بلكه در سايه لطف و عنايت الهي بدون حضور نيز از امور ما مطلع مي شوند آن چنانكه در روايات آمده است مثلاً در برخي از روزهاي خاص اعمال ما بر پيامبر اكرم(ص) عرضه مي شود در روايتي از امام باقر (ع) نقل شده است كه فرمود" َ إِنَّ أَعْمَالَ الْعِبَادِ تُعْرَضُ عَلَى نَبِيِّكُمْ كُلَّ عَشِيَّةِ خَمِيسٍ- فَلْيَسْتَحْيِ أَحَدُكُمْ أَنْ يُعْرَضَ عَلَى نَبِيِّهِ الْعَمَلُ الْقَبِيح‏"(4) تمامي اعمال شما بر پيامبرتان هر عصر پنجشنبه عرضه مي شود، بنابراين بايد از اينكه عمل زشتي از شما بر پيامبر (ص) عرضه شود شرم كنيد. پي نوشت ها: 1. توبه (9)آيه 105. 2. مفاتيح الجنان،زيارتنامه امام رضا(ع). 3. مدثر(74)آيات 40 الي 42 4. محدث عاملي، تفصيل وسايل الشيعه إلى تحصيل مسائل الشريعة، چ آل البيت، قم 1409ه ق، ج 16، ص 113.