دیدار حضرت آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی از مرکز فرهنگ و معارف قرآن

حضرت آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی از مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم دیدار کرد.
در این دیدار که با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجام شد، حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم سرپرست مرکز فرهنگ و معارف قرآن گزارش کاملی از فعالیت های مرکز را ارایه کرد.
آیت الله طاهری خرم آبادی با اشاره به غربت قرآن در حوزه های علمیه گفت: قرآن بر خلاف اصول و فقه در حوزه های علمیه غریب است و تنها با همت محققان و قرآن پژوهان به ویژه مراکزی چون مرکز فرهنگ و معارف قرآنی می تواند از این غربت غریب بیرون آید.
وی گفت: از نظرم درباره تفسیر می بایست کارهای بسیاری انجام شود. هر کسی که می خواهد در قرآن و تفسیر وارد شود قرآن را همانند یک کتاب علمی چون مکاسب و لمعه و کفایه مطالعه کند و از نظر ادبیات و از آن اطلاعات کافی به دست آورد آن گاه با تدبر و دقت بسیار زیاد در آیات قرآن اندیشه کند.
وی با اشاره به مهجوریت قرآن در حوزه ها گفت: در حال حاضر قرآن و تفسیر در حوزه ها هنوز به شکل دروس جنبی مورد توجه است در حالی که می بایست همانند فقه و اصول به یک درس اصلی تبدیل شود.
حضرت آیت الله طاهری خرم آبادی افزود: در گذشته آیت الله خویی درس تفسیر خارج داشتند که برخی از معاندان تحریک کردند و گفتند که این نشان از ضعف علمی ایشان است و با تبلیغات بسیار آن را به تعطیلی کشاندند. باید در حوزه ها همانند درس خارج فقه و اصول درس خارج تفسیر داشته باشیم که اقدام آیت الله وحید خراسانی که در روز های چهارشنبه درس تفسیر سوره یس دارند یکی از گام های نخست بازگشت به قرآن و تفسیر در حوزه های علمیه است.
وی افزود: باید در حوزه های درس های قرآن به عنوان درس اصلی آغاز شود و کتبی برای آموزش در مقاطع تحصیلی فراهم آید و در نهایت درس خارج تفسیر نیز آغاز شود.