دیدار رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی از گروه پاسخ به پرسش...

image: 

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در قم، روز گذشته  سوم تیرماه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «ربانی» رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم به همراه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «احمد مبلغی» معاونت پژوهشی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از مرکز فرهنگ و معارف قرآن دیدار و از نزدیک با فعالیت‌های پژوهشی گروه‌های مختلف آن آشنا شدند. ایشان ضمن بازدید از فعالیت های مرکز فرهنگ و معارف قرآن از فعالیت های گروه پاسخ به پرسش ها و شبهات قرآنی نیز دیدن کردند.

ربانی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های مدیریت پژوهش‌های رسانه‌ای مرکز فرهنگ و معارف قرآن در حوزه نشر معارف و مفاهیم قرآنی در مطبوعات و رسانه‌های دیداری و شنیداری کشور گفت: از این که نسخه‌های دیجیتالی آثار منتشر شده مرکز، هم‌چون ترجمه برگرفته از المیزان و پرسمان‌های موضوعی قرآن همانند نبوت، معاد و نماز در پایگاه اینترنتی این مرکز در دسترس کاربران قرار گرفته است خوشحال هستم.

وی در ادامه افزود: البته این گامی کوچک نسبت به کارهایی است که باید در آینده انجام شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم اظهار کرد: در زمینه‌ی نشر فرهنگ و معارف اسلام و قرآن، دفتر تبلیغات اسلامی هیچ‌گونه بخلی ندارد و همه‌ی آثار و تولیدات پژوهشی را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد.

ایشان افزود: به همین دلیل علاوه بر بر نشر مکتوب، باید نسخه‌های دیجیتالی همه‌ی آثار و تولیدات پژوهشی در پایگاه‌های اینترنتی دفتر قرار گیرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های بخش تولیدات رسانه‌ای مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: تولیدات مرکز فرهنگ قرآن از نظر محتوایی از عمق و کیفیت مطلوبی برخوردار است، ولی در نشر و ارایه این پژوهش‌ها باید بیش از پیش فعالیت کرد.

ربانی تصریح کرد: نشر مقالات قرآنی در مطبوعات امری پسندیده و ضروری است و دامنه این فعالیت را باید به همه روزنامه‌ها و مطبوعات گسترش داد و از ظرفیت موجود در جامعه مطبوعاتی بهره برد، از این رو در تولید و ترویج معارف و فرهنگ قرآن نباید کار را به چند مطبوعه، مجله و نشریه منحصر کرد بلکه باید از همه ابزارهای موجود بهره گرفت.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم گفت: نقد کتب قرآنی منتشر شده کاری بسیار مثبت و مفید است و به نظر می‌رسد که این کار نسبت به کار و تولیدات پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی، امری بایسته و ضروری باشد.

وی در ادامه افزود: باید در برنامه‌ریزی این بخش به این مسأله توجه داشت و دست‌کم هر ماه یکی از آثار علمی و پژوهشی دفتر از سوی محققان و خبرگان نقد، بررسی و تحلیل علمی شود.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اقدامات عملی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه در این زمینه گفت: کار نقد می‌تواند تولیدات دفتر را پیش ببرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه‌ قم اظهار کرد: اجرای برنامه «در آیینه پژوهش» که هر هفته از رادیو معارف پخش می‌شود، کاری قابل تقدیر است و می‌بایست با تعمیم آن به نقد آثار مرکز و معرفی آن، مرکز را در این حوزه فعال کرد تا قرآن‌پژوهان نیز از این مرکز به عنوان یک کانون قوی قرآن‌پژوهشی استقبال کنند.

ربانی با اشاره به ضبط بیش از 50 برنامه ویژه مقالات دایرة‌المعارفی گفت: حضور کارشناسان در برنامه‌های صدا و سیما این امکان را می‌دهد که آثار، با حضور نخبگان و خبرگان کارشناسی، نقد و بررسی شود و کارهای مهم معرفی و از طرف دیگر نقاط ضعف و کاستی‌های آن دانسته شود و در کارهای آینده نیز بهتر و قوی‌تر وارد شویم.

در ادامه این دیدار رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه‌ قم با حضور در گروه پاسخ به پرسش‌ها و شبهات گفت: برنامه‌ای برای وحدت رویه در تولید و پاسخ‌گویی به مسایل دینی مورد بررسی و کارشناسی است و امید است که از توانایی و ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده شود.

ربانی درباره‌ی آموزش مکاتبه‌ای مفاهیم قرآن که طرح آن به صورت آزمایشی برای بخشی از پرسش گران گروه پاسخ به پرسش های قرآنی به اجرا درآمده است گفت: آموزش مکاتبه‌ای مفاهیم گامی مبارک است، ولی باید با توجه به کارکرد پژوهشی پژوهشگاه سنجید که آیا این کار در اولویت برنامه‌ریزی است یا نه؟

وی افزود: به هر حال با توجه به استقبال و کارکرد مثبت این طرح باید گزارشی جامع و کامل تهیه شود تا اندازه‌ی کارایی و نیز سازگاری با اهداف دفتر مشخص و در تقویت و یا واگذاری طرح به بخش‌های دیگر تصمیم‌گیری شود.

مبلغی معاون پژوهشی و ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به روند نشر تولیدات پژوهشی گفت: در حال حاضر نشر آثار پژوهشی به کندی پیش می‌رود و باید با ساز و کارهایی جدید به این روند سرعت و شتاب بیشتری بخشید تا آثار در کم‌ترین زمان ممکن در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.