دیدار مسئولان مرکز فرهنگ و معارف قرآن با ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام

image: 

من مرکز فرهنگ و معارف قرآن را بزرگ ترین مرکز قرآن پژوهی جهان اسلام می دانم که از ظرفیت و توانمندی بالایی برای تولید و نشر علمی مفاهیم قرآنی برخوردار می باشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در دیدار حجه الاسلام و المسلمین ربانی ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مسئولان و اعضای هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به ظرفیت های قرآن پژوهی این مرکز گفت: در کارهای قرآنی اتقان و استحکام را اصل قرار دهید؛ اصل این نیست که کارهای زیادی بدون کیفیت ارایه شود بلکه هر کاری که تولید می شود از اتقان بالایی برخوردار باشد.

وی با اشاره به حضور اشخاص و مراکز مختلف قرآن پژوهی گفت: اکنون بسیاری از مراکز و اشخاص در امر قرآن پژوهی وارد شده اند و روی قرآن در حال مطالعه و تحقیق می باشند ولی کارها و تولیدات قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قر­آن می بایست چنان از اتقان و استحکام بالایی برخوردار باشد که در جهان اسلام به عنوان یک مرجع مهم مطرح شود. از این رو بر همه مسئولان به ویژه مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام ربانی است تا اهتمام ویژه به این مرکز داشته و مشکلات آن را از نظر منابع انسانی و مالی حل نماید.

آیت الله هاشمی

در کارهای قرآنی اتقان و استحکام را اصل قرار دهید؛ اصل این نیست که کارهای زیادی بدون کیفیت ارایه شود بلکه هر کاری که تولید می شود از اتقان بالایی برخوردار باشد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی که خود آثار مهمی پژوهشی چون تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن را به جهان اسلام عرضه داشته است افزود: تحقیق و پژوهش در حوزه قرآن از شرافت و بزرگی خاصی برخوردار است؛ زیرا قرآن شریف است و هیچ چیزی به شرافت قرآن نیست. از این روست که مرکز فرهنگ و معارف قرآن نیز مرکزی شریف می باشد و از آن شرافت قرآنی برخوردار می باشد. من نیز به این مرکز و فعالیت های قرآن پژوهی آن علاقه مند هستم و در رفع موانع و مشکلات قرآن پژوهی از هیچ گونه تلاشی کوتاهی نمی کنم.

وی با اشاره به گروه های فعال در مرکز گفت: گروه های کنونی به خوبی می تواند یک نظام پژوهشی قرآنی را شکل بخشد ولی گروه تاریخ قرآن به عنوان یک گروه جداگانه امری لازم و ضروری است که می بایست در مرکز فرهنگ و معارف قرآن شکل گیرد. این گروه می بایست به طور تخصصی درباره تاریخ تکوین و تطور قرآن

رییس مجمع تشخیص نظام

گروه تاریخ قرآن به عنوان یک گروه جداگانه امری لازم و ضروری است که می بایست در مرکز فرهنگ و معارف قرآن شکل گیرد

پژوهش کند . هم چنین لازم است تا گروه دیگری به عنوان قرآن و کتب آسمانی نیز شکل گیرد تا رابطه قرآن را با کتاب های دیگر آسمانی مورد بررسی و تحقیق قرار دهد و مشترکات و تمایزات آن را ریشه یابی نماید. بیان موارد مشترک و ممتاز موجب می شود تا نگاه ها به قرآن جلب شود و مردم جهان به ویژه مسیحیان با آگاهی از مشترکات به اسلام روی آورند و از برکات قرآن بهره برند.

گفتنی است در آغاز این دیدار حجت الاسلام و المسلمین ربانی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم و حجت الاسلام خراسانی مسئول مرکز فرهنگ و معارف قرآن و مسئولان هر گروه پژوهی گزارش مبسوطی از فعالیت های پژوهشی انجام شده در این مرکز ارایه دادند که با استقبال آیت الله هاشمی رفسنجانی رو به رو شد.

مرکز فرهنگ و معارف قرآن وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با 8 گروه و یک مدیریت با نام های گروه دائره المعارف ها، گروه معاجم قرآنی، گروه پاسخ به شبهات و پرسش های قرآنی ، گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه ، گروه تفسیر موضوعی ، گروه قرآن و علوم ، گروه علوم قرآنی ، گروه ماخذشناسی و طبقه بندی اطلاعات و مدیریت پژوهش های رسانه ای با بیش از 250 پژوهگشر قرآنی فعالیت می کند.