وبلاگ تاریخ قرآن از مجموعه وبلاگ های پرسمان قرآنی

image: 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، این وبلاگ که یکی از وبلاگ‌ها گروه پرسمان قرآنی است با موضوعاتی چون وحی در قرآن، مناسبت‌ها، تورات انجیل قرآن و معرفی کتاب به روز می‌شود.

همچنین این وبلاگ از خدمات جانبی چون خبرنامه، جستجو در وبلاگ و اعلام اوقات شرعی نیز برخورداراست.

وی به گروه اول این تقسیم‌بندی اشاره می‌کند و می‌نویسد: «قرآن‏شناسان در یک تقسیم‏بندى کلّى سوره‏هاى قرآن را به چهار گروه عمده تقسیم نموده و بر آن نام خاصى نهاده‏اند. السَّبع الطُّوَل: طُوَل جمع طُولى‏ مؤنث اَطْول، مثل کُبَر جمع کُبرى‏) هفت سوره بزرگ قرآن که اکثراً گفته‏اند عبارتند از: بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف، امّا در مورد هفتمین سوره اختلاف است که به نقل از سعید بن جبیر سوره یونس است، و بعضى دیگر سوره کهف گفته‏اند.»

وی در مورد بخش دوم می‌نویسد: «المئون: این سوره‏ها از <طُوَل» کوتاه‏تر بوده، و آیاتشان متجاوز از صد آیه است که عبارتند از: التوبه، النحل، هود، یوسف، الکهف، الاسراء، الانبیاء، طه، المؤمنون، الشعراء و الصّافات.»

در ادامه به گروه سوم اشاره می‌کند: «المثانى: سوره‏هایى که آیاتشان از صد کمتر است که تقریباً بیست سوره‏اند. دلیل آن که این سوره‏ها را مثانى گفته‏اند، قرار گرفتن این سوره‏ها پس از <مئون» است. «ثَنْى» به معناى میل و عطف است. وجوه دیگرى نیز براى معناى مثانى ذکر کرده‏اند.»

در ادامه در مورد گروه چهارم که سوره های کوتاه هستند می‌نویسد: « المفصّل: سوره‏هاى کوتاه را مفصل نامیده‏اند. چون کوتاهند و با «بسمله» از هم فصل و جدا مى‏شوند. و یا آن که فواصل آیات در این سوره‏ها به نسبت زیادتر است. در این که آخرین سوره از مفصّل <ناس» است، اختلافى نیست.»

وی می افزاید: «اما در مورد اولین سوره مفصّل، اختلاف فراوانى است. سیوطى دوازده قول را نقل کرده که از میان آنها التمهید سوره «الرحمن» را انتخاب نموده است؛ در حالى که مناهل العرفان و موجز علوم‏القرآن، اولین سوره مفصّل را «حجرات» ذکر کرده‏اند.»

بلاگر پس از بیان این گروه‌بندی‌ها حدیثی از پیامبر(ص) نقل می‌کند: « جاى تورات، هفت سوره بلند قرآن و به جاى زبور، سوره‏هاى مئون و به‏جاى انجیل، سوره‏هاى مثانى به من داده شد و با وجود سوره‏هاى مفصّل بر دیگران برترى یافتم.»

و در پایان می‌نویسد: «نوع دیگرى دسته‏بندى براى سوره‏هاى قرآن ذکر نموده‏اند؛ نظیر سوره‏هاى ممتحنات، مسبّحات، حوامیم (آنها که با <حم» آغاز مى‏شوند) و سوره‏هاى عزائم (سوره‏هایى که سجده واجب دارند: سجده، فصّلت، نجم و علق).»

آدرس وبلاگ تاریخ قرآن