برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن

image: 

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن هم زمان با آغاز ماه مبارك رمضان كار خود را آغاز خواهد كرد

ناصر گلدوزها، معاون پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن در حالی این خبر را در نشست خبری نمایشگاه عنوان کرد که پیش از این ، تاریخ افتتاح این نمایشگاه 27 شعبان (19شهریور) عنوان شده بود.

وی درباره این تغییر ناگهانی آن هم در فاصله زمانی اندک ، توضیح کاملی نداد و گفت: مشکلاتی که در برگزاری نمایشگاه داشتیم باعث شد تا زمان برگزاری به تاخیر بیفتد.

گلدوزها در ادامه نشست به فراخوانی برای هنرمندان اشاره کرد و گفت: هنرمندان تا 20 شهریور فرصت دارند تا آثار خود را در زمینه هنرهای تجسمی و خوشنویسی با مضمون قرآنی به دبیرخانه نمایشگاه بین المللی قرآن ارسال کنند.

ممیزی کتابها

سیدعلیرضا فیض اصفهانی ، مدیر بخش نشر نمایشگاه نیز به «جام جم» گفت : امسال 185 ناشر در نمایشگاه حضور دارند که کتابهای خود را در حوزه دینی و قرآنی ارائه می کنند.

وی در ادامه افزود: محصولاتی که در این بخش ارائه می شوند به دلیل حساسیتی که وجود دارد مورد بازخوانی و ممیزی قرار می گیرند تا در شان نمایشگاه باشند. همچنین 100 نفر از مدیران موسسات فرهنگی نیز محصولات خود را در نمایشگاه عرضه می کنند.

بزرگ ترین ائتلاف قرآنی دانشگاهی

دکتر قربانی ، مدیر بخش دانشگاهی نمایشگاه در ادامه نشست گفت : امسال و در نمایشگاه قرآن ، شاهد بزرگ ترین ائتلاف نهادهای قرآنی دانشگاهی خواهیم بود. سال گذشته 13 نهاد حضور داشتند؛ اما امسال 27 نهاد و سازمان دانشگاهی به صورت جدی در نمایشگاه قرآن حضور دارند همچنین 5 کشور خارجی نیز فعالیت های قرآنی دانشگاهی خودشان را ارائه می کنند.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر حضور حوزه های علمیه

امسال برای اولین بار شاهد راه اندازی بخشی مستقل برای حوزویان هستیم.

از برنامه هایی که در بخش دانشگاهی اجرا می شود دفاع از پایان نامه دانشجویان است که با حضور استاد مشاور و هیات داوران در نمایشگاه صورت می گیرد و بر همین اساس نیز امسال نمایشگاه قرآن شاهد حضور جدی استادان دانشگاه خواهد بود.

یادبود 3 شخصیت برجسته

محمدسعید میرزاجانی ، مدیر بخش مراسم و محافل نمایشگاه نیز با اشاره به حضور رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر فرهنگ و ارشاد در نمایشگاه گفت: مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن با حضور آقای صفارهرندی برگزار خواهد شد و درصدد هستیم تا از دیگر مقامات نیز در افتتاحیه آن بهره ببریم ؛ البته در طول برگزاری نمایشگاه و در برنامه ویژه ای که در شب میلاد خجسته امام حسن مجتبی (ع) خواهد بود با حضور دکتر احمدی نژاد از خادمان قرآن تجلیل می شود و اختتامیه نمایشگاه نیز با حضور دکتر حدادعادل برگزار خواهد شد. وی در ادامه افزود: از دیگر مراسم هایی که امسال به شکل ویژه برگزار خواهد شد، بزرگداشت 3 شخصیت بزرگ علمی و دینی است که در سال گذشته به رحمت خدا رفتند. آیت الله معرفت ، آیت الله مشکینی و استاد علی اربابی 3 شخصیتی هستند که نکوداشت آنها در نمایشگاه برگزار می شود.

نمایش زنده نمایشگاه در سراسر دنیا

حجت الاسلام سعید سالاریان ، مدیر بخش الکترونیک نیز در این نشست گفت: بیش از 70 شرکت یکهزار نرم افزار و محصولات قرآنی خود را در پانزدهمین نمایشگاه قرآن ارائه می کنند.

وی همچنین از پخش زنده فضای نمایشگاه در سراسر دنیا خبر داد و گفت: فضایی را ایجاد کرده ایم که هر کسی مدیر بخش نشر نمایشگاه

امسال 185 ناشر در نمایشگاه حضور دارند که کتابهای خود را در حوزه دینی و قرآنی ارائه می کنند.

که با رایانه های شخصی خودش وارد نمایشگاه می شود، بتواند از اینترنت استفاده کند، همچنین بدون کوچک ترین وقفه ، فضای نمایشگاه به صورت زنده و آنلاین از طریق سایت در اختیار مسلمانان سراسر دنیا قرار می گیرد.

بازخوانی متون کهن دینی

فاضل نظری ، مدیر بخش جلوه های ادبیات در قرآن نیز با اشاره به 10 شب شعر بزرگ در نمایشگاه قرآن به «جام جم» گفت: تقریبا تمام شاعران بزرگ و جوان که در سراسر کشور آثاری در خور و شایسته و مرتبط با مفاهیم قرآنی خلق کرده اند، در بخش ادبیات حضور خواهند داشت.

وی در ادامه گفت: بازخوانی متون کهن ادبیات فارسی که محتوای دینی و آیینی دارند، به همراه اجرای مسابقه پیامهای کوتاه قرآنی و ساخت یک فیلم مستند از هنرمندان و نویسندگان و شاعران قرآنی ، از دیگر برنامه های بخش ادبیات نمایشگاه است.

حضور مستقل حوزه های علمیه

حجت الاسلام فاکرمیبدی ، مدیر بخش حوزه هم با اشاره به تاکید مدیر کل حوزه علمیه قم بر حضور مستقل حوزویان در نمایشگاه گفت: امسال برای اولین بار شاهد راه اندازی بخشی مستقل برای حوزویان هستیم.

وی در ادامه گفت: قم ، اصفهان و خراسان به اضافه حوزه علمیه خواهران 4 حوزه شاخص کشور هستند که توانمندی ها و استعدادهای خودشان را در قالب آثار مکتوب ارائه خواهند کرد.

نشستهای علمی تخصصی با عنایت به موضوعات موردنیاز روز، برگزاری مسابقات علوم قرآنی ، تقدیر و تکریم از پیشکسوتان آموزش قرآن در حوزه ، از جمله برنامه هایی است که در این بخش برگزار خواهد شد.

نشانی پایگاه نمایشگاه بین المللی قرآن :http://quranexhibit.co