جمع کننده ی تغذیه

آگاه سازی وهشدار های امنیتی

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - دوشنبه, 10/22/2018 - 21:38
چند روش ساده برای پیش‏گیری از کیف قاپی




جلوگیری از وقوع جرایم بستگی به هوشیاری و همکاری شما دارد. طبیعتا در بسیاری از امور، پیش‏گیری مطمئن‏تر،

سهل‏تر و مقدم بر درمان است.



هنگام حمل اسناد با ارزش و یا پول نقد حتماً از اتومبیل استفاده کرده و از پیاده روی بپرهیزید.



از به نمایش گذاشتن اسناد و پول همراه خود بپرهیزید.



هنگامی که قصد ترک اتومبیل را دارید کیف دستی خود را درون خودرو نگذارید.



هنگام حمل پول نقد یا اسناد با ارزش از خیابان های خلوت تردد ننمایید.



کیف قاپی معمولابا موتورسیکلت های تندرو و یک نفر ترک نشین با کلاه انجام می‏شود بنابراین مواظب این قبیل

موتورسواران باشید.



کیف دستی را با دستی که مجاور دیوار و یا جوی آب است حمل نموده و از حرکت در سطح سواره خیابان اجتناب نمایید.



هنگام باز نمودن درب اتومبیل یا صندوق عقب یا تماس تلفنی از گذاشتن کیف بر روی زمین خودداری نمایید.



اگر قصد معامله‏ای را دارید که لازم است پول نقد حمل کنید یا اسناد با ارزشی را با کیف خود جابه‏جا کنید موضوع

را با افراد غیرمطمئن بازگو نکنید.



در هنگام خروج از بانک از قرار دادن پول در کیسه‏های نایلونی جدا خودداری نمایید.



ممکن است پس از خروج از بانک اتومبیل‏تان توسط سارقین پنچر شده باشد بنابراین ابتدا کیف همراهتان را در داخل

اتومبیل قرار داده و درب‏های اتومبیل را قفل کنید و سپس اقدام به پنچرگیری نمایید.



در رستوران کیف خود را به پشت صندلی آویزان نکنید.



باید هنگام استفاده از تلفن کیف خود را نزدیک بدنتان یا در دستی که آزاد است نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که با امنیت کامل

و محکم آن را نگه داشته اید.



پایگاه اطلاع رسانی وزارت اطلاعات



دسته ها: انجمن ها

اصلا معجزه وجود داره ؟؟

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - دوشنبه, 10/22/2018 - 19:28
سلام
یک سوال ذهن من را مشغول کرده، مادر من با وجود اینکه ادم خوبی بود ولی یکدفعه براساس بیماری فوت کرد، هرچقدر دعا و نذر کردیم فایده ای نداشت ، مادرم خیلی برای امام حسین کار کرده بود اما هرچقدر دعا و نذر کردیم هیچ فایده ای نداشت الان دیگه دارم اعتقادم را از دست میدم چرا خدا و امام حسین هیچ کمکی نکردند چرا معجزه ای برای ما نشد چی میشد معجزه برای ما رخ میداد از خدا که چیزی کم نمیشد. به نظرم نه خدایی وجود داره نه امامی که هیچ کدومشون صدای ما را نشنیدن.
دسته ها: انجمن ها

مسابقه جدول کلمات متقاطع قرآنی14،هر هفته یک برنده

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - دوشنبه, 10/22/2018 - 06:17
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض تسلیت ایام اربعین حسینی (علیه السلام)

جدول کلمات متقاطع قرآنی 14 پیوست است.
پاسخ جدول را، به چند طریق می توانید ارسال بفرمایید:
از طریق پیام خصوصی:
برای ارسال از طریق پیام خصوصی، پس از حل جدول به کمک (دکمه prntscr)روی کامپیوتر از ان عکس گرفته و انرا بصورت پیام خصوصی ارسال بفرماید!
البته لینک دانلود جدول حل شده را نیز می توانید با پیام خصوصی برای ما ارسال نمایید.
از طریق کانال کانون در ایتا و یا کانال کانون در سروش، پاسخ را برای ادمین کانال ارسال کنید. توجه داشته باشید هنگام ارسال از طریق ایتا یا سروش، نام کاربری کانون خود را هم حتما و تاکیدا ذکر بفرمایید. (می توانید از جدول پرینت گرفته ،آنرا حل و سپس تصویر آنرا در ایتا ارسال کنید).

در پیوست نمونه خام جدول بهمراه سوالات در دسترس میباشد.
لطفا پاسخ جدول را تا پایان روز سه شنبه 8 آبان ماه مصادف با اربعین حسینی (علیه السلام)ارسال بفرمایید.

موفق باشید.
فايل هاي پيوست شده
دسته ها: انجمن ها

افت معنوی و تقویت اراده

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - یکشنبه, 10/21/2018 - 10:09
با سلام و احترام

داستان من از زمستان ۹۳ شروع شد، توی این دوره و تقریبا در دوره نسبتا کوتاهی تحولاتی در من رخ داد که منجر به گرایش بیشتر من به مذهب شد(منظور توجه بیشتر است و نه اینکه غیرمذهبی بودم و به مذهب روی آوردم).
جریانات دقیق را به درستی الان نمی‌توانم مرور کنم اما این را می‌دانم که بخش بسیار زیادی از این خواستن به صورت ارادی اتفاق نیفتاد و یا چون دوره شروعش کوتاه بود نمی‌تونم به خاطر بیاورم که چرا اینطور شدم، و البته حادثه خاصی که در آن دوران هم اتفاق افتاده باشد را به یاد ندارم.
کودکی ام را که به یاد میاورم، همیشه نسبت به مفاهیم خدا و ...کنجکاو بودم، این حس همیشه همراه من بود در دوران‌های بعدی منتها با شدت کم و یا زیاد.

خاله من توی اسفند ۹۳ فوت کردند و باعث شد توجه من به امور معنوی مضاعف بشود (اما نقطه شروعش قبل از آن بود) و سه ماه بعد مادر بزرگ (مادری ام) فوت کردند. چند نفر از فامیل های دورمان که من آنها را نمی‌شناختم ولی پدر مادرم آنها را می‌شناختند هم در این بین فوت کردند و روزهای عجیبی بود، تاثیر این حوادث(مخصوصا گریه های مادرم) قابل انکار نیست ولی می‌دانستم این حوادث همه ی دلیل احوالات من نبود. چندین ماه گذشت و من هنوز توجه ام به خدا جور دیگری بود طوری که قبل از آن، تجربه اش نکرده بودم و بعد از آن هم نه.
این مدت از زمستان ۹۳ شروع شد و تا تابستان ۹۵ ادامه داشت. ماه رمضان ۹۵ را یادم هست که دیگر آن اخلاص سال قبل در من نیست، یعنی به صورت درونی حس میکردم که دوباره در سیر نزولی افتاده ام.
متاسفانه این سیر نزولی تا الان ادامه داشته است و دیگر حتی به احوالات آن یکسال و نیم حتی نزدیک هم نشده ام.

همیشه حسرت آن دوران را می‌خورم و اینکه چرا یه دفعه شروع شد و چطور شد که به خاموشی گرایید و شوق درونی ما برای خدا کم رنگتر شد.

چندین وقت است که خودم را سرزنش می‌کنم و اینکه دیگر نمی‌توانم مثل قبل بشوم و متاسفانه اراده ی من هم ضیعف شده است و دچار تشویش درونی هستم.

پ.ن. استاد گرامی از عوامل این نتیجه را توجه نکردن به غفلتهای کوچک و غرور انسان خوب بودن میدانم، چرا که این اواخر آن را حس میکردم.
از طرفی من همین الان هم مذهبی هستم و از لحاظ نظری در حد خودم به نظر دچار شبهه خاصی در مورد دین نیستم و همین الان هم بسیار به خدا فکر می‌کنم و میدانم که معبود حقیقی خداست و عبادت و رضای او بهتر از هر نوع پاداش اخروی هست و هیچگاه به بهشت (خالی)علاقه نداشتم و از بی توجهی خدا بیشتر از جهنم می‌ترسم.
اما نمیدانم چرا رشته های بین من و خدا قطع شده است و دیگر نه عبادتم مثل بردگان است و نه تاجران و نه آزادگان. و بیشتر شبیه اسیری(سزاوار بی اعتنایی از جانب خدا) هستم که دوست داشت آزاده باشد.

از شما سپاسگزارم اگر نمونه های از سرگذشت گذشتگان که بیشتر شبیه احوالات من است و به راه درستی هدایت شده اند را برایم مثل بزنید و مرا راهنمایی کنید.

سپاس فراوان
دسته ها: انجمن ها

معیارهای معاشرت اسلامی

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - یکشنبه, 10/21/2018 - 04:29




این نوشتار درصدد بررسی معیارهای معاشرت در اسلام ‏است. از جمله موضوع‌هایي كه پژوهش در آن جايگاه ويژه‌اي دارد، نوع معاشرت انسان‌ها است. در متون دینی معیار‌هاي عدیده‌ای برای معاشرت بیان شده است. بررسی هر یک از این عناوین، وجه تمايز و امتياز این نوع هم‌زیستی را با ديگر روش‌ها روشن می‌کند. این نوشته پس از بررسی مفاهیم معاشرت و معاشرت اسلامی، با نگاهی گذرا به ضرورت معاشرت، اصول آن را از منظر دین به بحث می‏گذارد و این مبانی و اصول را که حاصل عقل و فطرت است، با استفاده از آموزه‌های اسلامی بررسی می‏کند و به طرح تمامی برنامه‌های منظمی که اسلام برای ایجاد الفت و انس در نظر گرفته است، می‌پردازد. یافته‌های این تحقیق، حاکی از آن است که در تبيين كيفيت صحيح معاشرت چه با خويشان و چه با ديگران، دین اسلام بهترين راهکارها را دارد و برترین معیارها را ارائه نموده است. در زندگي اجتماعي آنچه بيشتر از هرچيز اهميت دارد، روابط نیکو و صميمي بين افراد است. بزرگ‌ترین مشكل جهان امروز مشكل آب و نان نيست؛ بلكه مشكل روابط دوستانه بين افراد و اجتماعات است. از آنجا که معاشرت اسلامی، آن‌گونه که شایسته است، به‌آن توجه نشده، پژوهش در عناوین تأثیرگذار بر این مهم، ما را به زندگی سالم در سایه تفاهم و همدلی رهنمون خواهد ساخت.
دسته ها: انجمن ها

اداي احترام به مين والمري

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - شنبه, 10/20/2018 - 23:53
تخريبچى اگر قرار باشد در ميدان مين بترسد، اصلا بدرد تخريب نمى خورد. گاهى مى شد به مين

التماس مى كرديم كه بزند. نه اينكه بخواهيم خودمان را بكُشيم، بلكه هر لحظه منتظر يك اشاره

خدايى بوديم تا ما هم برويم.

يكى از روزهاى سال 72 بود كه در منطقه عملياتى والفجر مقدماتى كار مى كرديم. همان مقتل معروف.

همه منطقه هم رملى بود و پيدا كردن مين مشكل. كل منطقه هم ميدان مين بود. شهدايى هم كه آنجا

افتاده بودند، يا روى مين رفته و يا زير دوشكاى دشمن افتاده بودند. مين هاى آنجا هم اكثراً ضد نفرات بود.

مين والمرى، گوشتكوبى و گاهى ضد خودرو هم بود.


يك مين ضد خودرو را ديدم كه در آوردم و پس از خنثى كردن در كنارى گذاشتم. بر حسب قائده خاص، بايد

سه مين والمرى هم در اطرافش باشد. دو تاى آن را در آوردم ولى سومى را پيدا نكردم. دستهايم را تا ساعد

كرده بودم توى ماسه ها و بدون اينكه چيزى را ببينم، آن زيرها را مى گشتم بلكه مين سوم را پيدا كنم.

دسته ها: انجمن ها

سقوط کرامت انسانی

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - شنبه, 10/20/2018 - 23:43
یک گروه محقق یک سری لاشه مرغ را داخل یک توری گذاشته بودند و چند گودال به فاصله های 20-10 متر

از هم حفر کرده بودند.

بعد از مدتی یک روباه آمد و کمی بو کشید و یک مقدار این لاشه ی مرغ ها را جابه جا کرد و رفت.

کارشناس تیم رو به دوربین کرد و گفت:

این الان می رود و بقیه ی گله و دوستانش را می آورد.

و با استفاده از یک روبات جرثقیل، توری را جابه جا کردند و آوردن در گودال دوم و مخفی اش کردند و با مایعی

خاص اسپری کردند تا اثر بو را از بین بردند.

تقریبا نیم ساعت بعد همان روباه و 8-7 تا روباه دیگر آمدند سر گودال اول و هرچه گشتند مرغ ها را پیدا نکردند.

هر چه زمین را بو کردند، فایده نداشت و آن 8-7 تا رفتند و این روباه اولی دوباره شروع به گشتن کرد.

جالب این بود که مدام با سرعت می گشت و بعد سرش را بالا می آورد و به دوستانش که داشتند دور می شدند،

نگاه می کرد و دوباره بو می کشید.

محققان با استفاده از سیم کمی روی گودال دوم را باز کردند تا حدی که روباه مرغ ها را دید. این دفعه خیلی

جالب بود، روباه یکی از مرغ ها را با دندان گرفت و با خودش برد.

این تیم کارشناس آمدند و دوباره همان کار را تکرار کردند و توری را به گودال سوم بردند و بوی مرغ ها را با اسپری

پاک کردند.

روباه ها وقتی دوباره رسیدند، هرچه گودال ها را گشتند و هرچه زمین را بو کشیدند، چیزی نبود و دوباره رفتند.

دوربین روباه اول را نشان داد که این بار دیگر جست و جو نکرد و رفت داخل گودال دوم دراز کشید و به حالت

خوابیده ماند.

چند دقیقه ای صبر کردند و دیدند خبری نیست، نزدیکش رفتند و چک کردند، دیدند کاملا مرده!

جالب این بود که لاشه روباه رابه مرکز دامپزشکی بردند و کلی آزمایش کردند؛ دیدند دقیقا عکس ها و آزمایش ها

نشان می دهد این حیوان بر اثر یک شوک عصبی سکته کرده و مرده.
دسته ها: انجمن ها

هدایت و گمراهی الهی بر اساس چه منطقی است؟

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - جمعه, 10/19/2018 - 04:45
سلام

در قرآن خداوند می فرماید هرکس را بخواهد هدایت می کند و هرکس را بخواهد گمراه.

پس اگر کسی توسط خدا گمراه شد چه تقصیری دارد که در جهان آخرت مورد عقوبت قرار گیرد؟ چون خدا خواسته گمراهش کند؟
دسته ها: انجمن ها

می خواهم راه جدیدی را شروع کنم

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - پنجشنبه, 10/18/2018 - 05:32
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

استاد امید در اسکدین گفته بودند که قبلا به پرسشگران پیشنهادهایی برای یافتن کار و فعالتر شدن داده اند. بنا شد تاپیک جدیدی ایجاد کنیم شاید بتوانند به من هم کمک کنند.

همان طور که در عنوان تاپیک مشخص است می خواهم راه جدیدی شروع کنم. البته نه که دیروز به این تصمیم رسیده باشم. دو سه سال است که در جستجوی راه های جدید هستم و هر روز از روز قبل مطمئن تر می شوم که باید به دنبال راه جدیدی باشم.

از خودم اگر بخواهید بگویم: از خلاقیت و ذوق هنری بهره چندانی نبرده ام؛ درباره مهارت های ارتباطی که نیازی به گفتن نیست ولی در کل اصل مساله ارتباط انرژی فوق العاده زیادی از من می گیرد، بنابراین کارهایی که ارتباط در آن ها حرف اصلی را بزند مناسب من نیستند؛ همجنین برای کار دفتری ساخته نشده ام (منظورم از کار دفتری کارهایی شبیه طبقه بندی و بایگانی و... است، نه صرفا کار کردن در یک دفتر کار).

دنبال زمینه ای هستم که بدانم با احتمال بالایی ممکن است بتوانم کار مناسب پیدا کنم و تصمیم دارم از صفر دانش و مهارت های لازم برای آن کار را یاد بگیرم (اصلا هم دیر نیست!) ولی کاری باشد که بتوانم طی شش ماه، یک سال، دو سال، چهارسال بالاخره به جای مناسبی در آن رشته برسم و شروع به کار کنم. (این را گفتم که نگویید برو کنکور بده پزشکی قبول شو). خلاصه محدودیت پیدا کردن کاری با درامد نسبتا مناسب و از راه حلال را در نظر بگیرید. اگر از مشاغل خانگی هم خواستید پیشنهادی بدهید لطفا با در نظر گرفتن محدودیت های زندگی آپارتمان نشینی پیشنهاد دهید.

اگر پیشنهادی دارید خوشحال می شوم در اختیارم قرار دهید تا درباره آن گفتگو کنیم


با تشکر
دسته ها: انجمن ها

لقب کریم برای عرش

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - سه شنبه, 10/16/2018 - 05:30
سلام علیکم.
در سوره مومنون آیه 116 خداوند متعال میفرمایند " فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ "

درباره عرش از اسم کریم استفاده شده. کریم یعنی بخشنده.
اما عرش یعنی محدوده عالم هستی یا قدرت خداوند ، چطور یک مفهوم و نه یک عامل، میتونه لقب کریم رو بگیره که مستلزم انجام عمل کریمانه هست؟
دسته ها: انجمن ها

تجسم خدا و جاء ربک و ...

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - دوشنبه, 10/15/2018 - 19:59
یه پرسش دیگه هم از جناب سدید دارم

صفاتی مثل جاء ربک رو چگونه توضیح میدین؟

میدونم برخی از کلامی ها به این آیه استناد کردند و تجسم خدا رو نتیجه گرفتن.

راهکار شما چیه؟
دسته ها: انجمن ها

اوصاف فعل خدا

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - دوشنبه, 10/15/2018 - 19:51
سلام استاد سدید

در این موضوع نسبت بین صفات و ذات خداوند
فرمودید: بنابراین، ما می توانیم به صورت صحیح و حقیقی این اوصاف را به خداوند نسبت دهیم، مشروط به این که از انتساب اوصاف متکثر به خداوند، کثرت در ذات را نتیجه نگیریم. ذات الهی حقیقت بیکرانی است که کاملا در چارچوب فهم ما نمی گنجد؛ اما همین مقدار میدانیم که همانطور که انسان دارای کمالات علم و قدرت است، ذات خداوند نیز واجد این امور است. البته ذات الهی متناسب با خودش این کمالات را دارد؛ مثلا اگر در ذات من این کمالات اکتسابی هستند؛ در ذات الهی این کمالات ذاتی و عین ذات هستند.

آیا این نظر رو درباره تمام اوصاف الله دارید؟

یعنی همه اوصاف خدا اینطورین یا فقط اوصاف ذات اینطورن؟

جایی خوندم که اوصاف فعلیه خدا مثل خالق و رازق و ... اوصاف فعل هستند و مجازا به خدا نسبت میدهیم؟ نظر شما چیه؟

اوصاف سلبی خداوند چی؟ مثل عاجز و جاهل؟

ممنونم
دسته ها: انجمن ها

مسابقه جدول کلمات متقاطع قرآنی13،هر هفته یک برنده

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - یکشنبه, 10/14/2018 - 03:56
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض ادب
جدول کلمات متقاطع قرآنی 13 پیوست است.
پاسخ جدول را، به چند طریق می توانید ارسال بفرمایید:
از طریق پیام خصوصی:
برای ارسال از طریق پیام خصوصی، پس از حل جدول به کمک (دکمه prntscr)روی کامپیوتر از ان عکس گرفته و انرا بصورت پیام خصوصی ارسال بفرماید!
البته لینک دانلود جدول حل شده را نیز می توانید با پیام خصوصی برای ما ارسال نمایید.
از طریق کانال کانون در ایتا و یا کانال کانون در سروش، پاسخ را برای ادمین کانال ارسال کنید. توجه داشته باشید هنگام ارسال از طریق ایتا یا سروش، نام کاربری کانون خود را هم حتما و تاکیدا ذکر بفرمایید. (می توانید از جدول پرینت گرفته ،آنرا حل و سپس تصویر آنرا در ایتا ارسال کنید).

در پیوست نمونه خام جدول بهمراه سوالات در دسترس میباشد.
لطفا پاسخ جدول را تا پایان روز پنجشنبه، 26 مهر ماه ارسال بفرمایید.

موفق باشید.
فايل هاي پيوست شده
دسته ها: انجمن ها

وقتی خدا دستمان را می گیرد

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - شنبه, 10/13/2018 - 04:22
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

امیدوارم که همگی خوب باشید.
اول از همه بگم که خودم از عنوان تاپیک خوشم نمیاد، چون فکر می کنم ممکنه برداشت های اشتباه ایجاد کنه. ولی خب همینه که هست. اگر شما پیشنهاد دیگه ای دارید به جناب شهید گمنام بگید تا اگر صلاح دیدند جایگزین کنند.

یک تجربه ای که حدس زدم ممکنه خیلی از ماها داشته باشیم، اینه که دقیقا دم انجام کاری یا زدن حرفی، آیه یا حدیثی به یادمون میاد که ما رو از انجام اون کار نهی می کنه. فکر کردم شاید بد نباشه انتشار چنین تجربیاتی. البته الان که فکرشو می کنم به نظرم میاد که چه فایده ای داره؟ به هر حال وقتی آدم اون آیه یادش میاد یعنی از قبل با اون آیه آشنا بوده، مهم اینه که سر بزنگاه اون آیه توی ذهنش باشه.

نظر شما چیه؟ اگه فکر می کنید میتونه مفید باشه تشکر بزنید. اگر نمی دونید یا شک دارید تشکر نزنید. اگر هم معتقدید مفید نیست دوست داشتید دلایلتون رو بگید. دوست نداشتید هم از تشکر نزدن میشه متوجه نظرتون شد. نهایتا یک هفته صبر می کنیم اگر دیدیم اجماع بر اینه که مفید نخواهد بود تقاضای حذفش دو می کنیم. اگر هم نظرتون روی مفید بودن بود، صبر می کنیم تا پس از سال و ماهی تجربه ای ایجاد بشه و اینجا تایپ بشه.
    فقط دوستانی که علاقه به تشکر زدن دارن لطف کنن برای این یه پیت علاقه شونو نادیده بگیرن. میدونم سخته. معذرت می خوام که تو همچین موقعیتی قرارتون میدم.

اگر هم مشابه داره که ممنون میشیم ما رو آگاه کنید.

با تشکر
دسته ها: انجمن ها

آیا میدانی شیعه ما کیست؟

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - پنجشنبه, 10/11/2018 - 06:21
يكى از شيعيان كه بسيار خوشحال به نظر مى رسيد، به حضور امام جواد (ع ) آمد، حضرت به او فرمود:

(چرا اين گونه تو را شادمان مى نگرم ؟)

او عرض كرد: (اى پسر رسول خدا(ص ) از پدرت شنيدم مى فرمود: سزاوارترين روز براى شادى كردن ،

آن روزى است كه خداوند به انسان توفيق نيكى كردن و انفاق نمودن به برادران دينى دهد، امروز ده نفر

از برادران دينى كه فقير و عيالمند بودند از فلان جا و فلان جا نزد من آمدند و من به هر كدام فلان مقدار

پول و خوار و بار دادم ، از اين رو خوشحال هستم ).

امام جواد (ع ) فرمود: (سوگند به جانم ، سزاوار است كه تو خوشحال باشى ، اگر عمل نيك خود را

(حبط و پوچ ) نساخته باشى و يا بعدا حبط و پوچ نكنى .

او عرض كرد: (با اينكه من از (شيعيان خالص ) شما هستم ، چگونه عمل نيكم را حبط و پوچ مى كنم ؟)

امام جواد (ع ) فرمود: همين سخنى كه گفتى ، كارهاى نيك و انفاقهاى خود را حبط و پوچ نمودى (يعنى

ادعاى شيعه خالص بودن ، كار ساده اى نيست ).

او عرض كرد: چگونه ؟ توضيح بدهيد.

امام جواد (ع ) فرمود: اين آيه را بخوان :

يا ايهاالذين آمنوا لاتبطلوا صدقاتكم بالمن والاذى : (اى كسانى كه ايمان آورده ايد، بخششهاى خود را با

منت و آزار،باطل نسازيد) (125).
دسته ها: انجمن ها

توبه نصوح چيست؟ نصوح کيست؟

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - پنجشنبه, 10/11/2018 - 06:07
توبه نصوح چيست ؟

قرآن مجيد در سوره تحريم آيه 8مى فرمايد

يا ايها الذين آمنوا توبوا الى الله توبة الى الله توبة نصوحا، عسى ربكم ان يكفر عنكم سيئاتكم .

اى كسانى كه ايمان آورده ايد، توبه كنيد توبه اى خالص ، اميد است بااين كار پروردگارتان گناهانتان را ببخشد.

در اين قسمت از بحث به توبه نصوح مى پردازيم ، كه نصوح چه نوع توبه اى است ؟

توبه به درگاه پروردگار:

1-يا به خاطر آگاهى از زشتى عمل از ديدگاه شرع ، عقل و فطرت است ، و شخص خالصا، مخلصا توبه مى كند.

2-يا به خاطر مذمت ونكوهش مردم ،

3-و يا به خاطر ترس از عذاب اخروى ،

هر چند توبه به خاطر ترس از عذاب اخروى و سرزنش مردمى نجات بخش ‍ است ولى درميان آنها از بهترين نوع

توبه ، قسم اول است .

بزرگان براى توبه نصوح معانى متعددى را بيان داشته اند ؛

الف : گفته اند: نصوح به فتح ، به معناى نصيحت كننده است ، آن است كه شخص را نصيحت مى كند كه ديگر

به گناه باز نگردد.

ب :عده اى گفته اند: نصح در لغت عرب به معناى خالص ، چنانكه به عسلى از موم كه خالص از موم باشد،

عسل نصوح مى گويند.

و توبه خالص آن است كه پشيمان شود از گناهان براى زشتى آنها و خالصا لوجه الله باشد، نه براى ترس از آتش

و يا به طمع بهشت .

ج : جمعى معتقدند ؛ نصوح به معناى خياطت است ، به علت اين كه گناه رشته دين را پاره مى كند و توبه آن را

وصله كرده و مى دوزد و يا به جهت آنكه توبه نصوح جمع مى كند ميان او و اولياى خدا را چنانكه خياط پارچه را جمع

مى كند و بعضى از آن به پاره ديگر مى دوزد.

و يا به خاطر آن كه توبه نصوح طاعت و بندگى را محكم مى كند چنانكه خياط با دوختن پارچه آن را محكم و مستحكم

مى كند. د: گروهى ديگر توبه نصوح را به توبه صادقانه معنى كرده اند كه برگشت و عودت به گناه در آن نباشد.

ابوالصباح كنانى گويد:

ساءلت اباعبدالله عليه السلام عن قول الله عزوجل ياايها الذين امنوا توبوا الى الله توبة نصوحا قال عليه السلام :

يتوب العبد من الذنب ثم لايعود فيه

پرسيدم از حضرت صادق عليه السلام از گفتار خداوند در مورد اين آيه : (اى كسانى كه ايمان آورديد، توبه كنيد به

سوى خدا، توبه نصوح )، حضرت فرمود: يعنى ، بنده از گناه توبه كند و ديگر به آن باز نگردد.

محمد بن فضيل گويد:

من از تفسير آيه 8 سوره تحريم از امام موسى بن جعفر عليه السلام پرسيدم . حضرت فرمود: از گناه توبه كند و

ديگر به آن بازنگردد.
دسته ها: انجمن ها

تایپیک جامع ثواب و خواص و فضیلت سوره های قرآن کریم

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - پنجشنبه, 10/11/2018 - 06:00
ثواب و خواص و فضیلت (سوره حمد) چیست؟



1) رسول الله(ص) فرمودند: هر مسلمانی (سوره حمد) را بخواند، پاداش او به اندازه کسی است که دو سوم

قرآن را خوانده و گویی به هر فردی از مردان و زنان مؤمن صدقه ای (هدیه‌ای) فرستاده است‌.

(مجمع البیان، شیخ طبرسی، جلد1)

...........

2) امام صادق(ع) فرمودند: اسم اعظم خداوند مقطع است (یعنی حرف حرف و جدا جدا) ، و آن در مجموع آیات

ام الکتاب (سوره‏ حمد) می ‏باشد.

(لئالی الاخبار ، شیخ محمد نبی تویسرکانی، جلد3، صفحه350)

...........

3) رسول الله(ص) فرمودند: هرکس به قاری (سوره حمد) گوش فرا دهد ، به اندازه‏ یک سوم ثواب آن به وی داده

می ‏شود.(مصباح کفعمی، صفحه438)

...........

4) رسول الله(ص) فرمودند: هر کس (سوره حمد) را بخواند ، خداوند برای هر آیه، به اندازه‏ ی خواندن تمام کتاب های

آسمانی و ثواب خواندن آن ها به او پاداش می دهد.(بحارالانوار، علامه مجلسی، جلد92، صفحه258)

...........

5) امام صادق(ع) فرمودند: چنانچه (سوره حمد) هفتاد مرتبه بر هر دردی خواند شود ، به یاری خدا آن درد تسکین

می ‏یابد.(بحارالانوار، علامه مجلسی، جلد92، صفحه235)
...........

6) امام باقر(ع) فرمودند: اگر (سوره حمد) بر میتی هفتاد مرتبه خوانده شود و آن میت زنده گردد ، جای تعجّب

نخواهد بود.(اصول کافی، شیخ کلینی، جلد4، صفحه429)

...........

7) رسول الله(ص) فرمودند: اگر (سوره حمد) را در یک کفه میزان و باقی سوره های قرآن را در کفه دیگر قرار دهند،

(سوره حمد) هفت برابر سنگین تر است.(مجمع البیان، شیخ طبرسی، جلد1، صفحه36)

دسته ها: انجمن ها

«فیش حقوقی» حضرت علی (ع)(جنبه کلامی)

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - پنجشنبه, 10/11/2018 - 00:46
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

روایت زیر را در بکی از تاپیک ها دیدم و برایم جای سوال داشت:


" ای مردم! با این لباسی که بر دوش دارم و این مرکبی که بر او سوار هستم، داخل شهر شما شدم. پس اگر من از شهرتان خارج شدم و به غیر از چیزهایی که با آن وارد شدم، چیز دیگری داشتم، پس بدانید من

ازخیانتکاران هستم."

امیرالمؤمنین علی علیه السلام المناقب ج ۲ ص ۹۸
امیرالمومنین(ع) که در همه دوران زندگی کار می کردند و قاعدتا پس از مدتی زندگی در شهری باید به دارایی هایشان اضافه بشود. این روایت چگونه می تواند باشد؟
دسته ها: انجمن ها

«فیش حقوقی» حضرت علی علیه السلام

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - پنجشنبه, 10/11/2018 - 00:46
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

روایت زیر را در بکی از تاپیک ها دیدم و برایم جای سوال داشت:


" ای مردم! با این لباسی که بر دوش دارم و این مرکبی که بر او سوار هستم، داخل شهر شما شدم. پس اگر من از شهرتان خارج شدم و به غیر از چیزهایی که با آن وارد شدم، چیز دیگری داشتم، پس بدانید من

ازخیانتکاران هستم."

امیرالمؤمنین علی علیه السلام المناقب ج ۲ ص ۹۸
امیرالمومنین(ع) که در همه دوران زندگی کار می کردند و قاعدتا پس از مدتی زندگی در شهری باید به دارایی هایشان اضافه بشود. این روایت چگونه می تواند باشد؟
دسته ها: انجمن ها

آیاتی از قرآن درباره ولایت مطلقه فقیه

مطالب انجمن گفتگوی قرآنی - چهارشنبه, 10/10/2018 - 22:17
گاهی گمان می‏شود تنها مدرک اسلامی بودن یک مسأله، این است که: در قرآن کریم مطرح شود و چگونگی طرح آن کاملاً شفاف، روشن و بی نیاز از ژرف‏نگری و تأملات اجتهادی باشد. در حالی که:
یکم. عقل و سنت نیز هر یک منبع و مدرک معتبری در اسلام است و آموزه‏های اسلامی را می‏توان و بلکه باید از مجموع هر سه منبع (قرآن، سنت و عقل) شناخت.
دوّم. طرح مسائل در قرآن، گونه‏های مختلفی دارد و در بسیاری از موارد استنباط یک مسأله از قرآن مجید، بدون آشنایی با متدلوژی فهم دین و فرایند استنباط امکان‏پذیر نیست. در عین حال یکی از ساده‏ترین روش‏ها برای اثبات ولایت فقیه از طریق قرآن، مراجعه به شرایط حاکم در قرآن است که پس از معصومین تنها بر ولی فقیه صدق می‏کند.
شرایط حاکم جامعه‏
. اسلام و ایمان‏
خداوند می‏فرماید: (لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً)؛نساء (4)، آیه 141.«خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان سلطه نمی‏دهد» و (لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیْ‏ءٍ)؛آل عمران (3)، آیه 28.«مؤمنان نباید کافران را به جای مؤمنان دوست و ولی خود بگیرند و هر کس چنین کند از لطف و ولایت خدا بی بهره است».

. عدالت (در مقابل ظلم)
خداوند حکومت و ولایت ظالمان را نمی‏پذیرد؛ پس حاکم و ولی باید عادل باشد: (وَ لا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ)؛هود (11)، آیه 113.«به ستم پیشگان گرایش نیابید که آتش دوزخ به شما خواهد رسید». این رکون و گرایش در روایات به «دوستی و اطاعت» تفسیر شده است.تفسیر علی بن ابراهیم، ج 1، ص 338.همچنین خداوند در شرایط امامت به حضرت ابراهیم فرمود: (لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ)؛بقره (2)، آیه 124.
«عهد من به ستمکاران نمی‏رسد».

. فقاهت‏
حاکم اسلامی باید عالم به احکام اسلام باشد تا بتواند آنها را اجرا کند. در زمان پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) این علم از سوی خداوند به آنان داده شده است و در زمان غیبت امام معصوم(ع)، داناترین مردم به احکام؛ یعنی، فقها حاملان این علم‏اند. قرآن درباره شرط علم می‏فرماید: (أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلاَّ أَنْ یُهْدی‏ فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ)؛یونس (10)، آیه 35.«آیا کسی که به راه حق هدایت می‏کند، سزاوارتر است که از او پیروی شود یا کسی که راه نمی‏یابد؛ مگر آنکه راه برده شود؛ شما را چه می‏شود؟ چگونه داوری می‏کنید؟»
فقیه با تخصصی که سال‏ها در تحصیل آن کوشش کرده، می‏تواند احکام اسلام را از قرآن، سنت، عقل و اجماع به دست آورد؛ اما غیر فقیه این تخصص را ندارد و باید احکام اسلام را از فقیه بیاموزد.
اشکال. غیر فقیه می‏تواند احکام اسلام را به صورت فتوا از فقیه بگیرد و حکومت کند، پس لازم نیست حاکم خودش فقیه باشد.
پاسخ. یکم. آگاهی‏های لازم از اسلام برای حکومت، اختصاص به فتوا ندارد تا گفته شود: غیر فقیه از فقیه تقلید می‏کند؛ بلکه در بسیاری از موارد، فقیه باید با توجه به ملاک‏های ترجیح در تزاحم احکام و یا تشخیص موارد مصلحت، حکم حکومتی صادر کند. «حکم حکومتی» خارج از دایره فتوا و تقلید است؛ در عین آنکه مسأله‏ای تخصصی و در حوزه تخصّص فقیه است.
دوّم. آیا غیر فقیه اطاعت از فقیه را در همه موارد بر خود لازم می‏داند؟ یا فقط در مواردی که خود تشخیص می‏دهد، از فقیه اطاعت می‏کند؟ در صورت دوم هیچ ضمانتی بر اجرای احکام الهی و دینی بودن حکومت وجود ندارد. در صورت اول، در واقع آن فقیه ولایت دارد و شخصی که به طور مستقیم امور اجرایی را به عهده دارد، مجری از سوی او به شمار می‏آید و این یکی از شیوه‏های اجرا و اعمال ولایت فقیه است.
اشکال. در این آیه اطاعت از (مَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ)سزاوارتر از (مَّنْ لا یَهِدِّی إِلاَّ أَنْ یُهْدی‏)معرفی شده است؛ یعنی، اطاعت از فقیه را سزاواتر از اطاعت غیر فقیه می‏داند. بنابراین اطاعت غیر فقیه نیز با وجود فقیه مقبول است؛ گرچه اطاعت از فقیه بهتر است!
پاسخ. مانند این سخن را ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه‏ج 9، ص 328.در مقایسه بین امام علی(ع) و خلفای پیش از او می‏گوید؛ یعنی، او اطاعت از امیرالمؤمنین(ع) را بهتر از ولایت دیگران می‏انگارد؛ نه لازم و واجب!
سزاواتر بودن در آیه، سزاواری در حد الزام است؛ یعنی، فقط باید از او پیروی کرد؛ زیرا در ذیل آیه مردم را توبیخ می‏کند که چرا از (مَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ)پیروی نمی‏کنید: (فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ)؟ بنابراین سزاواری در حد الزام است. مشابه این مسأله در موارد دیگری نیز در قرآن وجود دارد؛ مثلاً در آیه (وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلی‏ بِبَعْضٍ)؛ احزاب (33)، آیه 6.که در بحث ارث است و وجود هر طبقه مانع از ارث طبقه دوم می‏شود. آیات بی‏شمار دیگری نیز وجود دارد که فضیلت عالمان را بر غیر عالمان بیان کرده است.زمر (39)، آیه 9.
از نظر عقل نیز با وجود شایسته‏تر، نباید به فروتر تن داد؛ به ویژه در امر رهبری که تعیین سرنوشت جامعه در گرو آن است.

. کفایت‏
توانایی و شایستگی اداره امور جامعه که از آن به مدیر و مدبّر بودن نیز تعبیر می‏شود. حضرت یوسف فرمود: (قالَ اجْعَلْنِی عَلی‏ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ)؛ «گفت: مرا بر خزاین این سرزمین بگمار که من نگهبانی امین و کاردانم». در داستان‏یوسف (12)، آیه 55.حضرت موسی و دختر شعیب نیز آمده است: (...إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ )؛ «بهترین کسی که می‏توانی به [کارگیری او است که‏] توانای درستکار است»قصص (28)، آیه 26.و ....
از مجموع این آیات، می‏توان تصویری کلی از سیمای حاکم از دیدگاه قرآن به دست آورد. در منطق قرآن حکومت و زمامداری، تنها شایسته کسانی است که از صلاحیت‏های علمی و اخلاقی و توانمندی‏های لازم برخودار باشند. به دست آوردن این تصویر در زمان غیبت امام معصوم(ع) بر «ولایت فقیه» تطبیق می‏کند. از طرف دیگر حکومت اسلامی حکومت قانون خداست: (مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ)؛ مائده (5)، آیه 44.و آن بدون حاکمیت دین‏شناس و متخصص مستعد در اجرای احکام الهی (فقیه عادل و جامع الشرایط) امکان‏پذیر نیست.الف. تفسیر پیام قرآن، ج 10 (قرآن مجید و حکومت‏اسلامی)؛
ب. ذوعلم، علی، نگاهی به مبانی قرآن ولایت فقیه؛
پ. مکارم شیرازی، آیت‏الله ناصر، آیات ولایت در قرآن.
دسته ها: انجمن ها