مؤمن و فشار قبر

نمایش نسخه چاپینمایش نسخه چاپی

اگر خداوند مهربان بوده و رحمتش بی انتهاست، چرا باید همه مردم حتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) عذاب قبر داشته باشند؟ مگر عذاب های اخروی مخصوص کافران و گنهکاران نیست؟

اولا اینطور نیست که همه مردم عذاب قبر داشته باشند، همان طور که خودتان فرمودید اگر همه مردم عذاب قبر داشته باشند عادلانه نبوده و با مهربانی خداوند سازگار نیست، طبق روایات هم عذاب قبر همگانی نیست بلکه مشروط به تضییع نعمت های الهی است.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: «ضَغْطَةُ الْقَبْرِ لِلْمُؤْمِنِ كَفَّارَةٌ لِمَا كَانَ مِنْهُ مِنْ تَضْيِيعِ النِّعَمِ»؛ عذاب قبر برای مومن کفاره است برای نعمت هایی که ضایع نموده است.(1)
طبق روایات عمده عذاب قبر ناشی از رفتارهایی چون سخن چینی، بد اخلاقی، و عدم پرهیز از نجاست ادرار است.(2)
و هم چنین برای رفع آن هم به اموری راهنمایی شده است: امام رضا (علیه السلام): «مَنْ حَجَّ أَرْبَعَ حِجَجٍ لَمْ تُصِبْهُ ضَغْطَةُ الْقَبْرِ أَبَدا»؛ کسی که چهار مرتبه حج به جا آورد هرگز عذاب قبر به او نخواهد رسید.(3)
امام علی (علیه السلام): «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ النِّسَاءِ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ أُومِنَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْر»؛کسی که سوره نساء را در هر جمعه بخواند از عذاب قبر ایمن خواهد بود.(4)
امام صادق (علیه السلام): «مَنْ مَاتَ مَا بَيْنَ زَوَالِ الشَّمْسِ مِنْ يَوْمِ الْخَمِيسِ إِلَى زَوَالِ الشَّمْسِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ أَعَاذَهُ اللَّهُ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ»؛ کسی که مابین زوال خورشید روز پنج شنبه، تا زوال خورشید روز جمعه از دنیا برود خداوند او را از عذاب قبر دور خواهد داشت.(5)
با این اوصاف روشن می شود که عذاب قبر، هرگز مؤمنینی که گناه و آلودگی نداشته اند را شامل نمی‌شود، چه برسد به پیامبر (صلی الله علیه و آله).
نکته دیگری که باید توجه بفرماید این است که عذاب‌های الهی هرگز با مهربانی او در تعارض نیست، چرا که در هر چیزی افراط و تفریط وجود دارد، حتی در مهربانی؛ اینطور نیست که عذاب مجرمین با مهربانی خداوند منافات داشته باشد، اصلا عذاب او هم از رحمتش نشأت گرفته است، همان‌طور که تنبیه والدین نسبت به فرزندشان از روی مهربانی و دلسوزی است.
براستی آیا خدایی که چشمش را به روی تمام جرائم متهم ببندد و تحت هر شرائطی با او به مهربانی رفتار کند، خدای کامل و بی نقصی است؟ یا خدایی که از روی رحمت بندگان را بیم داده و آن ها را نسبت به رفتارشان متذکر ساخته است تا از غفلتی که به خاطر غرق شدن در دنیا گریبان گیرشان می‌شود خلاص کند؟
روشن است که عدالت خواهی گاهی با مهربانی محض در تعارض است، و خداوند در عین مهربانی نباید سبت به رفتار متفاوت انسان ها بی تفاوت باشد.

_______________
(1) صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، كتاب فروشى داورى‏، چاپ اول، 1385ش، قم، ج 1، ص 309.
(2) صدوق، محمد بن علی، صدوق، الاعتقادات، المؤتمر العالمي للشيخ المفيد، چاپ دوم، 1414ق، قم، ص 58.
(3) صدوق، محمد، من لایحضره الفقیه، نشر جامعه مدرسین، چاپ دوم، 1413ق، قم، ج 2، ص 217.
(4) صدوق، محمد بن علی بابویه، ثواب الاعمال،دار الشريف الرضي للنشر، چاپ دوم، 1406ق، قم، ص 105.
(5) من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 138.

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=54809&p=806285&viewfull=1#post80...