فرزندان نا اهل ائمه ( علیهم السلام )

پرسش :

 از فرزندان انبیاء و ائمه( علیهم السلام ) چه کسانی مانند پسر نوح نبی نافرمان و معصیت کار بودند؟

 

 

پاسخ:

مهم‌ترین چیزی که در عاقبت به خیری انسان اثر دارد اراده و انتخاب‌های خود او است. محیط، پدر و مادر، تربیت خانوادگی همه می‌توانند در زندگی انسان اثرگذار باشند ولی هیچدام تعیین کننده نهایی نیستند.

 

از میان فرزندان انبیا ( علیهم السلام )، علاوه بر کنعان فرزند حضرت نوح(علیه‌السلام) که نافرمانی کرد(۱) می‌توان به قابیل فرزند حضرت آدم (علیه‌السلام)، اشاره نمود. قابیل کسی بود که برادرش هابیل را به قتل رساند.(۲)

همچنین می‌توان به فرزندان حضرت یعقوب ( علیه السلام ) اشاره نمود. آنها برادر خود، حضرت یوسف ( علیه السلام ) را به دورن چاه انداختند و گرفتاری و سختیهای زیادی را برایش به وجود آوردند. البته بعدها از کرده خود پشیمان شده و توبه کردند.(۳)

 

در بین فرزندان اهل بیت، می‌توان به عبدالله افطح، فرزند امام صادق (علیه‌السلام) اشاره نمود. وی، انحراف عقیدتی داشت و ادعای امامت کرد.(۴)

همچنین زِیدُ النار، فرزند امام کاظم (علیه‌السلام) که خانه‌های عباسیان را به آتش کشید و مورد اعتراض امام رضا (علیه‌السلام) قرار گرفت. شدت خشونت او به‌اندازه‌ای بود که بنابر برخی روایات، امام رضا(علیه‌السلام) سوگند یاد نمود که هرگز با او سخن نگوید.(۵)

محمد دیباج، فرزند امام صادق (علیه‌السلام)، برخی بر این باورند که ادعای امامت کرد و قیامی را بر علیه عباسیان ترتیب داد. اما در این قیام، شکست خورد.(۶)

جعفر کذاب، فرزند امام هادی (علیه‌السلام) که به دروغ، ادعای امامت نمود.(۷)

 

 

 

پی نوشت‌ها:

۱. هود۴۶

۲. مائده ۳۰

۳. یوسف ۹۷

۴. مسعودی، علی بن الحسین، إثبات الوصیة للإمام علی بن أبی طالب، ص۱۹۸

۵. ابن خلکان، وفیات الاعیان، ج۳ ص۲۷۱

۶. مسعودی، مروج الذهب، ج۳ ص۴۳۹

۷. صدوق، کمال الدین، ج۱ ص۳۱۹

موضوع: